Forbesin listalle nostetut suomalaiset nuoret näyttävät mallia muille yrittäjille - ”Tiedämme, että tuotteemme on maailman paras”
Lisää aiheesta
Muodin kauppapaikka Zadaan perustajiin kuuluva Iiro Kormi ja videoteknologiayhtiö Smartzerin perustaja Karoline Gross kuuluvat niiden seitsemän suomalaisen joukkoon, jotka saivat kunnian olla mukana talouslehti Forbesin nuorten innovaattoreiden listoilla.
Amerikkalainen talousmedia Forbes listasi alkuvuodesta omien alojensa menestyneimpiä alle 30-vuotiaita yrittäjiä. 30 under 30 -listoille mahtui peräti seitsemän suomalaista.
Verkkokauppa-kategoriassa palkittu Zadaan perustaja Iiro Kormi, 29, sanoo tunnustuksen kuuluvan osaltaan koko tiimille.
– Tämä on mahtava voitto koko meidän jengille. Hyvä tiimi saa myös minut näyttämään paremmalta.
Pääsy Forbesin listalle ei ainoastaan kuulosta hienolta, vaan sillä on ollut myös konkreettisia vaikutuksia niin henkilökohtaisesti kuin koko yrityksenkin kannalta.
– Tällaiselle espoolaisen urheilijaperheen pojalle se on iso tsemppipalkinto, joka kannustaa painamaan kasvuyrityksen johdossa. Toisaalta tunnustus on nostanut yrityksemme aikaisempaa enemmän kartalle. Tarinamme on nyt entistä kiinnostavampi.
Yrittäjyys ei ole tullut Kormille aivan tyhjästä, sillä omien sanojensa mukaan hän myi jo 6-vuotiaana tislattua hiekkaa kotitalonsa naapureille. Erityisesti luovuudesta on ollut suuri apu yrittäjäpolulla.
– Minulla oli jo nuorena aavistus yrittäjyydestä, mutta en vielä silloin ymmärtänyt, millaista se todellisuudessa tulee olemaan. Käytännössä voin vaikuttaa ihan kaikkeen, mitä yrityksessä tapahtuu. Se jos mikä on luomista.
Käytetyt vaatteet kiertoon mahdollisimman helposti
Vuonna 2015 perustettu Zadaa sai alkunsa hyvin arkisesta havainnosta.
– Näin Facebookissa ystäväni statuspäivityksen, jossa hän yritti myydä käytettyjä vaatteita. Kysyin itseltäni, mikä ajaa ihmisen myymään vaatteita FB-statuksessa. Tästä se lähti, puhtaasta epätoivon tunteesta. Me päätimme tehdä käytettyjen vaatteiden myymisestä paljon helpompaa.
Zadaa on panostanut erityisesti palvelumuotoiluun ja tähdännyt siihen, että kuluttaja voi ostaa käytetyn vaatteen yksinkertaisesti nappia painamalla. Yrityksellä menee nyt hyvin, sillä käyttäjiä on tällä hetkellä 200 000 ja kasvu jatkuu vahvana. Toukokuun alussa uutisoitiin siitä, että yritys laajentaa toimintaansa Saksan markkinoille.
– Vaatimaton tavoitteemme on yhdistää kaikki maailman vaatekaapit. Haluamme antaa kuluttajalle luotettavan kanavan, jonka avulla fyysiset tuotteet liikkuvat myös valtionrajojen yli, yksinkertaisesti ja turvallisesti.
Oma aktiivisuus lisää menestyksen todennäköisyyttä
Menestyksen salaisuudesta puhuttaessa Kormi nostaa esiin kolme tekijää: kovan työnteon, tuotteen laadun ja toisaalta myös tuurin.
Pelkkä luova ajattelu ei riitä, vaan yrittäjänä pitää tehdä ihan älyttömästi hommia. Tuuria voi luoda omalla tekemisellä, sillä ainakaan kotoa ei kukaan tule hakemaan.
Sama asenne pätee myös urheilun puolella. Jos vedät 10 000 rannelaukausta treeneissä, on todennäköisempää, että onnistumisia tulee myös kauden tärkeimmässä pelissä. Tai jos käyt 10 kertaa lenkillä, todennäköisyys kasvaa sille, että törmäät joku ilta tulevaan työnantajaasi.
Kaikista tärkeintä on kuitenkin luoda tuote, joka vastaa kuluttajien aitoon tarpeeseen.
