Osuuspankin vastuullisuus lähtee sen perustehtävästä, joka on edistää omistaja-asiakkaidensa ja koko toimintaympäristönsä taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Sen vastuullisuusohjelman perustana on OP Ryhmän vastuullisuusohjelma, joka koostuu kolmesta teemasta: ilmasto ja ympäristö, ihmiset ja yhteisöt sekä hyvä hallintotapa.

- Ilmasto ja ympäristö -osio kattaa ilmastoon, ympäristöön ja luonnon monimuotoisuuteen liittyvät tavoitteet. Käytännössä vaikkapa kestävä rahoitus tarkoittaa esimerkiksi ympäristön kuormittamista vähentävien investointien rahoittamista. Vastuullisuus tarkoittaa myös sellaisten sijoituskohteiden lisäämistä, joissa yhtiöt tukevat ympäristötavoitteita ja kestävää kehitystä, Pohjolan OP:n vastuullisuudesta vastaava pankinjohtaja Jari Anttila kertoo.

Ihmiset ja yhteisöt käsittää tavoitteita sosiaalisen vastuun alueelta ja on ehkä tutuin osuuspankin vastuullisuuskokonaisuuksista.

- Tuemme monella tavalla oman, laajan toimialueemme hyvinvointia esimerkiksi edistämällä talous- ja digitaitoja. Arvioimme, että opetamme tänäkin vuonna lähes 20 000 lapselle ja nuorelle taloustaitoja. Ja yksistään nuorten kesätyöllistämiseen varasimme 104 000 euroa ja mahdollistimme kesätyösetelin 260 pohjoissuomalaiselle nuorelle.

Hyvän hallintotavan periaatteilla pankki puolestaan varmistaa, että se saavuttaa niin ympäristöön kuin ihmisiin ja yhteisöihin liittyvät tavoitteet. 

- Hyvässä hallintotavassa keskeistä on yhdistää vastuullisuus osaksi kaikkea liiketoimintaamme esimerkiksi edellyttämällä kumppaniemme sitoutuvan hankinnan vastuullisuusperiaatteisiin, lisäämällä hallintomme monimuotoisuutta ja kehittämällä henkilöstömme vastuullisuusosaamista, Anttila kertoo.

Vastuullisuus on paikallisia tekoja

Pohjolan OP:n omistaja-asiakkaat ovat jo kahtena vuonna päässet vaikuttamaan oman toimialueensa vastuullisuustekoihin Kaikkien aikojen tekoja -kyselyn avulla. Siihen osallistui syksyllä 2022 lähes 3 000 Pohjolan OP:n omistaja-asiakasta.

- Pankki tukee vuosittain merkittävillä summilla ja teoilla alueensa hyvän elämän edellytyksiä. Haluamme tietää, mikä omistaja-asiakkaillemme on tärkeää ja millaiseen vastuullisuustyöhön meidän tulisi erityisesti panostaa. Kaikkien aikojen tekoja -kyselyn avulla heillä on mahdollisuus kertoa mielipiteensä, Anttila sanoo.

Omistaja-asiakkaidensa toiveiden mukaisesti pankki kohdistaa tukensa ja tekonsa laajalti koko toimialueelleen.

- Erillisen yhteistyöhaun kautta saamme vuosittain toista sataa hakemusta esimerkiksi paikallisilta urheiluseuroilta. Myös niiden valinnassa nojaamme vastuullisuusohjelmaan ja Kaikkien aikojen tekoja -kyselyn tuloksiin, Anttila muistuttaa.

  • Syksyllä 2022 Pohjolan OP:n omistaja-asiakkaat nostivat teemoiksi nuorten työllistymisen ja koulutuksen edistämisen, lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemisen sekä luonnon monimuotoisuuden tukemisen.
  • Loppuvuodesta pankki laatii vastuullisuustoiminnastaan raportin hallinnolle ja edustajistolle sekä viestii toteutuneista teoista omissa kanavissaan.
  • Pohjolan OP:n omistaja-asiakkaat pääsevät osallistumaan Kaikkien aikojen tekoja -kyselyyn seuraavan kerran 18.9.–29.10.2023.