Kun Maarit Karhu-Teiskonen toimi Musti ja Mirri -ketjussa franchising-yrittäjänä, hän ajatteli, että se on ainoa oikea tapa yrittää. Suuren ketjun tuki yhdistettynä hyviin vaikutusmahdollisuuksiin tuntuivat sopivalta.

Hänen liikkeensä Mikkelissä oli Suomen seitsemästoista Musti ja Mirri, joten hän oli mukana jo ketjun alkutaipaleelta lähtien. Nykyisin myymälöitä on Suomessa yli sata.

Ennen kymmenen vuoden yrittäjyyttä hän oli toiminut lähes koko työuransa Mustin ja Mirrin palveluksessa. Hänen näkemyksiään arvostettiin ketjun johdossa.

– Koen, että olin sellaisessa roolissa, jossa pääsin vaikuttamaan asioihin. Minulta kysyttiin usein, miten asioita kannattaisi tehdä, Karhu-Teiskonen muistelee.

Kolmisen vuotta sitten ketju päätti ostaa myymälän itselleen, jolloin Karhu-Teiskonen jäi ketjuhallintoon töihin.

Työ projektipäällikkönä sisälsi paljon matkustelua Suomessa, mikä ei kouluikäisen pojan äidille sopinut. Parin vuoden reissaaminen sai hänet pohtimaan yrittäjyyttä uudesta näkökulmasta.

‒ Ajattelin, että onhan tässä käyty aikamoisia oppikouluja. Ehkä sitä voisi selviytyä itsekin, Karhu-Teiskonen muistelee.

Marraskuun alussa hän avasi Mikkeliin Lemmikkitarvike Riemun. Myymälä on samaa konseptia kuin Lahdessa kolmisen vuotta toiminut Lemmikkikellari Riemu, jonka omistajana toimii Maria Vuorenmaa.

Molemmat omistavat omat myymälänsä, mutta yhteistyö myymälöiden välillä on erittäin tiivistä. Lisäksi konseptiin kuuluu yhteisessä omistuksessa oleva verkkokauppa.

Etuna nopea reagointikyky

Oman yrityksen myötä Karhu-Teiskonen on oppinut arvostamaan yksityisyrittäjän vapautta. Kaipuuta franchising-yrittäjäksi ei enää ole.

– Kun isoa kokonaisuutta ohjataan, niin siellä tehdään yleisiä sääntöjä, jotka eivät aina miellytä kaikkia. Asioita tuli valmiiksi pureskeltuna, niin hyvässä kuin pahassa, Karhu-Teiskonen kuvailee.

Vaikka Karhu-Teiskonen sai olla mukana päättämässä isoistakin asioista franchising-ketjussa työskennellessän, hän koki usein, että kaikki myymälät eivät olleet samalla viivalla. Esimerkiksi liike Helsingissä oli usein eri asia kuin myymälä Mikkelissä.

– Se oli Mikkelin osalta vähän kompromissien tekemistä, mutta aina tietysti keksittiin jotain.

Enää ei kompromisseja tarvitse tehdä. Karhu-Teiskonen antaa esimerkiksi koiraharrastuksen trendit. Jos innokkaiksi koiraharrastajiksi tunnustautuvat Karhu-Teiskonen ja Vuorenmaa huomaavat koirapiireissä jonkun nousevan trendin, he pystyvät reagoimaan siihen nopeasti.

– Isossa ketjussa on ison voiman edut, mutta siitä tulee myös hitaampaa ja kankeampaa, Karhu-Teiskonen sanoo.

– Me pystymme nopeasti hankkimaan ja tarjoamaan uusia tuotteita asiakkaille, hän jatkaa.

Kova kilpailu

Lemmikkitarvikebisnes on noin 54 000 asukkaan Mikkelissä varsin kilpailtua. Kaupungista löytyy muun muassa kaksi Mustin ja Mirrin myymälää. Ennen Riemua kaupungissa toiminut yksityinen yritys lopetti kuitenkin kannattamattomana. Karhu-Teiskonen uskoo, että kaupungissa on tilaa kilpailulle. Riemun kilpailuvaltiksi hän nostaa palvelun laadun ja laajan valikoiman.

Myymälätuotteiden lisäksi Riemusta löytyy palveluliiketoimintaa kuten trimmausta sekä eläinten osteopatiaa.

– Pystymme omalla tavallamme tarjoamaan mahtavaa asiakaspalvelua, jota asiakas erikoisliikkeestä tulee hakemaan. Saman katon alta ratkaistaan ruokintahaasteet, haetaan herkut ja lelut ja hoidotkin järjestyvät, Karhu-Teiskonen kertoo.

– Meillä on myös entiseen yrittäjäuraani nähden laajempi valikoima esimerkiksi raakaruokia.

Ensimmäisten viikkojen aikana myymälässä on käynyt kuhina. Karhu-Teiskonen kertoo, että vanhojen ja tuttujen asiakkaiden lisäksi myymälässä on käynyt paljon uusia kasvoja. Monet ovat olleet hämmästyneitä siitä, miten hyvää palvelua erikoisliikkeestä voi saada.

– Kaupallisesti on mennyt hyvin. Olemme päässeet niihin lukuihin, joita itselleni laskin. Kyllä ihmiset osaavat arvostaa paikallisuutta, lämpöä ja persoonaa.