Viisi vuotta sitten Edith Mantila lähti töihin Australiaan ja päätti, että takaisin ei ole tulemista, ennen kuin hän tietää, mitä elämällään tekee. Päätös osoittautui käänteentekeväksi.

Omenanpoiminnan ja baarissa työskentelyn jälkeen hän päätyi yritykseen, joka teki koristeellisia kukkasomistuksia ja tapahtumastailauksia esimerkiksi kauppakeskuksiin, gaaloihin ja häihin.

Suomeen palattuaan Mantilan opiskelusuunnitelmat kariutuivat, mutta hänen isänsä kannusti lähtemään yrittäjäksi. Mantila kysyi isosiskoltaan Johanna Hartikaiselta, lähtisikö tämä mukaan tekemään kukkainstallaatioita Suomessa.

Hartikainen oli ehtinyt tehdä omassa yrityksessään vuosien varrella kaikkea mahdollista mainosmallin töistä remonttihommiin. 11 vuotta nuoremman siskon yritysidea kuulosti raikkaalta.

Johanna Hartikainen ja Edith Mantila

Johanna Hartikaisen (oik.) ja Edith Mantilan yrittäjätaival on ollut karikkoinen, sillä korona laittoi jatkuvasti kapuloita rattaisiin. Sitkeä työ on kantanut hedelmää, sillä tällä hetkellä heidän ei enää tarvitse markkinoida itseään.

Nollasta liikkeelle

Siskokset laittoivat Hartikaisen yrityksen nimissä viestiä viidelle isolle tapahtuma-alan toimijalle. Kului viikko, kului kuukausi ja kului kaksi kuukautta, eikä mistään kuulunut mitään – kunnes Hartikainen sai yllättävän puhelun Kampin rullaportaissa lokakuussa 2019.

– Nelonen Media Live ilmoitti haluavansa olla Suomessa ensimmäinen taho, joka tilaa näyttävät kukkainstallaatiot tapahtumaansa, Hartikainen muistelee.

Siskoksilla ei ollut muuta näyttöä osaamisestaan kuin kuvat, joita Mantila oli ottanut Australiassa tekemistään erilaisista kukkainstallaatioista. He päättivät tehdä näytteeksi yhden neliön kokoisen näyteseinän Ikean kukista ja kaikenlaisista kierrätysmateriaaleista, kuten vanhoista alushousuista. Yökaudet huhkimalla seinä tulikin ajoissa valmiiksi.

Kolmikuukautisiksi venyneet neuvottelut johtivat lopulta sopimukseen. Sitten pitikin ratkoa sellainen käytännön ongelma kuin tavarantoimittaja.

Siskokset pyysivät Hartikaisen miehen virolaista rekkakuskiystävää kuskikseen matkalle Keski-Eurooppaan, jossa he kiersivät eri yrityksiä ja keräsivät auton takakontillisen kukkanäytteitä.

Ajattelimme, että jos ei tule kauppoja, syödään loput rahat ja sammutetaan firman valot.

Seuraava askel oli perustaa Bloom Deco -niminen osakeyhtiö kukkasomistuksia varten, ja miettiä sille arvot. Yritys käyttää tuotteissaan silkkikukkia, mikä saattaa ensin kuulostaa epäekologiselta, mutta ei tarkemmin ajatellen olekaan.

– Ensinnäkin nykyiset silkkikukat ovat aivan aidon näköisiä, ja teoksesta tulee kestävä, sillä se ei vaadi vettä. Lisäksi silkkikukkia voi uusiokäyttää vaikka kuinka monta kertaa, joten mitään ei hankita yhtä käyttökertaa varten. Eivätkä ne allergisoi ketään, Hartikainen tiivistää.

Jokainen kukkainstallaatio on uniikki ja tehty asiakkaan tarpeisiin. Siskokset tarjoavat kokonaisvaltaisen paketin, jossa asiakas saa toiveidensa mukaisen koristelun paikalle toimitettuna ja pois kuljetettuna.

Johanna Hartiainen ja Edith Mantila

Bloom Deco -yritys tarvitsee taas pian isommat tilat, sillä sekä kukkavarasto että teosten kokoaminen vievät jatkuvasti enemmän kuutiometrejä. Mantilan mukaan heillä on älyttömät suunnitelmat yrityksen laajentamisesta.

Koronasta kapuloita rattaisiin

Keväällä 2020 yrityksen tilauskirja alkoi täyttyä mukavasti, kunnes pandemia laittoi koko tapahtuma-alan jäihin ja peruutti kaikki Bloom Decon tilaukset. Puolen vuoden aikana heillä oli vain muutama tilaus, mutta kulut juoksivat ja rahaa paloi kuin takassa puuta.

Kohtalo puuttui peliin siinä vaiheessa, kun Ylläkseltä tutun Jounin kaupan kauppiaan Sampo Kaulasen vaimo Michele Murphy-Kaulanen laittoi sähköpostia ja kyseli kauppaan joulusomistuksia. Siskokset lupasivat lentää seuraavana päivänä Kittilään.

Koronan jälkeen ei hetkauta enää mikään vitsaus.

– Meillä oli siis firman tilillä rahaa niihin lentolippuihin ja vähän päälle. Ajattelimme, että jos ei tule kauppoja, syödään loput rahat ja sammutetaan firman valot, Mantila muistelee.

Neuvottelut Murphy-Kaulasen kanssa päättyivät tunnin jälkeen siihen, että siskoksilla oli kädessään sopimus joulun ja talven teemasomistuksista ja täysin vapaat kädet niiden toteuttamiseen. Sittemmin sopimusta jatkettiin vuodella. Yritystä ei siis tarvinnutkaan kuopata.

Vuosi 2021 toi mukanaan uusia koronarajoituksia, mutta siskokset olivat tajunneet, että pandemiasta huolimatta ihmiset pääsevät käymään ruokakaupassa ja apteekissa. He laittoivat kaikki markkinointipaukkunsa näiden toimialojen yrityksiin.

– Jos tätä yritystaivalta yhdellä sanalla pitäisi kuvata, se olisi selviytymishalu. Koronan jälkeen ei hetkauta enää mikään vitsaus, Hartikainen kuvailee.

Tulevaisuus suunnitelmia täynnä

Yrityksen ensimmäinen toimitila oli Hartikaisen miehen rekkahallissa, mutta tänä vuonna he siirtyivät omiin tiloihinsa Nurmijärven Klaukkalaan. Yrityksen toimisto on parvella, ja alakerta on pyhitetty teosten työstämiselle.

Yritys tarvitsee taas pian isommat tilat, sillä sekä kukkavarasto että teosten kokoaminen vievät jatkuvasti enemmän kuutiometrejä.

– Organisointikykyä ja tulevaisuuteen katsomista tämä vaatii jatkuvasti. Mietimme, miten olemassa olevaa voi hyödyntää jatkossa, Mantila kertoo.

– Ja varastoa pitää inventoida säännöllisesti, sillä ei meillä voi olla jossain nurkassa tuhannen euron kukkia, joiden olemassaoloa emme muista, Hartikainen jatkaa.

Siskosten periksiantamattomuus on vienyt heidät siihen pisteeseen, että heidän ei tällä hetkellä tarvitse markkinoida.

– Meillä on älyttömät suunnitelmat laajentamiseen. Keräämme hyvää tiimiä ympärille, Mantila kuvailee.

Yrittäjyys antaa mahdollisuuden toteuttaa haaveita ja kokeilla jotain aivan uutta. Ennen kuin hihat kääritään kunnolla ylös, on hyvä tutustua aloittavan yrittäjän muistilistaan. Lue lisää.