Marimekon ja Iittalan tapaisia vähittäiskaupan maailmalla tunnettuja menestystrendejä ei ole Suomessa rakennettu vähään aikaan.

Seuraavaksi menestyjäksi, muiden suurten tunnettujen joukkoon, haluaa Nokialta ponnistava Papu Design, jonka valikoimaan kuuluvat ekologisesti ja kestävästi valmistetut lastenvaatteet.

Yrityksen seuraavana tavoitteena on laajentaa sisävaatteista ulkovaatteisiin. Vaatemerkin perustajan, Anna Kurkelan haaveissa siintää esimerkiksi kodin sisustustuotteiden lisääminen valikoimaan.

Papu Designin taival alkoi viitisen vuotta sitten. Tavoitteena on alusta asti ollut rakentaa jotain suurta, kuvailee Papu Designin toimitusjohtaja ja Anna Kurkelan aviomies Jussi Kurkela.

Aluksi Kurkelat kehittivät niin kotimaassa kuin ulkomailla kiinnostusta herättänyttä lastenvaatebrändiä kahdestaan. Vaikka Jussi Kurkelalle oli karttunut kokemusta yrityselämästä metsäinsinöörinä, Papu Designin kohdalla moni asia piti silti opetella alusta.

‒ Lastenvaatemarkkinoilla on pystyttävä ennakoimaan ja oltava edelläkävijä. Esimerkiksi nyt suunnittelemme jo vuoden 2019 mallistoja, Jussi Kurkela kertoo.

Kokemusta hallitukseen

Pari vuotta sitten Kurkelat tapasivat sattumalta Marina Vahtolan, joka on vähittäiskaupan merkittävä asiantuntija ja hallitusammattilainen.

Vahtola on tehnyt pitkän uran ketjuyritysten ylimmissä johtotehtävissä. Hän on kartuttanut kokemustaan niin pörssiyhtiön toimitusjohtajana kuin hallituksessa. Lisäksi hän on ollut viemässä yritystä pörssiin, rakentanut Bauhaus-ketjua sekä Suomeen että Viroon ja kehittänyt kauppakeskuskonseptia Silja Linelle.

Työuransa alussa Vahtola työskenteli suuren kotimaisen kauppaketjun lastenvaateosaston johtajana.

Kun Kurkelat esittelivät Papua Vahtolalle, tämä innostui. Siitä alkoi yhteistyö, ja kolmikko tapasi kerran kuussa. Tapaamisten tavoitteena oli harjoitella hallitustyöskentelyä.

Vielä silloin Papun hallituksessa päätösvaltaa käyttivät pelkästään Kurkelat. Jussi Kurkelan mukaan strateginen osaaminen kaipasi kuitenkin Vahtolan kaltaisia sparraajia ja suunnannäyttäjiä.

Vahtola vakuuttui Kurkeloiden rehellisyydestä, asenteesta ja tuotteista.

‒ Heidän suunnitelmansa olivat kunnianhimoisia, rehellisiä ja loppuun asti mietittyjä. Lisäksi Anna Kurkelan suunnittelemat tuotteet olivat uniikkeja. Annasta välittyi nopeasti vaikutelma siitä, että hän on valtavan lahjakas. Taiteellisen osaamisen lisäksi hänellä oli kaupallista ymmärrystä, Vahtola arvioi.

Erityisen tärkeää kasvun kannalta Vahtolasta on se, että Papu Design pitää kiinni sovitusta. Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta asialta, mutta näin ei yritysmaailman asiantuntijan mukaan aina ole.

Lopulta Vahtolasta tuli Papu Designin hallituksen puheenjohtaja ja yksi osakkaista.

Kunnianhimoiset tavoitteet selkeytyneet

Hallitustoimintaan otettiin mukaan myös toinen ammattilainen. Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee on kiinnostunut kehittämään suomalaisia yrityksiä. Oman asemansa vuoksi sosiaali- ja terveysalan yrityksissä tällainen ei ollut mahdollista, joten Sillanaukee lähti mukaan rakentamaan toisenlaista tarinaa.

Vahtolan ja Sillanaukeen avulla Kurkelat ovat saaneet toimintaansa kehittymään, ja hallitustyöskentely on muuttanut muotoaan. Kunnianhimoiset tavoitteet ovat saaneet sparraajat, jotka tarkastelevat uusia keksintöjä kriittisestikin. Siitä Kurkelat ovat tyytyväisiä.

Ammattimaisesti toimivalla hallituksella on merkitystä erityisesti nyt, kun Papu Design suuntaa katseensa entistä suuremmin toivein kansainvälisille markkinoille.

‒ Lisäksi hallitustyöskentelyssä tapahtuneet muutokset ovat vieneet meitä eteenpäin. Kun ideoiden kanssa on pystyttävä ennakoimaan, mielipiteet auttavat, Jussi Kurkela sanoo.

Myös tulevaisuudensuunnitelmien jäsentely on helpottunut, kun hallituksessa istuu sitoutuneita ja pitkän linjan ammattilaisia.

‒ Pystymme entistä paremmin keskittymään vahvuuksiimme, Anna Kurkela kertoo.

Asenne vie menestykseen

Pohjoismaisista lastenvaatemerkeistä on tullut maailmalla hittituotteita reilussa kymmenessä vuodessa. Suomessa 2010-luku on ollut kotimaisten ja laadukkaiden lastentarvikemerkkien kulta-aikaa. Yritykset ovat kasvaneet käsi kädessä, ja erilaiset merkit ovat tuupanneet toisiaan eteenpäin.

Samaan aikaan suomalainen vähittäiskauppa on yskähdellyt jo pidempään. Moni ketju on lopettanut tai supistanut toimintaansa huomattavasti.

Vahtola kuitenkin uskoo, että erikoistuneilla ja sitoutuneilla yrityksillä on saumat pärjätä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Papun vahvuutena on ollut alusta asti panostukset verkkokauppaan.

Hän uskoo, että Papu Design on yksi niistä merkeistä, joilla on kaikki edellytykset nousta suomalaisten tunnettujen brändien joukkoon.

‒ Papun vahvuutena on muun muassa uniikki konsepti eli tietty visuaalinen punainen lanka ja sen antama asiakaslupaus. Tuotteiden käytännöllisyys, kestävyys ja arvopohja ovat myös poikkeuksellisella tasolla. Tulevaisuudessa yritysten arvot vaikuttavat yhä enemmän kuluttajaan, Vahtola sanoo.

Vahtolan mukaan vähittäiskaupan menestyjiä ja kasvavia brändejä Suomesta on odotettu jo pitkään. Raikkailla ideoilla, päämäärätietoisuudella sekä kuluttajaan vaikuttamalla pienikin toimija voi nousta suureksi.

‒ Papu pyrkii yllättämään kuluttajan ja ylittämään heidän odotuksensa. Asenteella on valtava merkitys, jos halutaan menestyä, Vahtola arvioi.

Papu Design Oy:n rahoituskierros on parhaillaan käynnissä. Tutustu kohdeyritykseen ja sijoitusmahdollisuuksiin tarkemmin osoitteessa op-joukkorahoitus.fi.

OP toimii OP Joukkorahoituspalvelussa välittäjänä. OP ei tarjoa palvelussa sijoitusneuvontaa tai anna rahoitusta hakevaan yritykseen liittyviä suosituksia.