-Autamme asiakkaita päivittäin erinäisissä ulkomaankaupan ongelmissa – oli se sitten kohdemaahan, vastapuoleen tai valuuttoihin liittyvä. Asiakkaat ovat tulleet hyvin tietoisiksi ulkomaankaupan riskeistä ja tietynlainen ”sinisilmäisyys” on kadonnut. Useimmiten ei toki ole kyseessä ongelma, jota selvittelemme, vaan pyrimme olemaan asiakkaillemme nimenomaan sparrauskumppani. Miten asiakkaani saa neuvoteltua parhaat kaupat itsellensä - oli se sitten ostoa tai myyntiä. Se on se mihin pyrin keskusteluissa asiakkaan kanssa, Kouru kertoo toimintatavoista.

OP:n Ulkomaankaupan rahoituspalvelut on jalkautettu vuoden 2017 alusta myös Turun seudulle. Vahva paikallinen läsnäolo lähti puhtaasti asiakastarpeesta ja oma resurssi Turussa tarkoittaa, että asiakkaalle on enemmän aikaa ja tarjolla on räätälöityjä ratkaisuja. Luotettava, asiakkaan liiketoiminnan tunteva kumppani on erityisen tärkeä silloin, kun ollaan miettimässä esimerkiksi viennin aloittamista.

-Pyrimme lähtökohtaisesti kartoittamaan asiakkaan kokonaistilanteen ja tarjoamme välineitä käyttöpääoman hallintaan ja tehokkuuteen. Tärkeintä on tarjota henkilökohtaista palvelua ja siitä tässä muutaman vuoden toimineessa toimintamallissamme on kyse. Toimimme myös linkkinä asiakkaan ja yhteistyökumppaneidemme välillä. Joskus paras ratkaisu yrityksen tarpeisiin löytyykin verkostomme toiselta jäseneltä, esimerkiksi Finnveralta, Team Finlandilta tai luottovakuuttajilta. Tämä on tiimityötä, Kouru sanoo.

Kohti vientimarkkinoita

Vientimarkkinoille lähteminen houkuttelee monia yrityksiä, mutta sen haasteellisuus ja tuntemattomuus mietityttää. Virhearviointeihin ei ole varaa etenkään pienillä tai aloittavilla yrityksillä. Kansainvälisten markkinoiden paikallistuntemus on tärkeää ja auttaa valitsemaan oikeat instrumentit oikeille markkinoille.

-Tavatessani uuden kansainvälistä kauppaa aloittelevan asiakkaan kohtaan useimmiten kaksi asiaa: toinen on nimenomaan epätietoisuus riskienhallinnan välineistä ja toinen on kustannuspuoli. Ajatellaan, että kansainvälisen kaupan rahoitus- ja riskienhallintainstrumentit ovat kalliita. Useasti sanonkin asiakkaalle, että jokainen yritys määrittelee itse mikä on heille liian iso riski kannettavaksi omilla harteilla ja mikä on hinta tälle riskille, jos se konkretisoituu. Itse annan asiakkaalle vaihtoehtoja, joilla keventää tuota harteilla olevaa taakkaa, Kouru avaa riskienhallintaa.

Tällä hetkellä pinnalla ovat erityisesti ostajarahoituksen tai pitkän maksuajan tarjoaminen. Asiakkaat kertovat, että kaupat olisivat tulleet kotiin, jos ostajalle olisi ollut tarjota rahoitusta tai jos he olisivat tarjonneet suomalaisittain erityisen pitkää maksuaikaa, esimerkiksi 180-360 päivää.

-Näihinkin meillä on ratkaisuja. Poikkeuksetta kehotan asiakasta aina olemaan yhteydessä minuun jo ennen neuvottelupöytään istumista. Tällä tavoin asiakas pystyy jo etukäteen kartoittamaan kaikki mahdollisuutensa kauppojen kotiin saattamiseksi -tietenkin mahdollisimman hyvillä ehdoilla, Kouru neuvoo.

Kansainvälisen kaupan ylle luo harmaita pilviä uhat kauppasodista ja maailmantalouden osalta epävarmuutta on tuonut myös brexit. Yrittäjän ei kuitenkaan tarvitse olla yksin kansainvälisten markkinoiden eteen tuomien kysymysten kanssa.

-Meillä on maatuntemusta, parhaat yhteistyökumppanit ympäri maailmaa ja taas toisaalta huippuammattilaiset asiakaspalvelussamme auttamassa käytännön asioissa. Kansainvälisen kaupan rahoituksen ammattilaiseksi ei tulla koulun penkiltä vaan työ opettaa -tätä yritän myös painottaa asiakkaillemme. Me olemme täällä sitä varten, että yrittäjä saa keskittyä siihen omaan ydinosaamiseensa. Hienointa työssäni onkin nähdä konkreettisesti, mihin kaikkeen yritysasiakkaamme pystyvät. Osaaminen ja innovatiivisuus alalla kuin alalla on huipputasolla ja mikä parasta, saan olla mukana mahdollistamassa näitä menestystarinoita kansainvälisen kaupan näkökulmasta, Kouru iloitsee.

Lue lisää kansainvälisistä palveluistamme täältä.