– Maailmassa on niin paljon tuotteita, jotka eivät yksinkertaisesti toimi. Me olemme tehneet paljon töitä palvelumme eteen ja verranneet sitä myös kilpailijoiden tuotteisiin. Tiedämme, että meidän tuotteemme on maailman paras.
Luova asenne on vienyt Karoline Grossin ympäri maailmaa
Videoteknologiayhtiö Smartzerin perustaja Karoline Gross, 29, on mukana Forbes-lehden Media & marketing -listalla. Arvostetun talouslehden kunniamaininta tuli Grossille iloisena yllätyksenä.
– Pääsy Forbesin listalle on ollut iso asia yrityksellemme, sillä se on ennen kaikkea lisännyt sijoittajien kiinnostusta.
Gross on syntynyt Virossa, mutta viettänyt koko lapsuutensa ja nuoruutensa Suomessa. Perheen muutettua Englantiin hän päätyi opiskelemaan lääketiedettä yliopistossa, mutta vaihtoi pääaineensa farmakologiaan. Lopulta tie vei kuitenkin Yhdysvaltojen länsirannikolle.
– Los Angelesissa opiskelin elokuvatuotantoa ja perustin tuotantofirman, jonka parissa teimme matkailuun ja muotiin liittyviä töitä pari vuotta. Kehitimme konseptin, jossa esimerkiksi ravintolan nähdessään katsoja pystyy klikkaamaan videosta lisätietoja ja varaamaan haluamansa palvelun. Monet muotibrändit alkoivat niihin aikoihin hyödyntää videoita yhä enemmän ja mekin ajattelimme, että siinä on iso mahdollisuus.
Vaikka yritysidea vaikutti alkuun lupaavalta, se ei kuitenkaan johtanut mihinkään suureen.
– Muutettuani takaisin Lontooseen päätin kuitenkin yrittää uudestaan ja soveltaa samaa konseptia enemmän muotialalle. Siitä koko Smartzerin idea lähti liikkeelle kolme vuotta sitten.
Smartzer mahdollistaa tuoteostokset videoita katselemalla
Muoti- ja kauneusalan markkinointiin keskittyneen Smartzerin palvelussa käyttäjä saa yhdellä klikkauksella lisätietoa videolla näkyvistä tuotteista ja pystyy myös ostamaan haluamansa tuotteen vaivattomasti.
– Meidän konseptimme on suhteellisen yksinkertainen. Moni firma on vuosien saatossa yrittänyt tehdä hieman samankaltaista sovellusta, mutta aikaisemmin teknologia on asettanut näille ideoille omat rajoitteensa. Vielä kolme vuotta sitten jouduimme selittämään tätä ideaa muille, mutta nyt se on tullut ihmisille tutummaksi.
Smartzerin tavoitteena on laajentaa toimintaa uusille markkinoille.
– Teemme Lontoossa ja Pariisissa paljon yhteistyötä muotibrändien kanssa. Asiakkaita meillä on Italiassa, Saksassa, Espanjassa ja jonkin verran myös Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Tällä hetkellä rakennamme yhteistyöverkostoja myös Aasiassa, koska siellä verkkokauppa kasvaa huomattavasti Eurooppaa nopeammin.
Sosiaalisista taidoista valtava apu yrittäjyydessä
Gross kertoo nauraen, että hänen luovuutensa määrä oli vanhemmista jopa huolestuttavaa. Vaikka hänen isänsä on ollut aina hyvin yrittäjähenkinen ja myös isovanhemmat ovat aikanaan toimineet yrittäjinä, suurin sysäys yrittäjäpolulle ei kuitenkaan ole lähtöisin lapsuudenkodista.
– Uskon, että isoin tekijä oli se, kun asuin Los Angelesissa. Alueen ilmapiiri kannusti yrittämään, koska ihmiset olivat niin avoimia uusille asioille – eivätkä aina edes kovin realistisia tulevaisuuden suhteen. Jos olisin asunut koko ajan Lontoossa, en usko, että olisin yksin alkanut tehdä mitään tällaista.
Grossin mukaan etenkin sosiaalisista taidoista on ollut valtavasti apua matkan varrella.
– Minua on auttanut se, että lapsuudessani muutimme joka toinen vuosi uuteen paikkaan. Se pakotti tutustumaan uusiin ihmisiin ja luomaan uuden verkoston aina alusta. Sittemmin siitä on ollut paljon apua esimerkiksi sijoittajien kanssa. Vaikka en ole itse teknologiapuolen osaaja, osaan löytää oikeat ihmiset ja rakentaa hyvin toimivan tiimin.