Jos olet pannut merkille kauppakeskuksissa tai ravintoloissa lapsia viihdyttävät leikkipaikat, on hyvin mahdollista, että sen takana on kaarinalainen Toygroup Oy Finland.

Yritys on toimittanut sisäleikkipaikkoja lähes kolmenkymmenen vuoden ajan eri puolille Suomea, sekä myös Baltiaan yhteistyökumppanien kautta. Viime vuonna perheyritys päätti ottaa omat ensiaskeleensa kansainvälisille vesille, sillä kotimaan markkinat alkoivat tuntua pieniltä.

‒ Oli sellainen vaihe elämässä, että näin mahdollisuuden ja resurssit. Ajattelin, että jos en nyt aloita, joku muu tekee sen. Ei kukaan tule hakemaan kotoa, toimitusjohtaja Joni Lindell toteaa.

Lopullisesti idea otti tuulta alleen, kun Lindell tapasi kansainvälistymiskonsultin Osuuspankin järjestämässä tapahtumassa. Ensimmäiset askeleet Toygroup Oy Finland otti Ruotsiin ja Norjaan, joissa yrityksellä on agentti ja yhteistyökumppani. Ensimmäisiä kauppoja muumiaiheisista leikkipaikoista on jo tehty.

‒ Muumi-ajatus lähti alun perin kansainvälistymisideasta. Aasiassa muumit herättävät luottamusta. Olin käymässä Japanissa, eikä kukaan tiennyt Suomesta mitään. Mutta jos mainitsi muumit, kaikki tiesivät heti, mistä oli kysymys.

Kohti Kiinaa ja sen yli

Aasian valloitus onkin yrityksen seuraava harppaus. Japaniin ja Kiinaan lähtö tuntui hankalalta yksin, mutta Lindell tapasi muun muassa ELY-keskuksen vientiseminaareissa yrittäjiä, joilla oli jo ollut projekteja Aasiassa.

Siitä syntyi yhteistyö Huonekalutehdas Piiroisen ja ilmanpuhdistusratkaisuja tuottavan Lifa Airin kanssa. Kolmikko aikoo viedä check-in-leikkipaikkoja hotellien aulaan. Leikkipaikat varmistavat lasten ja sitä kautta aikuisten viihtyvyyden sisäänkirjautumisen yhteydessä, jos joskus joutuu odottamaan pitkäänkin.

‒ Tässä oli kolme tuotetta, jolla oli sama asiakaspinta ja kohderyhmä. Tähän sopivat Piiroisen kalusteet ja Lifairin sisäilma. Aasian maiden ilmansaasteongelmaa ei voi Suomesta käsin täysin ymmärtää, Lindell sanoo.

Seuraavaksi tähtäimessä on Macao Etelä-Kiinassa, jossa on paljon kasinoita ja hotelleja. Asiakaspotentiaalia lisää myös Macaon ja Hongkongin välille vuosien ajan rakennettu siltayhteys, joka avautunee vielä tänä vuonna. Yrityskolmikko esittelee tuotettaan messuilla Macaossa marraskuussa.

Ole valmis muutokseen

Kansainvälistymisessä on myös omat haasteensa. Vaikka tietoliikenneyhteydet mahdollistavat kontaktien ylläpidon kaukaakin, ne täytyy usein ensin solmia kasvotusten. Myös toimintaympäristö on syytä tuntea hyvin.

‒ On ensiarvoisen tärkeää, että on paikalla ja hengittää sitä ilmaa. Kotisohvalla internetistä katsomalla ei voi saada ideoita niin hyvin. Pitää nähdä mihin myy ja millaisia ne ihmiset ovat. Verkostojen luominen kestää pitkään, ei voi välttämättä ajatella niin suomalaisen tehokkaasti.

Lindell kehottaa muita kansainvälistymistä harkitsevia yrittäjiä olemaan avoimin mielin ‒ myös liiketoimintasuunnitelman kanssa.

‒ Älä lukitse sitä vielä kotimaassa. Jos lukitsee idean ja sen, miten myydään, saattaa törmätä seinään.

‒ Etenkin pienen yrityksen pitää vähän astua tyhjään ja olla valmis muuttumaan, kun tulee palautetta. Sekin on hyvä palaute, että tuo idea on ihan tyhmä, eikä sitä osta kukaan.

Yhteistyökumppaneita Lindell pitää erittäin tärkeinä ulkomaille lähtiessä.

‒ Yksin rahaa menisi aivan valtavasti. Yritykset, jotka jo toimivat siellä, osaavat antaa apua, sillä he ovat jo ratkaisseet monia niistä ongelmista, mitä matkan varrella voi tulla.

Lindell kertoo, että yritys on saanut apua myös konsulttitoimistosta sekä pankista, jossa on neuvottu erityisesti rahaliikenteen avaamiseen liittyvissä asioissa.

Hyödyttää myös toimintaa Suomessa

Lindell pitää kansainvälistymistä hienona haasteena ja kokee, että viennistä on hyötyä myös kotimaan toiminnalle.

‒ Vientiprojektit nostavat kaikkea tekemisen tasoa täälläkin, eivät ne ole erillisiä asioita.

Hauska sattuma on se, että vaikka muumi-idea lähti Aasian-vierailulta, muumit pysyvät kuitenkin toistaiseksi Pohjoismaissa.

‒ Aasia on niin valtava ja me olemme pieni yritys. Jostain on lähdettävä, ja muu saa vielä odottaa, Lindell pohtii.

Kunnianhimoa kuitenkin on. Lindell valmistelee yritystä kotimaassa siihen, että hänen pitää viettää Aasiassa paljonkin aikaa.

‒ Katson kansainvälistymistä loppu-urani perspektiivistä ja vien tämän niin pitkälle kuin mahdollista.

Tutustu OPn kansainvälisiin palveluihin.