Alavuden Seudun ja Peräseinäjoen Osuuspankkien yhdistymisen myötä on 1.11. aloittanut Sydänmaan Osuuspankki ja sen toimitusjohtajana Juha Mäki. OP Sydänmaa on taloudellisesti vahva pankki, joka on enemmän kuin osiensa summa. Vahvan talouden ohessa uudella pankilla on vahvuutta vastata kasvaviin sääntely- ja osaamisvaateisiin. 

Samalla taakseni jää lähes 28 vuotta Alavuden Seudun Osuuspankin toimitusjohtajana. Pitkä aika, joka on kulunut nopeasti. Sydänmaan Osuuspankin aloittamisesta lukien on ollut aikaa totutella uuteen elämänvaiheeseen ja väistämättä mieli palaa myös menneeseen. Samalla esiin nousee asioita, joita näin pankkityön loppumetreillä haluan tuoda esille.

Moni asia on vuosien mittaan muuttunut pankkitoiminnassa paljonkin. Perusasiat ovat kuitenkin pysyneet ennallaan. Keskeistä on edelleen talletusten, maksuliikenteen, rahoituksen ja asiakkaitten sijoitusvarallisuuden hoitaminen. Maaseutukaupungissa em. peruspalveluiden lisäksi tärkeitä ovat edelleen laki-, ja vakuutuspalvelut sekä OP Kodin välitys- ja isännöintipalvelut. Perusasioiden pysyvyyttä todentaa se, että osuuspankkimme perustehtävä on pysynyt hengeltään entisenä vuosikymmenten ajan pankin perustamisesta 1904 alkaen:

Edistämme omistaja-asiakkaitten ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuuttaa ja hyvinvointia.

Perustehtävä kertoo paljon siitä, miten kiinteä on oman kotiseudun, sen asiakkaitten ja osuuspankin välinen suhde. Se kuvastaa myös ajattelutapaa pankin hallinnossa ja asiakastyössä. Samalla se kertoo osuuspankin poikkeuksellisen läheisestä suhteesta kotiseutuunsa. Tästä syystä tuntuu hyvältä todeta, että Alavus maaseutukaupunkina on menestynyt hyvin, vaikka suurempien kaupunkien vetovoima on haastanut maaseutua muuttoliikkeellään. Kotikaupunkimme on houkutteleva asumisen, palveluiden, harrastamisen ja kulttuuritarjonnan näkökulmasta. Menestys on seurausta keskeisten toimijoiden hyvästä vuorovaikutuksesta ja yksituumaisuudesta hankkeiden toteuttamisessa. Hyvänä esimerkkinä ovat kaupungin, yrittäjien ja urheiluseurojen yhteistyö monipuolisten ja tasokkaiden liikuntamahdollisuuksien toteuttamisessa. Myös pankkimme on ollut useasti tukemassa näitä hankkeita ensisijaisesti urheiluseurojen kautta.

Vaikka perustehtävä on pysynyt ennallaan, on sen toteuttaminen sääntelyn lisääntymisen myötä muuttunut vaativammaksi. Sääntely edellyttää pankin asiantuntijoilta entistä laaja-alaisempaa osaamista ja asioitten huolellista toteuttamista. Samalla nämä vaateet ulottuvat myös asiakkaitten arkeen edellyttäen esimerkiksi henkilöllisyystodistuksen näyttämistä asiakastapaamisissa, tai tarpeena tehdä selkoa rahatapahtumista. On hyvä tunnistaa, että tämä huolellisuus on sääntelystä johtuvaa ja että se samalla edistää asiakkaitten turvallista pankkiasioiden hoitamista. Mieltä lämmittää se, että miten valveutuneita asiakkaat ovat ja miten nopeasti uudet käytännöt on omaksuttu.

Toinen suuresti pankkitoimintaa muuttanut asia on pankki- ja vakuutuspalveluitten monipuolistuminen sähköisten palveluitten lisääntymisen myötä. Konttoripalvelujen ja korttimaksamisen oheen ovat tulleet op.fi -verkkopalvelut ja nopeassa tahdissa yleistyvät mobiilipalvelut. OP -mobiilin myötä asiakkailla on joka vuorokaudenaikana käsillään ajantasaiset tiedot pankkipalveluistaan ja samalla monia tapoja hoitaa pankkiasioitaan. Edelleen tärkeää on se, että kaikilla asiakkailla on mahdollisuus hoitaa pankkiasioitaan itselleen parhaiten soveltuvalla tavalla joko konttorissa tai muissa kanavissa.

Tulevaa vuotta odotan hyvillä mielin. Samalla helpottavaltakin tuntuu jättää taakse toimitusjohtajan vastuu näiden vuosien jälkeen, siitäkin huolimatta, että kaikkina aikoina ympärillä on ollut loistava, ammattitaitoinen ja vastuuntuntoinen joukko pankkitoiminnan ammattilaisia – työkavereita. Tärkeää on myös ollut luottamukselliset ja hyvät suhteet pankin hallinnon jäseniin. Lämmin kiitos!

Ja lopulta yllättävää ja erikoistakin on se, että nyt kun katsoo kaikkia näitä vuosia taaksepäin, niin muistista nousee vain myönteisiä asioita. Näistä kaikista arvokkaimpina muistuvat sellaiset kohtaamiset asiakkaitten kanssa, joissa on aistittavissa asiakkaan lämmin tyytyväisyys omaan pankkiin ja sen henkilökuntaan.  Näistäkin ajatuksista johtuen OP Sydänmaa kuvastaa pankin nimenä hyvin sitä mitä kotiseudun osuuspankki haluaa tulevaisuudessakin olla.

Lämmin kiitos kaikille,

Sydämellistä joulua ja turvallista vuotta 2023

Jussi Ruuhela