Vuosien jalkatyö palkittiin – Suomalainen miestenvaatemerkki FRENN kerää ihastusta maailmalla
Lisää aiheesta
Suomalainen miestenvaatemerkki FRENN on viisivuotisen historiansa aikana palkittu Vuoden designteko -palkinnolla ja saavuttanut menestystä maailman muotimarkkinoilla. Helsingin ytimeen avattu lippulaivamyymälä on olennainen osa yrityksen brändiä.
Kun FRENN lanseerattiin elokuun lopulla 2013, Suomessa ei vielä tuolloin ollut monta suomalaista miestenvaatemerkkiä. Yrityksen perustajien, Jarkko Kallion ja Antti Laitisen, tavoitteena oli kehittää uudenlainen vaatemerkki, joka tarjoaa laadukkaita miestenvaatteita sekä työhön että vapaa-aikaan.
– Taustalla oli ajatus siitä, että ihmisten arki muuttuu ja sitä myötä myös pukeutuminen rentoutuu. Halusimme luoda malliston, josta löytyy rennon tyylikkäitä vaatteita sekä työhön että vapaa-aikaan. Emme halunneet tehdä vain formaaleja bisnespukuja tai rennon kasuaaleja vaatteita, vaan asettua siihen väliin, Kallio toteaa.
Kallion mukaan Suomessa on jäljellä enää muutamia aloja, joissa noudatetaan tiukkaa pukukoodia.
– Vaikka pukeutuminen rentoutuu, ihmisillä on silti tarve saada hyviä, laadukkaita vaatteita. Laadukas valmistusmateriaali mahdollistaa sen, että meidän tuotteemme ovat tyylikkään ryhdikkäitä työpaikalle ja samalla mukavan rentoja vapaa-aikaan.
Kallion mukaan yksi FRENN-vaatemerkin perusajatus on ollut rikkoa miestenpukeutumisessa vuosikymmeniä vallinneita vakiintuneita kaavoja. Ennen kaikkea hän haluaa inspiroida miehiä tekemään omia valintojaan, eikä menemään liikaa totuttujen sääntöjen mukaan.
– Tavoitteenamme on tehdä vaatteita, joissa voit olla oma itsesi ja pukeutua tyylikkäästi oman maun mukaan, ilman että tarvitsee mennä jonkin tietyn koodin mukaan.
Vuosien jalkatyö on tuonut kansainvälistä huomiota
Suhteellisen lyhyen historiansa aikana FRENN on ehtinyt jo saavuttaa jalansijaa maailman muotimarkkinoilla. Kallion mukaan se ei olisi onnistunut ilman vuosien jalkatyötä.
– Olemme jo vuosia kiertäneet kansainvälisillä muotimessuilla, kartoittaneet sopivia jälleenmyyjiä ja pitäneet arvokkaita suhteita yllä. Kasvun kannalta se on ollut olennaisen tärkeää.
Tämän vuoden toukokuussa Helsingin Fredrikinkadulle avattu uusi lippulaivamyymälä on tärkeä osa FRENN-vaatemerkin brändiä. Kallion mukaan perustajat haaveilivat oman myymälän perustamisesta jo konseptoidessaan brändiä kuusi vuotta sitten.
– Tänne omaan myymälään kutsuu mielellään ihmisiä käymään. Meille on tärkeää näyttää, miltä FRENN-maailma näyttää kokonaisuudessaan, ei pelkästään vaatteiden osalta. Uuden tilan avulla pystymme osoittamaan, kuinka hyvin uudet mallistot ja myymälä sopivat yhteen.
Suomalaista design-osaamista maailmalle
Oma kivijalkamyymälä ja siellä otetut kuvat uudesta mallistosta vaikuttivat osaltaan siihen, miksi FRENN sai showroomin Pariisiin, yhteen muodin pääkaupungeista.
– Kansainväliset kontaktimme huomasivat, että olemme tehneet paljon töitä ja kehittyneet vuosien varrella. Sitä kautta he päätyivät ehdottamaan yhteistyötä.
Tällä hetkellä FRENN-vaatemerkillä on Pariisissa myyntiagentti, joka hoitaa kansainvälisiä ostajakontakteja. Yhteistyökuvion myötä Kalliolla ja Laitisella on enemmän aikaa keskittyä omiin ydinalueisiinsa, brändäykseen ja malliston suunnitteluun.
FRENN-vaatemerkillä on tällä hetkellä myös Lontoossa pr-toimisto, jonka avulla se saa lisää kansainvälistä näkyvyyttä.
– Iso kuva yrityksen kehityksen kannalta on se, että me olemme täällä Helsingissä ja rakennamme samalla Euroopan tärkeimpiin kaupunkeihin meille sopivia yhteistyökuvioita.
Konseptia on hiottu vuosia
FRENN-vaatemerkki on noteerattu myös Suomessa, sillä se palkittiin viime syksynä Suomalaisen Työn Liiton myöntämällä Vuoden designteko-palkinnolla. Kallion mukaan tunnustus tuli vuosien varrella tehdystä pitkäjänteisestä työstä.
– Palkinto tuli pitkäjänteisestä merkin ja malliston ja brändin kehittämisestä, ei niinkään yksittäisestä tuotteesta tai mallistosta. Alusta asti olemme miettineet konseptiamme tarkasti: kenelle teemme vaatteita ja mikä meille on oikeasti tärkeää.
Vuosien varrella saatujen oppien myötä Kalliolla on omat vinkkinsä siihen, miten myös suomalaiset yritykset voisivat tulla paremmin huomatuiksi maailmalla.
– Kansainvälisillä markkinoilla pitää osata erottua vielä rohkeammin kuin Suomessa. Kansainvälisten ostajien kiinnostuksen herättäminen ei ole helppoa, sillä hyviä vaatemerkkejä riittää maailmalla paljon.
Kallion mukaan on olennaisen tärkeää, että yritys fokusoi tarkasti omaan ydinosaamiseen ja viestii siitä selkeästi myös muille.
– Tekemisessä pitää olla selkeä jatkumo, eikä asioiden välillä saa poukkoilla liikaa. Myös viestin pitää olla selkeä sekä kuvallisessa että sanallisessa materiaalissa.
Ensimmäisten vuosien aikana saadut opit antavat hyvät lähtökohdat yrityksen kasvattamiselle. Kallion mukaan on mahdollista, että tulevaisuudessa FRENN-myymälöitä nähdään muissakin Euroopan pääkaupungeissa.
– Pidämme huolta siitä, että mallistot ovat kiinnostavia ja kokonaisuus pysyy tiukasti kasassa. Panostamme totta kai myös siihen, että saamme kasvatettua kansainvälistä jakelua. Ja eihän sitä tiedä, vaikka meilläkin olisi jonain päivänä Pariisissa tai Lontoossa oma kauppa, Kallio toteaa.