Tunnetko jo verkkohuijausten uusimmat muodot? Katso muistilista turvalliseen asiointiin
Lisää aiheesta
Verkkorikolliset havittelevat asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia eri tavoin ja huijausyritykset asiakkaita kohtaan ovat selvästi lisääntyneet. Rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, joten kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi.
Viime kuukausina yleistyneessä huijaustavassa asiakkaat ovat saaneet OP:n nimissä lähetettyjä tekstiviestejä, joissa on kerrottu esimerkiksi pankkisiirron yrityksestä, asuntolainahakemuksesta tai asiakkaan kortilla suoritetusta maksusta. Samassa asiakkaalle on toimitettu linkki, jonka kautta pyydetään asia tarkistamaan.
Verkkorikolliset vetoavat viesteissään siihen, että mikäli asiakas ei toimi pyydetyllä tavalla, voidaan esimerkiksi hänen korttinsa jäädyttää. Linkki on sitten johtanut OP:n verkkopankkia muistuttavalle sivulle, jolla kalastellaan asiakkaan pankkitunnuksia ja korttitietoja.
– Hyvä muistisääntö on se, että jos viestissä on mukana linkki verkkopankkiin, kannattaa viestiin suhtautua varauksella. Jos saat tällaisen viestin, linkkiä ei kannata klikata tai tehdä mitään muutakaan, mitä viestissä mahdollisesti pyydetään. Pankki ei lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle, kertoo OP Tampereen liiketoimintajohtaja Kirsi Välimäki.
Huijausviesteissä on voitu kertoa myös epätavallisesta toiminnasta, soittoyrityksistä tai pyydetty tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus. Liikkeellä on ollut lisäksi huijauksia, joissa uhrille on soitettu kalasteluviestin lähettämisen jälkeen. Puhelussa on voitu kehottaa siirtämään varat niin sanotulle turvatilille, josta varat päätyvät todellisuudessa rikollisille.
– Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla. Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten pankki ei pyydä asiakasta kirjautumaan linkistä tai kertomaan pankkitunnuksia, Välimäki tarkentaa.
Huijausviestien uhreiksi eivät päädy pelkästään seniori-ikäiset, vaan rikolliset lähettävät kalasteluviestejä massoittain ja sattumanvaraisesti, joten kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi. Kalastelulinkki tavallisesti muistuttaa OP:n omaa verkko-osoitetta, mutta saattaa poiketa siitä kirjoitusasultaan. Linkki on myös voitu upottaa tekstiin, jolloin sen poikkeavaa kirjoitusasua on vielä vaikeampi havaita.
– Lisäksi haastavaksi huijausviestien tunnistamisen tekee se, että näitä kalasteluviestejä on ollut samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa. Verkkorikolliset myös muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein ja samanaikaisesti voi olla liikkeellä useita erilaisia huijausviestejä, kertoo Välimäki.
Muistilista turvalliseen asiointiin
- Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
- Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
- Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
- Jos tuntematon ihminen pyytää päästä asentamaan laitteellesi ohjelman, älä suostu. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
- Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
- Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esim. Mobiiliavaimella kirjautuminen ei toimi), ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.
- Sulje verkkopankkitunnukset heti epäillessäsi väärinkäyttöä. Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, ne kannattaa sulkea heti soittamalla numeroon 0100 0500 (pvm/mpm) tai vuorokauden ympäri avoinna olevaan sulkupalvelunumeroon +3581000555 (pvm/mpm).