Kun pyrkii kansainvälisille markkinoille, tuotteen pitää on ensiluokkainen. Näin uskoo Dammenbergin Suklaatehtaan johtaja ja yrittäjä Marko Iso-Kungas.

Uudenlainen kaura-kaakaolevite on mainio esimerkki suklaatehtaan ja kauratuotteita valmistavan Polar Glucan Oy:n onnistuneesta kehitystyöstä.

– Levitteen kehittelyyn kului reilu vuosi, kun testasimme, hioimme reseptiä ja maistatimme tuotetta. Lopulta palaset loksahtivat kohdalleen, ja haimme levitteelle myös patenttia, Iso-Kungas kertoo.

Uusi levite on maailmassa ainoa laatuaan, sillä se on paitsi gluteeniton ja laktoositon myös pähkinätön, kananmunaton, soijaton, palmuöljytön ja vegaaninen. Suklaatehtailijan sanoin tuote onkin Worry free – huoleton eväs kaikenlaiseen herkutteluun.

Marko Iso-Kungas luotsaa Dammenbergin Suklaatehdasta kansainvälisille markkinoille.

Tutut suklaatuotteet vauhdittavat kaura-kaakaolevitteen menestystä ulkomailla

Dammenbergin Suklaatehdas on valmistanut allergiavapaata suklaata jo vuodesta 2003 lähtien, jolloin Iso-Kungas hyppäsi suklaatehtaan omistajan saappaisiin. Hänelle oli alusta asti selvää, että suklaabrändiä rakennetaan kotimaisten asiakkaiden lisäksi myös kansainvälisiä kuluttajia varten.

Kaikki alkoi Ruotsin-laivojen suklaamyynnistä, kunnes muutkin markkinat alkoivat avautua kansainvälisten messujen ansiosta.

Tällä hetkellä Dammenbergin Suklaatehdas tähyää uutuuslevitteellään erityisesti saksankielisille markkinoille, joissa erilaisilla suklaalevitteillä on pitkät perinteet. Myös itävaltalaiset, ranskalaiset, englantilaiset ja ruotsalaiset ovat päässeet uutuuslevitteen makuun.

Iso-Kungas kertoo, että ensimmäinen tuote-erä lähti ulkomaille heti tammikuun alussa.

– Maailmanvalloituksemme on jo hyvässä vauhdissa, mutta haemme koko ajan uusia maahantuojia Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Aasiasta ja Lähi-idästä, hän valottaa.

Kansainvälistyminen vaatii riskinottokykyä, markkinoiden ymmärrystä ja erottautumista

Iso-Kunkaan mielestä ei ole olemassa yhtä oikeaa kaavaa, kuinka yritys pääsee ponnistamaan kansainvälisille markkinoille. Hän kuitenkin tietää, mitkä tekijät ovat auttaneet Dammenbergin Suklaatehdasta.

– Ihan ensimmäisenä pitää löytyä vahva tahtotila ottaa riskejä. Usein se vaatii reippaasti rahallista ja henkistä panostusta, Iso-Kungas tähdentää.

Toiseksi hän nostaa ymmärryksen markkinoista: Miten markkinat toimivat kussakin maassa? Millainen kilpailuasetelma on? Kuinka tuote kannattaa brändätä tiettyä kohderyhmää ajatellen?

Kolmas – ja kenties tärkein – osa-alue on kyky erottautua massasta ja löytää sopiva markkinarako. Mikä on se oma kärki, joka päihittää sadat muut toimittajat ja paikalliset tuottajat?

– Loppu on kiinni oikeasta ajoituksesta ja hyvistä ihmissuhteista. Lisäksi tarvitaan ripaus onnea ja sattumaa, Iso-Kungas hymyilee.

Yhteistyöverkostoista ja rahoitusinstrumenteista tukea pk-yrityksen kasvuun

Yrityksen menestyksen takana on usein melkoinen yhteistyöverkostojen kudelma. Myös Dammenbergin Suklaatehdas on testannut lähes 20 vuoden aikana monenlaisia kumppanuuksia eri maissa.

Isoimpia kehitysaskeleita on tarjonnut Business Finland, jonka siivellä suklaatehdas on päässyt kansainvälisille messuille. Kun koko Suomi-brändi on saanut positiivista nostetta, myös pienet pk-yritykset ovat herättäneet kiinnostusta ja ansainneet kallisarvoista näkyvyyttä.

Iso-Kungas näkee, että yksikään yritys ei saavuta kansainvälistä nousukiitoa yksin. Taustalle tarvitaan ennen kaikkea toimivat rahoitusinstrumentit. Niistä Dammenbergin puolesta vastaa Osuuspankki.

Erityisesti kattavat investointi- ja kehittämisrahoituspaketit ovat tarjonneet tuottoisan kasvualustan suklaayrityksen kansainvälistymiselle.

– Yhteistyö Osuuspankin kanssa on sujunut saumattomasti. Erityisesti arvostan avointa kommunikaatiota, joka on pelannut aina moitteetta, Iso-Kungas toteaa tyytyväisenä.

Suopea palaute lisää kasvunnälkää suklaamarkkinoilla

Kaura-kaakaolevite on saanut jo nyt rutkasti positiivista palautetta ulkomailla. Levite esimerkiksi pääsi tänä vuonna arvostetussa World Food Innovation Awards -kilpailussa finaaliin allergiavapaiden tuotteiden sarjassa.

Vaikka vallitseva koronatilanne on toistaiseksi hidastanut Dammenbergin kansainvälistymishaaveita, Iso-Kungas jaksaa pysyä myönteisenä.

– Meillä on edelleen nälkää kasvaa, sillä suklaasuita kyllä riittää tässä maailmassa. Liiketoimintaa pitää kehittää ympäröivistä olosuhteista huolimatta, hän vakuuttaa.

Suklaatehtaan tulevaisuus nojaa suklaiden lisäksi uudessa kaura-kaakaolevitteessä. Koska vastaavaa tuotetta ei ole markkinoilla, suklaatehtailija uskoo, että levite tarjoaa yritykselle merkittävää kasvupotentiaalia.

– Kaura-kaakaoinnovaatio mahdollistaa paljon jännittäviä kehitysideoita, joilla voimme yllättää kansainväliset asiakkaamme yhä uudestaan. Niitä meillä löytyykin jo kourallinen takataskusta, Iso-Kungas väläyttää.

Autamme löytämään parhaiten sopivan rahoituksen yrityksesi tarpeisiin. Tutustu rahoitusratkaisuihimme