Pankkiasiointi sujumaan – sähköisesti tai ilman
Verkko- tai mobiilipankki ei ole jokaisen juttu. Osuuspankilta saa sähköisten palveluiden käyttöön monenlaista tukea ja opastusta tai palvelukokonaisuuden, joka tekee omien pankkiasioiden hallinnasta sujuvaa ilman digiäkin.
Pankkikortti avaa mahdollisuuksia
Arjesta ja omien pankkiasioiden hallinnasta voi tehdä sujuvaa – myös ilman nettiä ja verkkopalvelua. Avainasemassa sujuvaan asiointiin on oma pankkikortti: sillä nostetaan ja talletetaan rahaa sekä maksetaan kaupan kassalla, viiteenkymmeneen euroon asti myös helposti lähimaksua hyödyntäen.
Maksukortilla käteisen nostaminen onnistuu monella eri tavalla, mutta jo turvallisuussyistä käteistä kannattaa nostaa ja kantaa lompakossa harkiten. Suomessa kortilla maksaminen onnistuu lähes joka tilanteessa.
Voit nostaa OP:n kortilla käteistä Otto-automaattien lisäksi
- K-ryhmän ruokakauppojen
- Tokmannien
- R-kioskien
- Neste-palveluasemien kassoilta
- muilta nostoautomaateilta.
Pankkikortilla voi myös tallettaa rahaa tilille, johon kortti on liitetty. Tämä onnistuu helposti TalletusOtto- ja OttoPlus-automaatilla. Ensin syötetään kortti automaattiin, sen jälkeen setelit ja kolikot.
Laskut maksukuoreen tai suoramaksuun
Omat laskut sovitaan joko automaattisesti veloittuviksi suoramaksuiksi tai ne maksetaan OP:n maksupalvelun kautta. OP:n maksupalvelukuoria saa konttoreistamme tai tilaamalla puhelinpalvelustamme. Maksupalvelukuoret jätetään Postin kuljetettavaksi. Palvelu on maksullinen.
Kassapalveluissa henkilökuntamme auttaa mm. suoramaksun kanssa: Asiakas voi valtuuttaa pankin maksamaan haluamansa laskut. Tällöin kyse on suoramaksusta. Erityisesti säännöllisesti toistuvat maksut, kuten vuokra, vastike sekä vesi-, sähkö- tai puhelinlaskut on helppo hoitaa suoramaksuna.
OP Tiliviesti tukee paperista tiliotetta
Näiden lisäksi OP Tiliviesti -tekstiviesti auttaa tilitapahtumien seurannassa: palvelu lähettää puhelimeen tekstiviestin, kun tilille tulee tai siltä lähtee rahaa. Näin asiakas saa heti tiedon myös laskujen maksusta, tilin saldosta ja muista tilitapahtumista myös paperisten tiliotteiden välissä.
OP Tiliviesti kannattaa nyt ottaa käyttöön, koska vuoden 2025 loppuun asti siitäkään ei peritä kuukausimaksua omistaja-asiakkaalta.
Apua arjen raha-asioihin luotettavalta läheiseltä
Kun omien pankkiasioiden hoito ei enää suju täysin itsenäisesti, on luotettavien läheisten apu korvaamatonta. Luotettavalle läheiselle voi mm. antaa käyttöoikeudet omaan tiliin, jolloin läheinen voi esimerkiksi nostaa tililtä rahaa ja maksaa laskuja. Jos apua tarvitaan enemmän, läheinen valtuutetaan toimeen valtakirjalla, johon yksilöidään ne asiat, joita läheinen voi hoitaa.
Kassapalveluista sujuvat palvelut käyttöön ja opastusta arkeen
Kun haluat asioida kassapalveluissamme, kannattaa mahdollisuuksien mukaan sijoittaa käynti iltapäivään – tai ainakin suosituimman kello 10–12 ulkopuolelle. Iltapäivisin jonotusajat ovat hyvin maltilliset, ja henkilökuntamme tekee aina parhaansa sujuvan ja hyödyllisen asiointikokemuksen eteen. Ruuhkaisempia päiviä on juhlapyhien jälkeen sekä kuukauden ensimmäiset ja eläkkeenmaksupäivät.
Kassapalvelumme ovat Tampereen Hämeenkadulla auki arkisin kello 10–16.30. Kassapalvelua saa myös Nokialla maanantaisin kello 10–15, Hämeenkyrössä keskiviikkoisin kello 10–13, Ylöjärvellä torstaisin kello 10–15 ja Kurussa perjantaisin kello 10–13.
Pari perusasiaa varmistaa turvallisen käytön
Verkkopalveluiden ja maksukortin käyttäminen on turvallista, kun muistaa muutaman perusasian. Tärkeintä on, ettei luovuta omia tunnuksia toisen käyttöön tai paljasta omaa tunnuslukua ja salasanaa kenellekään. Jos joku kysyy pankkitunnuksia tai korttitietoja, on syytä epäillä tietojen kalastelua rikollisiin tarkoituksiin. Kun tunnukset pidetään omassa tiedossa, ei ole syytä huoleen.
Verkkopankin osoite www.op.fi tulee kirjoittaa aina itse selaimen osoiteriville, eikä klikkailla sähköpostissa tai tekstiviestissä tulleita linkkejä tai hakukoneiden tulosten kautta.
Erityistä tukea tarvitseville oma palvelunumero
OP palvelee senioreita ja erityistä tukea tarvitsevia sekä heidän läheisiään numerossa 010 252 9627* ma-pe klo 9–16. Puhelimeen vastaa aina asiantuntija, joka osaa auttaa senioriasiakkaiden erityistarpeissa.
*Normaali paikallisverkkomaksu (pvm) tai kotimaisen matkapuhelinoperaattorin hinnaston mukainen matkapuhelinmaksu (mpm). Hinta koskee myös jonottamista.