– Osuuspankin tehtävä on elää mukana yrittäjien arjessa, pitää omalta osaltaan toimintaympäristön pyörät pyörimässä sekä tukea yrityksiä ja kotitalouksia tässä vaikeassa tilanteessa. Yritämme auttaa kivijalkakauppiaita mahdollisimman paljon ja miettiä heidän kanssaan erilaisia toimintatapoja, jos tyypillinen ansaintatapa on nyt tyrehtynyt, sanoo maksuliikenteen asiakkuuspäällikkö Suvi Pääsky OP Tampereesta.

OP tarjoaa yrityksille lyhennysvapaata yrityslainojen takaisinmaksuun ja erilaisia rahoitusratkaisuja helpottamaan koronakriisiä. Lyhennysvapaan hakeminen onnistuu vaivattomimmin verkossa.

– Kauttamme on saatavilla myös ratkaisuja verkkokaupan käynnistämiseen. Ne ovat kivijalkakauppiaille nyt hyvin ajankohtaisia, koska kauppaa tehdään siellä, missä asiakkaat ovat – ja nyt he ovat verkossa.

Pääsky nostaa esiin verkkokauppaa suunnitteleville Checkout-verkkomaksupalvelun, joka tarjoaa markkinoiden kattavimman maksutapavalikoiman. Helppokäyttöinen korttiveloitusten kassajärjestelmä OP Kassa puolestaan sopii koronatilanteessa esimerkiksi ravintoloille ja ruokakaupoille, jotka toimittavat asiakkaille ruokaa kotiovelle.

Juvenes käynnisti ruoka-annosten verkkokaupan

– Tuli äkkipysähdys, ikään kuin olisi ajanut satasta päin tiiliseinää, kuvailee Juvenes Oy:n talousjohtaja Jarno Kanninen tuntojaan, kun koronarajoitukset hiljensivät yhtiön liiketoiminnan lähes tyystin. Yliopisto- ja korkeakoulukampukset suljettiin, isot juhlat peruttiin ja yritykset siirtyivät etätöihin. Lopulta ravintolatoiminta kiellettiin ulosmyyntiä lukuun ottamatta.

Juvenes pyörittää yhdeksällä paikkakunnalla 49:ää lounas- ja opiskelijaravintolaa sekä kahvilaa. Nyt niistä on avoinna neljä, jotka myyvät asiakkaille noutoruokaa mukaan. Myös juhla- ja kokouspalvelutoiminta on hiipunut koronan myötä.

Yritys reagoi poikkeustilanteeseen ja kassavirran tyrehtymiseen nopeasti polkaisemalla käyntiin ruoka-annosten verkkokaupan.

– Olimme miettineet asiaa jo aiemmin, koska ruokatrendeissä maailmalla korostuu noutoruoka ja kotiin tilattava ruoka. Nyt korona laittoi suunnitelmaamme vauhtia, Kanninen kertoo.

Verkkokauppa-ajatuksista oli keskusteltu osuuspankin asiantuntijoiden kanssa jo helmikuussa, kun vielä elettiin normaaliaikoja.

– Olemme tehneet aiemminkin OP:n kanssa aktiivista kehitystyötä. Esimerkiksi Tampereen kampusravintoloiden itsepalvelukassoilla otimme taannoin käyttöön Pivo-sovelluksen, joka mobiilimaksamisen lisäksi varmistaa opiskelijan oikeuden Kelan ateriatukeen. Siksi oli luontevaa ottaa käyttöön Checkout-verkkomaksupalvelu uuden verkkokauppamme maksualustaksi.

Terveellistä ruokaa kotiin

Juveneksen uunituore Kotiin ruokaa -verkkokauppa (kotiinruokaa.fi) avautui kuluttajille huhtikuun loppupuolella. Sen kautta voi tilata laajasta valikoimasta valmiiksi pakattuja ruoka-annoksia, jotka on valmistettu yhtiön omassa Ravintola Saarnissa Tampereella.

– Pyrimme erottautumaan muista toimijoista ruuan terveellisyydellä ja kotiruokamaisuudella. Listalla on myös vegaanisia vaihtoehtoja, Kanninen valottaa.

Kuljetuspalvelu tuo annokset kotiovelle Tampereella, tai ne voi noutaa Ravintola Saarnista sen aukioloaikoina. Ruokatoimitus on mahdollista valita minimissään kahden päivän päähän, ja se toimitetaan arkipäivisin kello 15 ja 18 välillä. Ruuat toimitetaan kylminä.

Annokset maksetaan etukäteen tilauksen yhteydessä verkkokaupassa. Kannisen mukaan on turvallisinta, ettei etenkään korona-aikana kotiovella synny tarpeetonta kontaktia. Lisäksi valmiiksi maksettuja annoksia voi tilata kätevästi vaikka iäkkäille vanhemmille tai sairastuneelle ystävälle. Myöskään ostajan tarvitse olla välttämättä edes kotona tai tulla avaamaan ovea, vaan toimitus voidaan jättää oven taakse.