Näin hoidat yrityksesi pankkiasiat ilman konttorissa käyntiä
Lisää aiheesta
Nyt kun koronaviruksen vuoksi pankkiasiointia ei suositella konttorissa, listasimme vaihtoehdot ja pankkipalvelut, joiden avulla asiointi hoituu etänä.
Usein ajatellaan, että pankkiasioiden vuoksi pitäisi lähteä konttorille henkilötodistuksen tai valtakirjan kanssa asioimaan. Nykyaikana ei tarvitse. Suuren osan pankkiasioista voi hoitaa op.fi-palvelussa tai OP-yritysmobiilissa.
– Verkossa pankkiasioiden hoitaminen on helppoa, koska asioiden hoitaminen ei ole paikkaan sidottua. Op.fi-palvelusta löytyy vastaus lähes kaikkiin sellaisiin kysymyksiin, joista asiakkaat ovat yhteydessä puhelinpalveluumme. Nykyaikana ei ole enää montaa pankkiasiaa, jotka täytyy hoitaa kasvokkain, sanoo OP:n pk-yritysasiakkaiden Business Leadina toimiva Hannu Ujula.
Pankin etäasiointipalveluita kehitetään jatkuvasti. Pyrkimyksenä on digitalisoida kaikki sellaiset palvelut, joissa asiakas ei tarvitse asiantuntijoiden neuvontapalveluita.
– Tutkimme kaiken aikaa palveluidemme toimivuutta ja hyödynnämme asiakaspalautetta digitaalisten palveluidemme kehittämisessä, Ujula sanoo.
Tilaa verkkopalvelutunnukset
Jos sinulla ei vielä ole verkkopalvelutunnuksia, tilaa tunnukset OP:n verkkopankkiin op.fi:stä. Palveluun voit tunnistautua minkä tahansa suomalaisen pankin verkkopalvelutunnuksilla.
Verkkopalvelutunnukset ja Mobiiliavain mahdollistavat myös tunnistautumista vaativan asioinnin. Mobiiliavaimen käyttöönotto nopeuttaa verkkoasiointia.
– Mobiiliavaimesta on tullut paljon kiitosta asiakkailta. Se helpottaa pankkiasioiden ja muiden kirjautumista vaativien palveluiden käyttöä. Mobiiliavaimen ansiosta maksujen varmentaminen on nopeaa, Ujula summaa.
Op.fi-verkkopalvelu yrityksille
Op.fi-verkkopalvelussa voit tehdä lähes kaikki samat pankkiasiat kuin konttorissakin laskujen maksamisen ja tilisiirtojen lisäksi.
Lyhennysvapaahakemus
Koronakriisin vuoksi OP tarjoaa yritysasiakkailleen mahdollisuuden hakea lainaan kolmen tai kuuden kuukauden lyhennysvapaata. Hae lyhennysvapaata helposti verkossa. Hakemukseen ei tarvita erillisiä liitteitä.
Rahoitushakemus
Voit lähettää rahoitushakemuksen kätevästi verkossa. Hakemus ei sido rahoituksen ottamiseen. Asiantuntijamme ovat yhteydessä hakemuksen vastaanottamisen jälkeen.
Yrityksen verkkopalvelusopimuksen avaaminen ja Yrityspalvelutunnusten tilaaminen
OP:n yritysasiakkaille on tulossa kevään aikana mahdollisuus avata op.fi-sivuilla Yrityksen OP-verkkopalvelusopimus. Verkkopalvelussa hoidat yrityksesi kaikki pankkiasiat, kuten tileihin, maksuliikenteeseen, rahoitukseen ja sijoituksiin liittyvät asiat turvallisesti ja vaivattomasti
Kun verkkopalvelusopimus on olemassa, hoidat yrityksen pankkiasioita henkilökohtaisilla Yrityspalvelutunnuksilla tai omilla henkilöasiakkaan verkkopalvelutunnuksillasi. Voit tilata erilliset henkilökohtaiset Yrityspalvelutunnukset op.fi:stä.
Avainlukulistan tilaaminen ja uuden käyttöönotto
Uuden avainlukulistan voit tilata verkkopalvelusta, jossa se myös otetaan käyttöön. Tämä vaatii sisäänkirjautumisen. Avainlukulista saapuu postissa noin viikon kuluessa.
