Asiakkuusneuvojana OP Turun Seudun Yrityspankissa työskentelevälle Niko Salmiselle molempia osapuolia tyydyttävä asiakaskokemus on todella tärkeää.

- Kun asiat hoituvat hyvin ja mutkattomasti, on se win-win -tilanne niin asiakkaalle kuin hänen asioitansa hoitavalle henkilöllekin. Koen suurta mielihyvää ja onnistumisen tunnetta, kun huomaan, että olen onnistunut parantamaan ja turvaamaan asiakkaani taloudellista tilannetta, tai ratkaisemaan heidän ongelmiaan ja huoliaan.

Rahoituspäätöksiä tehtäessä katsotaan tietysti maksukyky ja vakuudet, mutta samalla yritetään katsoa yrityksen tulevaisuuteen.

- Pyydämme tilinpäätökset aikaisemmilta vuosilta, mutta ne kertovat kuitenkin enemmän menneisyydestä. Koitamme hakea keskustelulla ja katsomalla esimerkiksi yrityksen olemassa olevia sopimuksia enemmän sitä, miltä yrityksen tulevaisuus näyttää, Niko toteaa.

- Asiakkaalta voidaan pyytää myös rahoitussuunnitelmia ja kassaennusteita, mikä varsinkin uusille yrittäjille voi olla hyvä asia. He joutuvat silloin itsekin miettimään, mitä asioita pitää oikeasti ottaa huomioon.

Niko yrittää haastaa asiakkaita ajattelemaan taloudellisia haavoittuvaisuuksiaan ja hakemaan jo etukäteen ratkaisuja niiden minimoimiseksi tai turvaamiseksi.

- Yritän nostaa esille asioita, joita he eivät olisi ehkä muuten osanneet ottaa huomioon. Minut tunnetaan hyvin rauhallisena vaikkakin sanavalmiina henkilönä. Koen, että pystyn selittämään asiat todella selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaille, vaikka kyseessä olisikin uusi ja vieras asia. Olen myös aina pitänyt ehdottomana vahvuutenani tietynlaista pelisilmää: pystyn nopeasti havainnoimaan ja löytämään oleellisimmat asiat ja keskittymään niiden analysoimiseen ja ratkaisemiseen. Ei tuhlata asiakkaankaan aikaa epäolennaisiin asioihin.

Monipuolinen osaaminen täydentyy yhä

Nikon työnkuvaan Yrityspankissa tuli marraskuun 2020 alussa muutos, jonka suuruusluokkaa hän ei vielä osaa omalta osaltaan arvioida.

- Pääsääntöisesti olen hoitanut omia vastuutettuja yritysasiakkaitani, ja myös yrittäjien henkilökohtaisia lainoja. Omat asiakkaani säilyvät edelleen, mutta nyt olen lisäksi siirtymässä myös asunto-osakeyhtiöiden rahoitukseen, kun niitä hoitanut henkilö lähti meillä OP Ryhmän sisäiseen työkiertoon.

Niko on innoissaan tästäkin uudesta haasteesta.

- Otan mielelläni vastaan uusia kokemuksia, ja haen oppia ja kokemusta laaja-alaisesti vähän joka osa-alueelta. Kun esimerkiksi ennen Yrityspankkia työskentelin henkilöasiakaspuolella, kouluttauduin myös vakuutusasiointiin. Asiakas pystyi hoitamaan minun kanssani niin pankki- kuin vakuutusasiat, Niko kertoo.

Pyhämaan saaristosta Uudestakaupungista kotoisin oleva Niko aloitti pankkiuransa Raumalla Länsi-Suomen Osuuspankissa vuonna 2015. Turkuun hän siirtyi jo seuraavana vuonna.

- Kohta on täynnä kuusi vuotta OP Ryhmässä työskentelyä. Olen näiden vuosien saatossa päässyt hakemaan kokemusta ja osaamista eri liiketoiminta-alueilta. Olen myös päässyt seuraamaan Turun alueen rahoitusmarkkinoiden kehittymistä aitiopaikalta, sekä näkemään ja olemaan mukana edistämässä yritysten kasvutarinoita ja muokkaantumista nykyajan tarpeisiin. Se on ollut suuri etuoikeus, hän miettii.

Nikon tavoitat puhelimitse p. 010 256 9102 tai sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.