Oman yrityksen nimeäminen ei ole helppo tehtävä.

– Painonvartijat on loistava esimerkki siitä, kuinka samaan nimeen on saatu ongelma ja ratkaisu. Myös esimerkiksi Verkkokauppa.com on kaikessa yksinkertaisuudessaan toimiva ja nimi kertoo heti, mistä on kysymys. Yritykset Kukkakauppa Kimppu Kivaa ja Pitopalvelu Kestitysleiri voivat herättää huomion, mutta tuovatko ne yrityksen brändille etua? toteaa markkinointitoimisto Media-Assarin perustaja, brändistylisti ja digitaalinen suunnittelija, Sanna Döbert.

Döbert auttaa aloittelevia yrityksiä brändin kehittämisessä ja palvelukattauksen suunnittelussa. Vuosien varrella ammattilainen on nähnyt onnistuneita ja vähemmän onnistuneita brändäyksiä sekä yritysten nimeämisiä.

– Muistan elävästi sen hetken, kun kahdeksan vuotta sitten aloitin yrittäjänä. Opittavaa oli järjetön määrä. Niin kuin monet aloittelevat yrittäjät, myös minä tahdoin pitää kaikki ohjat omissa käsissäni ja omaksua kaiken itse. Yrityksen nimen keksiminen ei todellakaan ollut helpoin tehtävä, kertoo Döbert.

Mitä asioita pitää ottaa huomioon, kun lähtee miettimään yrityksen nimeä?

1. Nimi merkitsee sinulle jotakin?

Yrityksesi nimen kannattaa perustua sinulle tärkeään asiaan. Tällöin nimi edustaa sinua ja yritystäsi. Brändin rakentamisen näkökulmasta yrityksen nimi tuo lisää mielenkiintoa ja syvyyttä silloin, kun se on jollain tapaa sinulle henkilökohtainen.

2. Se kertoo tarinaa brändistäsi ja on mieleenpainuva sekä tarttuva

Jos yrityksen nimeen saa liitettyä tarinan brändistäsi, tekee se yrityksestäsi heti paljon mieleenpainuvamman ja jättää samalla lähtemättömän muistijäljen.

3. Se on selkeä ja kuvastaa sinua

Yrityksen nimi ei saa ohjata potentiaalisten asiakkaiden ajatuksia muualle, vaan sen täytyy pysyä selkeänä ihmisten mielessä. Selkeys luo luotettavuutta ja uskottavuutta yritykselle.

4. Yrityksesi nimi on hyvä nyt ja tulevaisuudessa

Yrityksen nimeä pohdittaessa kannattaa muistaa yksi ohjenuora – ajattomuus on avaintekijä. Ei kannata kompastua trendinimiin tai -sanoihin. Yleensä tällaiset nimet ja sanat eivät kestä aikaa.

5. Huuda yrityksesi nimeä ääneen!

Huutamalla yrityksesi nimeä ääneen pystyt kuvittelemaan, miltä se kuulostaisi, kun muut käyttävät sitä. Kuulostaako nimi uskottavalta ja hyvältä vielä ääneen sanoessa vai muuttuuko se epäedulliseksi? Kannattaa muistaa, että on eri asia kuulla nimi, kuin lukea se.

6. Olet testannut yrityksesi nimeä Google Adwordsissa

Yrityksen nimi voi tarkoittaa jotakin ja olla esimerkiksi vastaus johonkin asiakkaan ongelmaan. Google Adwordsin avulla voit tutkia, mitä hakusanoja verkossa haetaan omasta markkinaraostasi ja näiden avainsanojen avulla voit lähteä rakentamaan yrityksesi nimeä. Avainsanojen hahmottaminen ja ymmärtäminen parantavat löydettävyyttäsi hakukoneissa.

7. Olet katsonut, ovatko domain ja sosiaalisen median kanavien profiilit vielä vapaita.

Yhtenäisen brändin luomisessa on tärkeää esiintyä joka kanavassa samalla tavalla ja nimellä. Se helpottaa löydettävyyttä, lisää muistettavuutta ja luo myös ammattimaisen sekä toimivan kokonaisuuden.

8. Eihän nimi taivu epäedullisiin muotoihin?

On hyvä tarkistaa, ettei yrityksen nimellä ole toista tarkoitusta tai ettei se tarkoita toisella kielellä jotakin epäedullista. Lisäksi kannattaa varmistaa, ettei yrityksen nimi taivu negatiiviseen mielleyhtymään.

Tutustu OP:n uuden yrittäjän palveluihin.