Blogissa esitetyt ikätasoiset talouslukutaidot ja suositukset perustuvat Euroopan komission ja OECD/INFEn yhdessä laatimaan Euroopan unionin lasten ja nuorten taloustaitokehykseen.

Mitä nuoren olisi hyvä osata yläkouluun siirtyessään?

Talouden hallintaan liittyviä taitoja harjoitellaan läpi elämän, aina lapsesta saakka. Alakoulun päättyessä lapsen on hyvä osata rahaan liittyviä perustaitoja. Vanhan sanonnankin mukaisesti lapsen on tärkeää ymmärtää, ettei raha kasva puussa. Rahaa on käytössä rajallinen määrä ja eri perheillä on erilaisia tulotasoja, toisin sanoen toisilla on käytössään enemmän rahaa kuin toisilla.

Alakouluikäisellä lapsella on jo käytössään oma pankkitili, johon hän OP:n asiakkaana voi saa maksukortin 7-vuotiaana. Omilla OP:n tunnuksilla hän voi seurata pankkitilinsä saldoa ja tilitapahtumia OP-mobiilissa. Ostoksia tehdessään lapsi kykenee vertailemaan tuotteiden hintoja ja ymmärtää, että tuotteet voivat olla myös ylihinnoiteltuja. Kaupassa asioidessaan hän osaa tarkistaa, että kuitti ja vaihtoraha ovat oikein.   

Kymmeneen ikävuoteen mennessä lapsen olisi myös hyvä osata hahmottaa mikä on rahan saamisen ja lainaamisen ero. Hän harjoittelee säästämistä viikkorahasta tai muista tuloista ja osaa punnita erilaisia vaihtoehtoja rahankäytölle.

Millaisia taitoja harjoitellaan yläkouluikäisenä?

Joillakin nuorilla rahan tarve voi kasvaa uuden elämänvaiheen myötä. Ystävät, harrastukset, some ja muu vapaa-aika luovat tarpeita ja myös toiveita. Toisaalta yläkoulun myötä moni nuori alkaa tienata omaa rahaa esimerkiksi kesätöistä. Nuori hahmottaa, että hänen omat raha-asiansa ovat erillisiä perheen raha-asioista.

1. Oman näköinen talous ja budjetti

Jo yläkouluikäisen nuoren on tärkeää seurata ja hallita aktiivisesti omia tuloja ja menojaan. Nuori osaa muodostaa oman näköisen ja realistisen budjetin lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Nuori ymmärtää, että on olemassa säännöllisiä ja epäsäännöllisiä tuloja, mutta myös säännöllisiä ja odottamattomia menoja. Tulotarpeet voivat muuttua erilaisten elämänvaiheiden myötä ja siihenkin on hyvä harjoitella varautumista.

Osa nuorista voi kokea painetta raha-asioista ja verrata itseään toisiin. Nuorta kannattaa auttaa ymmärtämään, että oma henkilökohtainen tai oman perheen talous on todennäköisesti erilainen kuin esimerkiksi kaverin. 

2. Hankintoja puntaroidaan

Hankintoja suunnitellessa nuori osaa listata ja priorisoida tarpeitaan. Hän vertailee tuotteiden hintoja ja laatua, ja arvioi onko hänellä hankintaan varaa. Päässälaskutaitoja hyödynnetään, kun hän punnitsee tuotteen lopullista hintaa esimerkiksi alennusten jälkeen. Nuori on myös tietoinen inflaatiosta eli siitä että tuotteiden hinnat nousevat ajan myötä.

Yläkouluikäinen osaa käyttää pankkikorttia ostosten tekemiseen, mutta myös käteisen nosto automaatilta onnistuu itsenäisesti. 13-vuotiaasta alkaen nuori saa käyttöönsä myös esimerkiksi Apple Payn.

Trendit saattavat saada rahan polttelemaan nuoren taskun pohjalla. Erilaiset suosikkibrändit tulevat ja menevät ja yläkouluikäinenkin ymmärtää, miten brändääminen vaikuttaa tuotteen hintaan. Hän tunnistaa mainonnan, myös silloin kun kyse on piilomainonnasta, ja ymmärtää miten sillä halutaan vaikuttaa esimerkiksi yhteenkuuluvuuden tunteeseen. Onkin tärkeää vahvistaa nuoren itsetuntoa myös raha-asioissa ja auttaa häntä ymmärtämään, ettei hänen arvoaan määrittele tavarat tai vaatteet.

