Juhan asiakkaat ovat pääosin yrityksiä ja yhteisöjä, joilla on täyden valtakirjan omaisuudenhoitosopimus. Yhdessä tiiminsä kanssa hän huolehtii asiakkaan varainhoidosta kokonaisvaltaisesti.

– Apunani asiakkuuden hoidossa on joukko erityisasiantuntijoita pankin sisältä ja sidosryhmistä. Minun tehtäväni on pitää huolta siitä, että kaikki asiointi OP:ssa on asiakkaalle mahdollisimman sujuvaa ja vaivatonta.

Juha tunnetaan sosiaalisena ja joustavana ihmisenä, jonka kanssa on helppo asioida.

– Koen, että vahvuuteni on ihmisten kanssa kommunikointi kasvotusten. Näissä tilanteissa yhteys asiakkaaseen on välitön. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on minulle tärkeää ja mieluisaa. Sama koskee pankin omia asiantuntijoita – hyvä yhteistyö heidän kanssaan on yhtä tärkeää.

Asiakkaan tunteminen on onnistuneen lopputuloksen kannalta erittäin tärkeää.

– Mitä paremmin asiakkaan tunnemme, sitä paremmin pystymme rakentamaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti yksilöllisiä ratkaisuja. Asiakkaan riskiprofiilin kartoittaminen on nykyisen sääntelyn aikana pakollinen toimenpide, ja se osaltaan määrittää asiakkuuden hoitamista.

Juristin näkökulma

Juha on koulutukseltaan juristi. Oikeustieteen opinnot antavat työhön erilaista näkökulmaa.

– Minulla on työparinani salkunhoitaja, joka keskittyy asiakkaan sijoitusomaisuuden hoitamiseen. Peruslähtökohta tietenkin on, että asiakas saa sijoituksilleen mahdollisimman hyvän tuoton, mutta autamme asiakasta myös monissa muissa asioissa kuin vain tilin saldon kasvattamisessa.

Yhteistyö asiakkaiden kanssa on pitkäjänteistä. Se rakentuu luottamukselle, joka pitää säilyttää hyvällä työllä.

–Ala on voimakkaasti kilpailtu, ja asiakas pitää vakuuttaa siitä, että asiakkuus kannattaa pitää meillä. On palkitsevaa, kun asiakassuhde kehittyy ja ajan kuluessa asiakkaan asiointi kanssamme lisääntyy. Asiakkuuksien hoito on maratonjuoksua, jonka päämääränä ovat pitkät ja kestävät asiakassuhteet.

Lue lisää Private -palveluistamme täältä.

Teksti: Miikka Rusi