Verkkokaupasta vauhtia myyntiin
Lisää aiheesta
Toimiva verkkokauppa ja sen monipuolinen maksutapavalikoima voivat sinetöidä ostopäätöksen. Kun kotimainen huonekaluyritys Isku avasi uudistetun verkkokauppansa, kasvoi myynti myös kivijalkaliikkeissä.
Kalusteensa Suomessa valmistava, pitkien perinteiden huonekaluliike Isku avasi uudistuneen verkkokauppansa juhannusviikolla 2019. Edeltävä verkkokauppa oli ollut toteutukseltaan vanhanaikainen, teknisesti epäkäytännöllinen ja lähinnä tiedotti liikkeiden aukioloajoista.
Uuden verkkokaupan lanseeraaminen oli iso puristus, mutta se oli osa strategiaa ja tehtiin suunnitellussa aikataulussa.
– Aluksi osa myyjistämme pelkäsi, että verkkokauppa vie heiltä leivän pöydästä, eikä nähnyt muutosta mahdollisuutena. Pian selvisi, että verkkokauppa tuo myös kivijalkaliikkeisiimme lisää asiakkaita, ja vieläpä sellaisia, joita ei aiemmin ollut meillä juuri nähty, eli 25–40-vuotiaita, muistelee Iskun COO, operatiivinen johtaja Mikko Kuuppo.
Nyt Iskun verkkokauppa on laajentunut nopeasti koko kansan kaupaksi, joka yhä tukee kivijalkaliikkeiden myyntiä. Lukuun ottamatta maaliskuuta 2020, jolloin korona alkoi levitä Suomessa, jokainen kuukausi on tuonut mukanaan kasvua.
Tasainen ostopolku ja luotettavat maksutavat
Paitsi että verkkokauppa on tuonut uusia asiakkaita, se on lisännyt tehdyn kaupan keskimääräistä summaa.
– Ihmiset kartoittavat tuotetarjontaa ensin verkkokaupassamme, ja tulevat sitten liikkeeseen tutustumaan valitsemiinsa tuotteisiin. Verkkokauppa on auttanut asiakkaita ymmärtämään myös tuoteryhmien eri hintaluokkia, ja asiakkaat hakeutuvat aiempaa arvokkaampien tuotteiden luokse, Kuuppo toteaa.
Ostamisen pitää olla helppoa, ja myös verkkokaupassa ostopolun tulee olla tasainen ja sujuva.
– Tärkeää on totta kai myös se, että tuotteen myyjä sekä maksuprosessi ovat uskottavia ja luotettavia, ja että jokaiselle ostajalle löytyy sopiva tapa maksaa hankintansa, Kuuppo sanoo.
Iskun verkkokaupassa on alusta saakka tarjottu laajasti erilaisia maksutapavaihtoehtoja. Kuuppo korostaa, että asiakkaalle epäsopiva tai hankala maksutapa voi aiheuttaa huonon asiakaskokemuksen tai siirtymisen ostoksille muualle. Sellaista halutaan välttää.
OP Lasku tarjoaa 45 päivää korotonta maksuaikaa
Huonekaluostojen loppusummat ovat usein suuria, onhan kyse pitkäaikaisista hankinnoista.
– Onkin ensisijaisen tärkeää, että pystymme tarjoamaan maksuvaihtoehtona myös laskua tai osamaksua. OP Lasku toimii kummassakin erinomaisesti, Kuuppo toteaa.
OP Lasku on sekä lasku että jatkuvakäyttöinen luotto, jota voidaan käyttää jopa 2 000 euron hankintoihin. Se tarjoaa jokaiselle ostokselle 45 päivää korotonta maksuaikaa, mikä on runsaasti 14 päivän markkinastandardia pidempi. Laskun voi maksaa kuitenkin kokonaisuudessaan eräpäivään mennessä. Jos maksaa minimierän, maksamaton osuus siirtyy automaattisesti erämaksuun. OP:n asiakkuus ei ole pakollinen.
– OP Lasku voi olla osa omaa OP-asiakkuutta, mutta erillisenä maksutapana se on tarjolla myös muiden pankkien asiakkaille, kertoo OP Laskun myynnistä vastaava rahoitusjohtaja Timo Laitila OP Yrityspankki Oyj:stä.
OP Lasku syntyi halusta tarjota suomalaisille verkkokaupoille ja niiden asiakkaille kotimainen ja turvallinen ratkaisu verkko-ostojen tekemiseen.
– Palvelun käyttö on helppoa ja läpinäkyvää, se on hinnoiteltu kilpailukykyisesti eikä sisällä piilokuluja tai muita yllätyksiä. Kauppiaalle se on helppo ja riskitön maksutapa – kauppa saa rahat ostoksen yhteydessä, ja OP huolehtii kuluttaja-asiakkaan laskutuksesta ja erämaksuista, Laitila lisää.
OP Laskun etuna on myös OP:n tunnettuus, joka on Suomessa huippuluokkaa. Onhan noin 40 prosenttia suomalaisista OP:n asiakkaita.
Isku jatkaa verkkokaupan kehittämistä
Maksamistavat jakautuvat Iskun verkkokaupassa laajasti, mutta tällä hetkellä mobiilimaksaminen on selvästi kasvussa.
– Kuuntelemme asiakaspalautteita, ja haluamme vastata asiakkaiden maksutapatoiveisiin. Seuraamme totta kai myös yleisiä verkkokauppamaksamisen trendejä, Iskun verkkokauppapäällikkö Pauli Nieminen toteaa.
Seuraavaksi Iskussa on työn alla tietohallintojärjestelmän uudistusprojekti, jossa tiettyjä, vielä manuaalisesti suoritettavia tapoja tullaan automatisoimaan.
– Nämä liittyvät esimerkiksi tilausten ja toimitusten hallintaan. Kun pystymme nopeuttamaan prosessejamme, näkyy se suoraan asiakkaalle aiempaa parempana ja nopeampana palveluna myös verkkokauppatilauksissa, Nieminen sanoo.
Iskun verkkokauppa tulee nousemaan tänä vuonna Iskun suurimmaksi myymäläksi.
– Matka takasijoilta paalupaikalle kertoo nopeasta digiloikasta, joka kannatti tehdä, Kuuppo hehkuttaa.