Älä kuitenkaan hävitä vanhaa avainlukulistaa, koska tarvitset sitä uuden käyttöönottoon. Mikäli vanha avainlukulista on hävinnyt, soita puhelinpalveluun, ja tilaa heiltä uusi.
OP-yrityspalvelutunnuksien avainlukulistan hävittyä tilaa uudet Yrityspalvelutunnukset op.fi:stä, jolloin vanhat tunnukset poistetaan kokonaan käytöstä ja sinulle lähetetään uudet tunnukset ja uusi avainlukulista.
Yrityksen laskutuspalvelut
E-laskupalvelulla lähetät ja vastaanotat e-laskuja. E-laskusopimuksen voit laatia op.fi:ssä, mikäli yritykselläsi on verkkopalvelusopimus.
Viitenumerolaskuri
OP:n viitelaskurilla laadit laskuillesi viitenumerot, jotka helpottavat tapahtumien kohdistumista oikeaan laskuun. Palvelussa syötät haluamasi viitenumeron alun viitelaskimeen, jonka jälkeen laskuri luo viitenumeron numerosarjan loppuosan.
Tilinpäätöstietojen tilaaminen
OP:n asiakkaat voivat tilata kaikki tilinpäätökseen tarvittavat aineistot yhdellä kertaa. Materiaaleista veloitetaan hinnaston mukaiset maksut.
OP:n yritysasiakkaiden verkkopalvelusta tulostat maksutta yrityksen tilien saldo- ja korkotodistukset, luottojen saldovahvistukset, panttiluettelot sekä tiedot lopetetuista tileistä. Jos käytössäsi on myös Sopimukset-palvelu, voit tilata maksutta myös OP Yrityspankin tuotteita ja palveluita koskevat saldovahvistukset.
Säästämisen ja sijoittamisen palvelut
Sijoittamisen ja säästämisen palvelut toimivat monipuolisesti op.fi-verkkopalvelussa, jossa seuraat sijoituksiasi sekä ostat ja myyt osakkeita ja rahastoja.
OP-yritysmobiili
OP-yritysmobiili on yrityksen mobiilipankki. Se on mobiilisovellus, jossa hoidat nopeasti ja helposti yrityksesi juoksevat pankkiasiat.
OP-yritysmobiilissa maksat maksuja ja lähetät laskuja asiakkaille, seuraat saatavia, hoidat sijoitusasioita, haet rahoitusta ja käyt verkkoneuvotteluja pankin asiantuntijoiden kanssa.
Mobiiliavain
Pankkiasiointia nopeuttavan Mobiiliavaimen käyttöönotto onnistuu helposti OP-yritysmobiilissa. Mobiiliavaimella sekä tunnistaudut että vahvistat tapahtumat valitsemasi PIN-koodin avulla. Mobiiliavaimen käyttöönotto vaatii avainlukulistan, jonka jälkeen mobiiliavain korvaa avainlukulistan.
Mobiiliavaimen käyttö on mahdollista op.fi-palvelun ja OP-yritysmobiilin lisäksi myös muissa tunnistautumista vaativissa palveluissa, kuten OmaVerossa tai Kelassa.
Verkko- ja puhelinneuvottelut
Jos laina- tai rahoitusasiasi vaativat neuvottelua pankkivirkailijan kanssa, sovi hänen kanssaan puhelin- tai verkkoneuvotteluaika. Varaa aika op.fi-sivulta tai soittamalla puhelinpalveluun.
Puhelinpalvelu
Mikäli et löydä etsimääsi palvelua verkosta, soita puhelinpalveluun tai omalle asiakasvastaavallesi. Asiakaspalvelijat neuvovat sinua ja auttavat löytämään ratkaisun.
Yritysasiakaspalvelun puhelinnumero on 0100 05151. Henkilöasiakkaiden puhelinpalvelun puhelinnumero on 0100 0500.
Voit ottaa yhteyden myös verkkoviestillä verkkopalvelussa, kun olet sisäänkirjautunut op.fi-palveluun.
Juttua varten on haastateltu OP:n Pk-yritysasiakkaiden Business Leadia Hannu Ujulaa