Asiakkuuspäällikkö Ilona Helle on tehnyt koko työuransa osuuspankissa - vain tehtävät ovat vaihdelleet. Viimeiset kymmenen vuotta hän on toiminut asiakkuuspäällikkönä OP Turun Seudun Yrityspankissa.

- Nimike ja osastot ovat vuosien mittaan muuttuneet, mutta työn sisältö on pysynyt aika pitkälti samanlaisena. Toisaalta taas ei ole ollut sellaista viikkoa, etteikö eteen olisi tullut jotain uutta asiaa vastaan. Työpäivät vaihtelevat paljon, kertoo Ilona.

Yrityspankin asiakkuuspäällikölle kuuluu yrityksen ja lisäksi yleensä myös yrittäjäperheen pankkiasioiden kokonaisvaltainen hoito. Painopiste on kuitenkin yritysten rahoittamisessa, sanoo Ilona.

Vastaan pääasiassa oman salkkuni yritysasiakkaista. Monet asiakassuhteeni ovat todella pitkiä, ja asiakkaina on jo toisenkin polven yrittäjiä. Tuntuu todella kivalta luottamuksen osoitukselta, jos asiakas ohjaa lapsensakin tai lapsensa puolison minulle asiakkaaksi.

Ilona pitää työtään erittäin mielenkiintoisena sen monipuolisuuden takia ja ilahtuu tutustuessaan eri toimialoihin sekä yrittäjäpersooniin.

- Ihailen usein sitä luovuutta, positiivisuutta ja äärimmäistä ahkeruutta, jota yrittäjillä on, vaikka tilanne olisi kuinka vaikea. Se on nähty useasti nyt korona-aikanakin, Ilona toteaa.

Asiakasyritys hoidetaan kokonaisuutena

Yrityspankissa asiakasyritys nähdään kokonaisuutena, jolle pyritään tarjoamaan kaikki yrityksen tarvitsemat pankkipalvelut. Siinä Ilona tukeutuu asiakkaalle koottuun asiakkuustiimiin.

- Näen oman työni rikkautena sen, että voimme yhdessä etsiä asiakkaalle ratkaisuja ja tarjota eri asiantuntijoiden osaamista. Se on myös ehdoton vahvuutemme. Kohtaamisen pitää olla asiakkaalle aina hyödyllinen, korostaa Ilona.

- Hyvä asiakaskokemus on se oman työni palkitsevin puoli. Olen ystävällinen ja helposti innostuva ihminen. Uskon, että minusta välittyy asiakkaalle aito lämmin kiinnostus. Mutta samalla olen myös hyvin käytännöllinen ihminen. Yrittäjät ovat kiireisiä, ja tapaamisesta pitäisi mielestäni olla asiakkaalle aina oikeasti myös hyötyä – ja että se konkretisoituisi hänelle ihan euroinakin. Juuri hiljattain tuntui tosi mukavalta, kun asiakas kiitti yrityseläkevakuutuksen ottamisesta. Hän sanoi, ettei heidän olisi ilman minua tullut tällä tavoin säästettyä.

Käytännöllisesti Ilona suhtautuu myös pitkän uransa aikana tapahtuneeseen pankkijärjestelmien ja esimerkiksi tietotekniikan valtavaan ja yhä kiihtyvään kehitykseen.

- Ajat toki muuttuvat, ja eteen tulee koko ajan uusia asioita. Mutta se tuo työhön myös vaihtelua, josta yhä edelleen myös innostuu. En muutenkaan tapaa miettiä paljon menneitä: olen enemmän suuntautunut tähän hetkeen. Kollegalta aikanaan saatu hyvä neuvo on keskittyä asiakkaaseen. Se auttaa hallinnan tunteessa.

Tärkeitä ilon aiheita Ilonan elämässä ovat jo aikuiset lapset puolisoineen ja lapsenlapset, sekä omat vanhemmat. Vastapainoa työlle tuovat rakkaat harrastukset lukeminen ja liikunta.

- Olen innokas kuntoliikkuja ja rakkain lajini on kuntouiminen. Vesi on minulle muutenkin tärkeä elementti, Ilona sanoo hymyillen.

Ilonan tavoitat puhelimitse p. 010 25 69170 sekä sähköpostitse, joka on muotoa etunimi.sukunimi@op.fi.