Noin 45 prosenttia netin kautta tilatuista tuotteista tulee ulkomailta. Miten kuluttaja voi varmistaa, että maksaminen on turvallista?

– Ihan ensimmäiseksi kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja katsoa kaupan nettisivujen ulkoasusta, vaikuttaako kauppa luotettavalta. Kaupan kassalta on hyvä tarkistaa, löytyykö siellä kotimaisten pankkien logoja. Se kertoo siitä, että kauppa on tehnyt sopimuksen kyseisten pankkien kanssa verkkopankkimaksuista, neuvoo OP:n kaupankäynnin ja maksamisen palveluista vastaava johtaja Perttu Kröger, jonka tiimi Tampereella kehittää OP Ryhmän verkkokauppaan liittyvää liiketoimintaa.

Kiinnitä huomio myös kaupan verkko-osoitteeseen. Hälytyskellojen pitäisi soida, jos se muistuttaa jotain tunnettua brändiä, mutta kirjoitusasu eroaa hieman alkuperäisestä.

Verkko-ostoksia voi tehdä kaikilla OP:n maksukorteilla. Erityisen näppärää – ja turvallista – on käyttää maksamiseen OP:n Pivo-mobiililompakkosovellusta, johon on jo valmiiksi liitetty maksukorttitiedot.

Monet kansainväliset maksunvälittäjät ovat tehneet maksamisesta entistä turvallisempaa kuluttajalle 3D Secure -todennuksen avulla. Kun maksaa ostokset Verified by Visa tai MasterCard SecureCode -palvelun kautta, siirtyy maksuvaiheessa OP-verkkopalveluun, jossa ostos kuitataan suojatussa verkkoyhteydessä omilla verkkopalvelutunnuksilla. Näin sekä kauppias että ostaja on tunnistettu luotettavasti. Palveluita käyttävät verkkokaupat tunnistaa Verified by Visa tai MasterCard SecureCode -logosta.

– Vahva tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla turvaa kuluttajaa, jos tämän korttitiedot on kopioitu. Korttia ei voi käyttää verkkokaupoissa, joissa todennus on käytössä, Kröger jatkaa.