Hyvän kirjanpitäjän neljä tärkeintä ominaisuutta
Lisää aiheesta
Hyvä kirjanpitäjä välittää asiakkaastaan. Hän on kiinnostunut siitä, millainen yritys on, miten se toimii, millaisia asiakkaita sillä on ja miten yritys voi menestyä entistä paremmin, sanoo taloushallintoliiton puheenjohtaja Vuokko Mäkinen.
Yrittäjän ja kirjanpitäjän hyvästä yhteispelistä voi olla suurta apua yrityksen toiminnan kehittämisessä ja ongelmien voittamisessa. Taloushallintoliiton puheenjohtaja Vuokko Mäkinen kertoo, miten voi tunnistaa hyvän kirjanpitäjän ja millaisia asioita yrittäjän kannattaa vaatia.
1. Yrittäjän ja bisneksen pitää olla tärkeintä
– Kirjanpitäjä näkee lukujen kautta paljon yrityksen toiminnasta. Hyvä kirjanpitäjä osaa katsoa lukuja omistajan silmin, Mäkinen sanoo.
Kirjanpitäjä saattaa esimerkiksi havaita joitain huolestuttavia merkkejä – ehkä jopa ennen kuin yrittäjä huomaa ongelmaa. Kirjanpitäjä voi silloin ottaa asian puheeksi yrittäjän kanssa.
Mäkisen mukaan kirjanpidon suurimpia haasteita onkin se, jos kirjanpitäjällä ja yrittäjällä ei ole riittävän aktiivista keskusteluyhteyttä.
– Kumpaakin osapuolta pitää kiinnostaa, miten yritykseltä menee. Yrittäjälle pitäisi esimerkiksi jäädä voittoa palkaksi ja korvaukseksi siitä riskistä, jonka hän yrittäjänä kantaa. Jos voittoa ei tule, kirjanpitäjä voi ehkä auttaa näkemään mistä se johtuu, ja mitä asialle voitaisiin tehdä, Mäkinen sanoo.
2. Digitaalisia palveluita kannattaa käyttää ja vaatia
– Kirjanpitäjien ja yrittäjien ajasta kuluu liian paljon paperin pyörittämiseen ja tiedon tallentamiseen. Tilanne paranisi paljon, jos päästäisiin eroon paperilaskuista ja pdf-tiedostoista, Mäkinen huomauttaa.
Monet tilitoimistot ovat jo siirtyneet käyttämään pilvipalveluja, joita myös asiakkaat voivat hyödyntää netin yli. Palveluiden avulla voi esimerkiksi lähettää verkkolaskuja. Lisäksi yrittäjä voi hyväksyä hänelle tulleet laskut suoraan palvelussa, ja tilitoimisto hoitaa ne ajallaan maksuun. Automatiikka säästää sekä yrittäjän että kirjanpitäjän aikaa. Lisäksi tiedot ovat nopeammin molempien käytössä.
Mäkisen mukaan tällaisia työkaluja kannattaa jo vaatia kirjanpitäjältä. Verkkolaskujen lisäksi palvelut tarjoavat esimerkiksi raportteja, jotka helpottavat yrityksen taloustilanteen seurantaa.
3. Hyvä kirjanpitäjä on tarkka ja ripeä
– Asiakkaiden tiedoilla on käytännössä aina kiire. Esimerkiksi verotuksen ilmoitusajat eivät voi sanella aikatauluja, vaan tietojen pitää olla yrittäjän käytössä mahdollisimman nopeasti, Mäkinen painottaa.
Toinen tärkeä ominaisuus on työn tarkkuus. Kirjanpito pitää saada kerralla oikein. Tämä on tärkeää myös siksi, että yhteisiä pilvipalveluita käytettäessä aineistoissa olevat virheet voivat johtaa vääriin tulkintoihin. Jos virheitä tapahtuu, kirjanpitäjän tulee oma-aloitteisesti kertoa niistä ja korjata virheet.
4. Asiantuntemusta ja ymmärrystä
Kirjanpitäjän asiantuntemuksen täytyy tietysti olla kohdallaan. Siitä voi kertoa esimerkiksi KLT-tutkinto. Ammattimaisuudesta kertoo myös se, että tilitoimisto on auktorisoitu, jolloin se on Taloushallintoliiton valvoma ja tarkastama.
Vaikka kirjanpitäjä olisi huippuammattilainen, asiakassuhteeseen voi kuitenkin liittyä henkilöriski esimerkiksi sairastumisen vuoksi.
– On tärkeää, että kirjanpitäjän mahdollisen poissaolon varalle on hyvät järjestelyt, muistuttaa Mäkinen. Auktorisoiduilla tilitoimistoilla tällaiset järjestelyt kuuluvat perusvaatimuksiin.
Vaikka kirjanpitäjän toimintaan kuuluu monenlaisia asioita, tärkeitä on kuitenkin se, että hän aidosti tukee yrittäjän toimintaa ja auttaa häntä menestymään.
– Kirjanpitäjä ei ole papereita tai verottajaa varten, vaan asiakasta varten, Mäkinen tiivistää.
Näin löydät hyvän kirjanpitäjän:
Tarkista pätevyys. Asiantuntemuksesta voi kertoa esimerkiksi KLT-tutkinto. Voit kysyä kirjanpitäjältä tai tilitoimistolta asiakasreferenssejä tai suosittelijoita.
- Keskustele kirjanpitäjän kanssa ennen yhteistyön aloittamista. Hyvä kirjanpitäjä on kiinnostunut sinusta ja yrityksestäsi.
- Selvitä millaisia digitaalisia palveluja kirjanpitäjä tarjoaa. Voit hyötyä esimerkiksi pilvipohjaisesta laskujen käsittelystä, joka vähentää sekä sinun että kirjanpitäjän työtä.
- Tarkista millaiset järjestelyt on tehty kirjanpitäjän sairastumisen tai poissaolon varalle. Auktorisoiduilla tilitoimistoilla varajärjestelyt kuuluvat perusvaatimuksiin.
- Muista jatkossakin varata riittävästi aikaa yhteydenpitoon kirjanpitäjän kanssa. Näin saat parhaan hyödyn hänen asiantuntemuksestaan.
Tutustu myös yritystoiminnan aloittamisen oppaaseen ja OP:n maksuliike- ja kassanhallintapalveluihin.