Perintäpalvelu auttaa, jos asiakas jättää laskun maksamatta: ”Helpottaa yrittäjän arkea kummasti”
Lisää aiheesta
Mikä neuvoksi, jos asiakas ei maksakaan laskua? Perintäpalvelu on yrittäjälle kätevä ratkaisu, joka auttaa saamaan avoimet saatavat nopeasti ja minimoi maksamattomat velat.
Budjetointi vaatii pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta, jotta yrityksen kassavirta ei tyrehdy vaikkapa pitkien maksuaikojen takia. Arkea on, että yrittäjä tekee töitä ja maksaa juoksevia kuluja, vaikka hän saa vasta jälkikäteen asiakkaaltaan maksun.
Joskus asiakas kuitenkin jättää laskun maksamatta muistutuksista huolimatta. Tällöin yrittäjä voi kääntyä perintätoimiston puoleen, joka perii erääntyneet saatavat hänen puolestaan. Näin asiakassuhde saa jatkoa ohimenevistä maksuvaikeuksista huolimatta.
Joustava ja nopea perintäpalvelu yrittäjän tukena
Tänä päivänä perintäprosessi hoituu entistä vaivattomammin, kun OP-yritysmobiiliin liittää laskutuspalvelun. Tämän myötä yrittäjä saa käyttöönsä luotonhallinnan asiantuntija Intrumin tarjoaman perintäpalvelun.
Integroitu perintäpalvelu on ollut positiivinen yllätys monelle pienelle ja keskisuurelle yritykselle. Jyväskyläläinen taksiyrittäjä Mikko Nieminen ja lappilainen rakennusalan yrittäjä Toni Vähä ovat todenneet perintäpalvelun näppäräksi, sillä he käyttävät OP:n verkkoasiointia muutenkin aktiivisesti.
– Perintäpalvelu oli erittäin kätevä, joustava ja nopea yrittäjän näkökulmasta, sillä perintäprosessin sai käyntiin vain muutamalla klikkauksella. Olen oikein tyytyväinen sovelluksen käyttäjäkokemukseen ja asiakaspalveluun, Nieminen sanoo.
– Ensimmäisen yhteydenoton jälkeen taisi mennä vain päivä, kun Intrum otti erääntyneen laskun perintäprosessiin, ja lasku maksettiin sitten melkein saman tien, Vähä lisää.
Aiemmin molemmat yrittäjät ovat yrittäneet hoitaa erääntyneitä saataviaan omatoimisesti kontaktoimalla itse asiakkaitaan, sillä kynnys virallisen perintäpalvelun käyttämiseen on ollut verraten korkea. Nyt he ovat testanneet perintäpalvelua muutaman kerran ja uskovat käyttävänsä sitä myös jatkossa.
Vaikka Niemisen mukaan taksialalla saatavat summat ovat usein melko maltillisia, rakennusalalla voidaan Vähän tapauksessa puhua jopa viisinumeroisista summista.
– Nyt pieniäkään saatavia ei kannata jättää roikkumaan, vaan kotiuttaa ne perintäpalvelun avulla. Se helpottaa yrittäjän arkea kummasti, molemmat yrittäjät näkevät.
Perintä hoituu kätevästi OP-yritysmobiilin kautta
Kun yrittäjä lähettää OP:n mobiilisovelluksen kautta laskuja ja muistutuksia, hän voi nyt ohjata laskun tarvittaessa myös perittäväksi. Jos laskun lain mukaiset eräpäivät ovat menneet umpeen, sovellukseen ilmestyy automaattisesti siirrä perintään -nappi, kertoo Intrumin perintäneuvottelija Merja Mäkelä.
Intrumin kehitysjohtaja Juha Pihlajamäki ja tiimipäällikkö Marjo Rey toteavat, että digitaalinen palvelu on niin helppokäyttöinen, ettei yrittäjän tarvitse olla välttämättä lainkaan yhteydessä suoraan Intrumiin sen jälkeen, kun sopimus on tehty. Yrittäjälle riittää, että hän käyttää yhtä itselleen tuttua sovellusta.
– Silloin kun palvelua käyttää ensimmäistä kertaa, Intrum on yhteydessä yrittäjään sopimuksen, tunnistautumisen ja Intrum Web -portaalin tunnusten avaamisen takia. Tämän jälkeen yrittäjän on jatkossa vaivatonta lähettää toimeksiannot sovelluksen kautta, Pihlajamäki huomauttaa.
Lopulta perintätoimeksiannot rekisteröityvät Intrumille, jonka asiantuntijat pyytävät yrittäjältä tarvittaessa tarkennuksia loppuasiakkaasta. Näin perintäprosessi sujuu jouhevasti kaikkien osapuolten kannalta.
OP-yritysmobiililla hoidat yrityksesi pankkiasiat silloin, kun sinulla on sopiva hetki. Sovelluksessa hoidat helposti yrityksesi tärkeimmät pankkiasiat työpäiväsi lomassa: tarkista tilin saldo, maksa maksuja, lähetä laskut asiakkaille, hoida sijoitusasioita, hae rahoitusta tai koosta aineisto kirjanpitäjällesi. Lataa OP-yritysmobiili. |