3. Turvallisuus ennen kaikkea

Yläkouluikäisellä on todennäköisesti jo tunnukset erilaisiin palveluihin, kuten verkkopankkiin tai somealustoille. Hän huolehtii turvallisuudestaan pitämällä henkilötietonsa turvassa sekä tunnukset ja salasanat vain omana tietonaan. Hän osaa valita vahvan salasanan ja muistaa päivittää sen säännöllisesti. Nuoren on tärkeä ymmärtää kalastelun ilmiönä, ja ettei viestinä tulleiden linkkien sivustoille syötetä tunnuksia. Mikäli omat tunnukset tai esimerkiksi pankkikortti hukkuu, hän muistaa heti kertoa siitä vanhemmilleen tai soittaa itse OP:n sulkupalveluun.

Valitettavasti nuoretkaan eivät ole immuuneja verkossa väijyville huijauksille. Nuoriin kohdistuu rikollisuutta, kuten muulitoimintaan houkuttelemista, jossa jopa alaikäisiä värvätään välittämään rikollista rahaa oman tilinsä kautta. Helpot ja nopeat ansiot voivat houkutella, mutta seuraukset ovat vakavat. Ylipäätään ohjenuorana on: jos ehdotus on liian hyvä ollakseen totta, kyseessä on todennäköisesti huijaus. 

4. Lainatun rahan hinta

Vaikka yläkouluikäiselle laina-asiat eivät ole vielä ajankohtaisia, nuoren on tärkeää oppia ymmärtämään rahan lainaamiseen, osamaksuihin ja korkoon liittyvät perusasiat. Toiselle asteelle siirtyessä moni nuori voi ottaa jo opintolainaa. Nuori harjoittelee tunnistamaan erilaisten lainojen ja luottojen edut, haitat ja riskit. Hän ymmärtää, että laina on aina maksettava takaisin ja maksun laiminlyönnillä on seuraukset.

5. Rutiinit ja tavoitteet säästämiseen

Yläkouluun siirtyvällä nuorella on jo toivon mukaan rutiinia säästämisestä. Yläkoululainen voi esimerkiksi asettaa säästämiselleen tavoitteen, jota kohti hän säästää tottuneesti. Hän tutustuu ja oppii erilaisista säästämisvaihtoehdoista, mutta ymmärtää, että säästämisessä ja sijoittamisessa riskit ja tuotot kulkevat käsikädessä. Nuori tiedostaa, mikä on realistinen tuotto-odotus erilaisilla säästämisen ja sijoittamisen tavoilla. Hän ymmärtää, mikä vaikutus inflaatiolla ja ajalla on säästämiseen ja sijoittamiseen. Kun tiedonnälkä ja kiinnostus herää esimerkiksi sijoittamiseen, nuorta kannattaa tukea puolueettoman ja faktaperäisen tiedon ääreen.

6. Puhutaan rahasta

Yksi tärkeimmistä taloustaidoista on kyky puhua raha-asioista avoimesti. Lapsen kanssa voi puhua rahasta ikätasoisesti hyvin varhaisesta vaiheesta lähtien. Näin hän oppii ymmärtämään rahan arvon ja omaan talouteen vaikuttavat isot ja pienet asiat. Jokaisen talous on omannäköinen ja realististen raamien hahmottaminen luo hyvää pohjaa taloudelliselle hyvinvoinnille.

Blogissa esitetyt ikätasoiset talouslukutaidot ja suositukset perustuvat Euroopan komission ja OECD/INFEn yhdessä laatimaan Euroopan unionin lasten ja nuorten taloustaitokehykseen.

Taloustaitojen edistäminen ja oman talouden hallinnan tukeminen ovat keskeinen osa OP Ryhmän vastuullisuustyötä. Oman talouden hallinnan taidot ovat tärkeitä kansalaistaitoja ja nuoruudessa opitut taidot luovat tärkeää pohjaa pitkälle aikuisuuteen. OP Ryhmän taloustaitotyön kivijalka on osuuspankkien koulu- ja oppilaitoskäynnit ympäri Suomen. Vuonna 2023 OP Ryhmä tavoitti taloustaitotyössä osuuspankkien ja kumppaneiden kanssa yhteistyössä noin 90 000 lasta ja nuorta.

Lue lisää:

7–14-vuotiaiden päivittäispalvelut OP:ssa

15-17-vuotiaiden päivittäispalvelut OP:ssa

Nuoret oppivat sijoittamisesta sosiaalisesta mediasta, ja se tuo hyvää ja huonoa

Tällaisia ovat nuoriin kohdistuvat rahahuijaukset