Ylivoimaisesti parasta tässä työssä on asiakkaiden kohtaaminen ja kanssakäyminen. Ilman välttämätöntä paperinpyöritystä jokainen päivä olisi juhlaa, sanoo OP Turun Seudun Yrityspankin asiakkuuspäällikkö Santeri Heikkilä.

Miehen ura OP Turun Seudussa alkoi kesätöistä vuonna 2001. Vuosien mittaan hän kasvoi pankkiin sisään.

Yrityspankkiin vuonna 2008 siirtyneellä Santerilla on lakimiehen koulutus, mutta tyypilliseksi juristiksi hän ei itseään miellä.

- Toki lisääntyvä finanssiregulaatio ohjaa pankin tekemisiä, ja varmaan siinä juristin koulutuksesta on hyötyä. Regulaatio ja valvonta ovat kasvaneet minunkin aikanani moninkertaiseksi. Se on tietysti isossa kuvassa hyvä asia: luottotappiot ovat vastaavasti vähentyneet, kun pohjatyöt tehdään hyvin, pohtii Santeri.

- Katson kuitenkin, että vahvuuteni ovat aivan muualla. Olen erittäin sosiaalinen persoona, ja minua on niin asiakkaan kuin kollegankin helppo lähestyä. Pyrin myös aina olemaan mahdollisimman joustava, jotta asiakkaiden tarpeet tulisivat täytettyä – tietenkin säädösten sallimissa rajoissa.

Santeri vastaa hänelle vastuutettujen yritysten koko asiakkuudesta, vaikka rahoitus on se asiantuntija-alue, mitä hän itse varsinaisesti hoitaa. Oman aikataulunsa ohella Santeri organisoi asiakkaidensa ja asiakkuustiimin muiden asiantuntijoiden kontakteja niin, että asiakas saa aina parhaan tietotaidon käyttöönsä.

Vain yksi numero, johon soittaa

Yritysasiakkaidensa asioiden lisäksi Santeri ohjaa myös yrittäjien henkilökohtaisten pankkiasioiden hoitoa, jotka on vastuutettu pankissa kuitenkin eri asiantuntijoille.

- Usein yrittäjät soittavat minulle, jos heillä on vaikka asuntolainatarvetta. Olenkin aina sanonut, että asiakkaillani tarvitsee olla vain yksi numero, johon soittaa, kertoo Santeri.

- On se ongelma tai tarve ihan mikä vaan niin asiakastyössä pyrin olemaan aina äärettömän joustava. Olen todennut, että jos asiakkaan ensimmäinen steppi pankin suuntaa pitkittyy, asian hoitaminenkin pitkittyy. Jos olen itse silloin vaikka lomalla, minun ei toki tarvitse hoitaa asiaa loppuun, mutta voin aina ilmoittaa siitä asiakkuustiimille eteenpäin.

Santerin työnkuvaan kuuluu aktiivinen, tietyn syklin mukainen yhteydenpito omiin yritysasiakkaisiin. Sykli vaihtelee yrityksen elinkaaren ja kulloisten tarpeiden mukaisesti.

- Vastuuttamisen seuraus on, että tunnen omat asiakkaani hyvin. Ja asiakkaan liiketoiminnan tunteminenhan on tässä työssä kaiken a ja o. Silloin pystyn paremmin tarjoamaan myös oikeita ratkaisuja, joilla yrityksen liiketoimintaa voidaan helpottaa, Santeri toteaa.

Pankkiuransa aikana Santeri Heikkilä on saanut olla mukana myös monen yrityksen kasvutarinassa.

- Sellaiset onnistumiset tuntuvat hyvältä. Olen ylpeä siitä, että OP Turun Seutu on voinut olla mukana esimerkiksi telakkateollisuuden alihankkijoiden kansainvälistymiskehityksessä.

Santerin vapaa-ajan intohimo on golf, jossa siinäkin lajin sosiaalinen puoli korostuu. Hän golfaa mielellään myös asiakkaidensa kanssa: neljän tunnin kierroksella tulee luonnollisesti puitua myös asiakasyritysten kuulumisia.

- Viime vuosina harrastukseni määrää on lisännyt myös se, että nykyisin vanhin poikani kilpailee golfissa, ylpeä isä kertoo.

Tavoitat asiantuntijamme sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.