Viisi vinkkiä turvalliseen pankkiasiointiin Pohjolan OP:n pankinjohtajalta: ”Näillä keinoilla vältät huijaukset”
Verkkohuijaukset lisääntyvät voimakkaasti Suomessa. Finanssiala ry:n tilaston mukaan viime vuonna suomalaisten pankkien asiakkailta yritettiin huijata peräti 107,2 miljoonaa euroa, kun vuonna 2023 luku oli 76,9 miljoonaa euroa. Pohjolan OP:n pankinjohtajan mukaan huijausten määrän kasvu näkyy asiakaskohtaamisissa.
Aiemmin väärinkäytösten uhriksi joutuivat suhteellisesti enemmän ikäihmiset kuin nuorempi osa väestöstä. Nykyään kuka tahansa, iästä tai koulutustasosta riippumatta voi joutua väärinkäytösten kohteeksi.
– Sitä mukaa, kun pankit tehostavat toimintatapojaan vastaamaan verkkohuijausten kasvuun, myös rikolliset muokkaavat omaa käyttäytymistään. Trendi on siirtynyt yhä enemmän huijauksiin, joissa uhri manipuloidaan tekemään ja vahvistamaan petollinen maksu itse, Pohjolan OP:n pankinjohtaja Mikko Kokkonen painottaa.
Kokkonen pitää tietoisuuden lisäämistä erityisen tärkeänä huijausten torjunnassa.
– Tällaisia huijauksia on vaikea torjua pelkästään teknisin keinoin, sillä ne hyödyntävät usein ihmisten luottamusta, auktoriteettiuskoa ja hyväuskoisuutta.
Huijausten määrällinen kasvu näkyy suoraan myös Pohjolan OP:n asiakaskohtaamisissa. Kokkosen mukaan pankissa kohdataan lähes joka päivä asiakkaita, jotka epäilevät tulleensa huijatuiksi tai ovat jo joutuneet huijauksen uhriksi.
– Näissä asiakaskohtaamisissa korostuu erityisesti henkilöstön ammattitaito uhrin kohtaamisessa. Ratkaisukeskeinen, mutta silti empaattinen lähestyminen on avainasemassa asioiden edistämisessä.
Kokkonen muistuttaa huolellisuudesta pankkitunnusten säilyttämisessä ja tunnusten oikeaoppisesta käytöstä.
– Pankkitunnusten oikeaoppinen käyttö on edelleen hyvin turvallinen tapa asioida niin pankin omissa kuin kolmannen osapuolen palveluissa, Kokkonen toteaa.
Pankit suosittelevat ensisijaisesti heidän tarjoamien mobiilisovellusten käyttöä, sillä niissä asiakas voi varmuudella tietää asioivansa oikean palveluntarjoajan palvelussa.
– Huijaukset kehittyvät ja muuttuvat nopeasti. Siksi on tärkeää, että valmennamme henkilöstöä ja vahvistamme jatkuvasti asiakkaiden kykyä tunnistaa huijaukset, Kokkonen jatkaa.
Vinkit turvalliseen pankkiasiointiin
- Varo huijaussivustoja. Kirjaudu verkkopankkiin kirjoittamalla www.op.fi selaimen hakukenttään ja käyttämällä kirjanmerkkiä. Varo syöttämästä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et ole varma.
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Älä jaa pankkitunnuksiasi muille. Muista, että pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
- Ole tarkkana, mitä sovelluksia lataat. Huijarit levittävät haittaohjelmia viestien yhteydessä toimitetuilla linkeillä ja ladattavilla tiedostoilla.
- Lue vahvistuspyynnöt huolella. Vahvista vain ne vahvistuspyynnöt, jotka olet itse käynnistänyt. Jos jokin ei täsmää, älä vahvista pyyntöä.
- Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu on poikkeava, ole yhteydessä omaan pankkiisi.
Kuinka pysyä turvassa huijareilta?
Tarjoamme ajankohtaista tietoa huijauksista ja vinkkejä niiden välttämiseksi osoitteessa op.fi/turvallisuus. Sieltä löydät myös ohjeet tilanteisiin, joissa epäileet tulleesi huijatuksi ja tarvitset apua.