Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Jussi Hakanen aloitti iltapäivän katsauksella vastuullisuussääntelystä. Tulevaisuudessa yrityksen tulee viestiä ympäristöystävällisyydestään yhä tarkemmin.

- Kannattaa viestiä olennaisista asioista, täsmällisesti ja todistettavien tekojen kautta, vinkkasi Hakanen.

Boardman Oy:n partneri Katri Sipilä esitteli vastuullisuuden hyötyjä ja strategista yritysvastuuta. Sipilän mukaan panostus yrityksen läpileikkaavaan strategiseen vastuullisuustyöhön ja sen pohjalta tehtäviin arjen tekoihin tuo mukanaan monia positiivisia seurauksia.

- Panostus näkyy esimerkiksi omistajien ja sijoittajien arvostuksena sekä asiakkaiden ja sidosryhmien näkökulmasta kilpailuetuna markkinoilla. Lisäksi yritys nähdään houkuttelevana työnantajana, kertoi Sipilä.

Usein strategiaan kirjattujen vastuullisuustavoitteiden viestimistä vierastetaan. Sipilä kysyi, kuka nostaa kissan hännän, ellei kissa itse, ja kannusti viestimään vastuullisuustavoitteista.

- Ei ole ongelma, vaikka jokaiseen strategiassa asetettuun vastuullisuustavoitteeseen ei välittömästi päästäisi. Tärkeintä on kertoa tavoite, realistinen suunnitelma sen saavuttamiseksi ja miten työssä on edistytty, Sipilä kertoi.

Monad Oy:n perustaja ja Senior Software Engineer Aki Haapamäki oli mukana iltapäivässä vertaisyrittäjänä ja tutustutti muut pk-yrittäjät Monadin toimintatapaan kehittää kestäviä digitaalisia ratkaisuja. Pirkanmaalaisille pk-yrittäjille hänellä oli viesti siitä, miksi heidän kannattaa panostaa yrityksen vastuullisuuteen. 

- Pirkanmaa on kasvava maakunta ja se tarvitsee edelläkävijöitä, jotka panostavat laatuun, henkilöstön hyvinvointiin, arjen kestäviin valintoihin ja pitkäjänteiseen kehitykseen. Kun nämä ovat kunnossa, syntyy myös kilpailuetua ja kannattavaa kasvua, korosti Haapamäki. 

Iltapäivän päätteeksi Impact Agency Fabrikin vaikutusstrategi Timo Kupiainen ja vastuullisuussuunnittelija Samuli Kuittinen kertoivat, millä tavoin erilaiset panostukset vastuullisuuteen ovat tuoneet liiketoimintahyötyjä erilaisille yrityksille.

Jari Kuivalainen Plusprintistä osallistui valmennukseen päivittääkseen tietojaan vastuullisuudesta ja saadakseen uusia näkökulmia aiheeseen. Osallistumisen syynä oli myös yrityksen kasvutavoite.

- Jos haluamme kasvaa, vastuullisuus on tultava yrityksen selkäytimestä. Vastuullisuuskysymysten pohtiminen on myös antoisampaa porukalla, totesi Kuivalainen. 

Kuvassa Jari Kuivalainen.

Valmennuksia järjestetään tänä keväänä vielä muun muassa Helsingissä, Jyväskylässä ja Satakunnassa. Jos valmennus kiinnostaa, siihen voi osallistua mistä päin tahansa. Kuivalainen osallistui Tampereen valmennukseen Ulvilasta. 

- Kannustan ehdottomasti kaltaisiani osallistumaan valmennukseen. Jo ensimmäisen päivän aikana sain päivitettyä tietämystäni vastuullisuudesta ja uusia näkökulmia aiheeseen. Ennen kaikkea sain myös tärkeää vertaistukea, Kuivalainen jakoi ajatuksiaan.

Katso tulevat valmennukset osoitteessa: https://kauppakamari.fi/

***

Keskuskauppakamarin ja OP:n yhteisenä tavoitteena on vahvistaa yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä. Vastuullisuus on tänä päivänä keskeinen menestystekijä liiketoiminnassa, ja valmennuksen tavoitteena on tarjota yrityksille laaja-alaisesti ajankohtaista tietoa vastuullisuudesta sekä käytännönläheisiä vinkkejä ja menetelmiä vastuullisuuden valjastamiseksi kilpailueduksi.