Maksamisen ja teknologian kenttä uudistuu vauhdilla, ja vaikuttaa väistämättä yritysten toimintaan. Reaaliaikaiset maksut, automaatio ja tekoäly muuttavat prosesseja ja liiketoimintamalleja, ja korostavat samalla laadukkaan datan ja kyberturvallisuuden merkitystä. Yritysten kilpailukyky ja toimintavarmuus riippuvatkin siitä, kuinka hyvin ne pysyvät kehityksessä mukana. 

OP Yrityspankin rahoitusjohtaja Piia Karppinen sekä rahoituspäällikkö Johanna Kiviranta-Mounier kertovat tässä blogitekstissä, miten teknologinen murros, turvallisuusympäristön muutos ja muut megatrendit näkyvät yritysten ja maksamisen arjessa – ja mitä muutos edellyttää yrityksiltä. 

Johanna Kiviranta-Mounier: Teknologinen murros nostaa datan laadun ja turvallisuuden kriittiseen rooliin 

”Digitalisaatio ei ole enää tulevaisuutta, vaan arkea, joka muokkaa yritysten toimintaa nopeammin kuin koskaan. Kun strateginen ajattelu, teknologia ja johtaminen yhdistyvät, syntyy näkökulmia, jotka muuttavat asiantuntijatyötä pysyvästi. 

Työskenneltyäni pitkään yritysten cash management -ratkaisujen parissa halusin syventää osaamistani ja haastaa itseäni opiskelemalla. Tietojohtamisen opinnot ovat avanneet uusia näkökulmia: kun koulussa opittu tuore teoriatieto yhdistyy yritysten arkeen, on selvää, että digitalisaatio ja uudet teknologiat mullistavat liiketoimintamalleja enemmän kuin osaamme kuvitella.

Maksamisen kentässä teknologinen murros muuttaa prosesseja ja likviditeetin hallintaa. Automaatio ja analytiikka nopeuttavat ja tehostavat toimintaa, mistä hyviä esimerkkejä ovat maksamisen API-rajapintaratkaisut. Muutos ei ole vain paikallinen, vaan globaali: SEPA-alueella pikamaksuasetus on merkittävä askel kohti reaaliaikaisuutta, ja sama kehitys laajenee valuuttamaksuihin. Teknologia ei ainakaan tule olemaan este tälle kehitykselle. 

 Samaan aikaan datan laatu ja turvallisuus nousevat kriittiseen rooliin. Virheetön tieto on ensiarvoista, ja huijauksiin sekä kyberuhkiin varautuminen välttämätöntä. Yritysten on suunniteltava maksuprosessit ja likviditeetin hallinta huolellisesti sekä varauduttava riskeihin ja yllätyksiin. Teknologian kehitys ei pysähdy, joten yritysten on pysyttävä mukana hyödyntääkseen mahdollisuudet ja hallitakseen riskit. 

 Tulevaisuudessa maksaminen ja likviditeetin hallinta on nopeampaa, älykkäämpää ja turvallisempaa – mutta vain, jos siihen varaudutaan oikein. On innostavaa olla mukana tukemassa yrityksiä tässä muutoksessa. Toivon, että yrityksillä riittää rohkeutta kokeilla uutta ja tarttua uudenlaisiin mahdollisuuksiin!” 

Piia Karppinen: Jokaisen yrityksen tulee kysyä itseltään ”mitä jos?” 

”Turvallisuus, varautuminen, tekoäly – nämä tutuksi tulleet megatrendit ovat paljon enemmän kuin pelkkää hypeä ja pöhinää.

Olen opiskellut viime aikoina työni ohessa ja huomannut, miten nämä teemat kytkeytyvät kaikkeen: strategioihin, päätöksiin ja arjen prosesseihin. Sama pätee työhöni – megatrendit ohjaavat suunnittelua ja toimintaa joka päivä.

Opiskelu työn ohessa on osoittautunut merkittäväksi osaksi ammatillista matkaani, ja investoinniksi, joka kantaa pitkälle. Sillä muutos ei pysähdy, ja osaamisen kehittäminen on paras tapa varautua tulevaan. Opiskelu onkin osa henkilökohtaista varautumistani, kun maailma ympärillä muuttuu vauhdilla.  

Peilaan opinnoistani ammentamaani tietoa yritysasiakkaidemme tarpeisiin ja näkökulmaan. Siksi megatrendit eivät ole jääneet pelkäksi taustahälinäksi tai sanahelinäksi, vaan näkyvät konkreettisesti työssäni maksamisen parissa. Kun ymmärtää syvällisemmin ympärillä vaikuttavia ilmiöitä, on helpompi hahmottaa, miksi tietyt ratkaisut ovat välttämättömiä tulevaisuudessa.  

Etenkin varautuminen on teema, jota tässä hetkessä ei voi sivuttaa. Jokaisen yritysasiakkaan tulisi varautua pahimpaan mahdolliseen skenaarioon ja kysyä itseltään: mitä jos? Sellainen voi olla esimerkiksi tilanne, jossa maksuliike ei toimi.

Mitä jos -tilanteen tunnistaminen ja sellaiseen aktiivisesti varautuminen tuo varmuutta. Riskejä kartoittamalla ja eri skenaarioihin valmistautumalla yritys saa kirkastettua prosessejaan vieläkin paremmiksi – ja etenkin toimintavarmemmiksi. Tekoälyäkin on hyödynnetty taustaprosesseissa jo pitkään, mutta hiljalleen se näkyy yhä vaikuttavammin yritysasiakkaidemme arjessa. 

Keskustelemme näistä aiheista ja niiden vaikutuksista maksamiseen paljon sekä asiakkaiden että kollegoiden ja sidosryhmien kanssa. Maailma muuttuu, ja muutoksessa on tärkeää pysyä mukana. OP on tehnyt pitkäjänteistä kehitystyötä maksamisen palveluissa jo vuosia, ja aiomme varmistaa, että maksaminen on turvallista ja sujuvaa myös tulevaisuudessa.”