Raha-asiat haltuun ilman tietokonetta tai älypuhelinta

Arjesta ja omien pankkiasioiden hallinnasta voi tehdä sujuvaa – myös ilman nettiä ja verkkopalvelua. OP:n uusi opas tarjoaa vinkkejä pankkiasioiden itsenäiseen hoitamiseen ilman älypuhelinta tai tietokonetta. Oppaan voi myös ladata ja tulostaa läheiselleen op.fi-sivuilta:

Tutustu ja lataa opas op.fi/seniorit

Maksukortilla käteisen nostaminen onnistuu monella eri tavalla, ja toisaalta sillä voi myös maksaa ostokset turvallisesti, ilman isoja summia käteistä lompakossa.

Omat laskut voi sopia suoramaksuiksi tai maksaa ne OP:n maksupalvelun kautta: laskut laitetaan silloin OP:n maksupalvelukirjekuoressa Postin kuljetettavaksi. Maksukuoria saa tilaamalla tai pankin toimipisteestä.

Näiden lisäksi OP Tiliviesti -tekstiviesti auttaa tilitapahtumien seurannassa: palvelu lähettää puhelimeen tekstiviestin, kun tilille tulee tai siltä lähtee rahaa. Näin asiakas saa heti tiedon myös laskujen maksusta, tilin saldosta ja muista tilitapahtumista myös paperisten tiliotteiden välissä.

Pari perusasiaa varmistaa turvallisen käytön

Verkkopalveluiden ja maksukortin käyttäminen on turvallista, kun muistaa muutaman perusasian. Tärkeintä on, ettei luovuta omia tunnuksia toisen käyttöön tai paljasta omaa tunnuslukua ja salasanaa kenellekään. Jos joku kysyy pankkitunnuksia tai korttitietoja, on syytä epäillä tietojen kalastelua rikollisiin tarkoituksiin. Kun tunnukset pidetään omassa tiedossa, ei ole syytä huoleen.

Verkkopankin osoite www.op.fi tulee kirjoittaa aina itse selaimen osoiteriville, eikä klikkailla sähköpostissa tai tekstiviestissä tulleita linkkejä tai hakukoneiden tulosten kautta.

Apua arjen raha-asioihin luotettavalta läheiseltä

Kun omien pankkiasioiden hoito ei enää suju täysin itsenäisesti, on luotettavien läheisten apu korvaamatonta. Luotettavalle läheiselle voi mm. antaa käyttöoikeudet omaan tiliin, jolloin läheinen voi esimerkiksi nostaa tililtä rahaa ja maksaa laskuja. Jos apua tarvitaan enemmän, läheinen valtuutetaan toimeen valtakirjalla, johon yksilöidään ne asiat, joita läheinen voi hoitaa.

Pankkiasiat sujumaan:

  • Opas pankkiasioiden hoitamiseen ilman sähköisiä palveluita löytyy ladattavaksi ja tulostettavaksi osoitteesta op.fi/seniorit. OP Tampereen toimesta opasta myös postitetaan kotiin asiakkaille, mutta sen saa myös pankin toimipisteestä.
  • Maksukortti, suoramaksu ja/tai maksupalvelu sekä OP Tiliviesti -tekstiviestipalvelu ovat avain sujuvaan asiointiin ilman verkkopankkia.
  • OP Tampere ja Mukanetti ry järjestävät matalan kynnyksen opastustilaisuuksia sähköisten palveluiden arkisesta ja turvallisesta käyttämisestä, katso lisätiedot op.fi/tampere/tapahtumat.
  • OP palvelee senioreita ja erityistä tukea tarvitsevia sekä heidän läheisiään numerossa 010 252 9627* ma-pe klo 9–16. Puhelimeen vastaa aina asiantuntija, joka osaa auttaa senioriasiakkaiden erityistarpeissa.

*Puhelun hinta on 0,0835 euroa/puhelu + 0,167 euroa/minuutti.