Jotkut oppivat lukemalla, toiset oppivat muiden virheistä, mutta joidenkin täytyy itse päästä pissaamaan sähköpaimenen lankaan. Tärkeintä on, että jokainen tuo oman panoksensa tiimin käyttöön.

"Tiedän olevani vahvasti tekemällä oppija, ja siksi tämä nykyinen ympäristö ja suhtautuminen oppimiseen sopii minulle erityisen hyvin. Jos toisaalta opit lukemalla parhaiten – mikään ei estä pistämästä tiimin kanssa pystyyn kirjakerhoa ja jakamaan ajatuksia siitä, miten kirjasta lukemiasi ajatuksia voisi tuoda osaksi arkea."

Voit tulla tiimiin eri alalta ja oppia finanssialaa työtä tekemällä. Vaihtoehtoisesti finanssialan ammattilaisena sinun on mahdollista oppia työn kautta vaikkapa järjestelmäkehittäjäksi. Ole rohkeasti utelias ja hyödynnä myös tilaisuus mennä “varjostamaan” tiimikaverisi tekemisiä, sillä se voi viedä teitä molempia yksilönä eteenpäin.

Aikuisten oppimisesta merkittävä osa tapahtuu työtä tekemällä ja yhdessä oppimalla

 

Harvoin huomaamme arjessa, että toisilta kysyminen ja toisten auttaminen on yhdessä oppimista. Miten paljon tiimeissä tapahtuukaan sitä, että kysymme toisiltamme apua? Jaamme usein paljon sellaista tietoa ja osaamista, mitä ei ohjeista opittaisi. Yhdessä oppimisella, toisilta oppimisella ja toisten auttamisella saavutetaan positiivisia muutoksia, jotka tekevät työstä sujuvampaa, lisäävät onnistumisia ja parantavat tuottavuutta. Yhdessä oppivalle tiimille on ominaista avoin ja monipuolinen vuorovaikutus. Lisäksi yhdessä oppiminen edellyttää uskallusta ja mahdollisuutta olla oma itsensä sekä jakaa omat näkemyksensä ja heikkoutensa ilman tuomituksi tulemisen pelkoa.

"Toisten kanssa yhdessä oppiminen on parhaimmillaan mukavaa. Onko väliä sillä, jos joku oppimisporukassa tietää asiasta enemmän jo valmiiksi?"

Yhdessä oppimisen kulttuurin rakentaminen on tietoista yksilöiden ja tiimien ajatusten, tunteiden ja toiminnan säätelyä. Tiimien kulttuuri kannustaa rohkeaan oppimiseen ja kokeilujen sallimiseen. Ja näin tiimin kyky tuottaa ratkaisuja monipuolistuu ja laajenee yhdessä oppimalla. Ajattelumallin muutokset näkyvät yksilöiden toiminnassa. 

Yhdessä oppimisesta hyötyy koko organisaatio

 

"Ennen vanhaan täytyi olla vähän kapinallinen saadakseen kehittymisen mahdollisuuksia, kun roolit oli laitettu aika kapeisiin laatikoihin, eikä sieltä reunan yli olisi saanut kurkkia. Nykyään OP:lla tuetaan tällaista reunojen yli kurkistelua."

Organisaatiotasolla kysymys on asiakasarvon luomisesta yhdessä oppimisen kautta. Organisaation on uskallettava sallia kokeilut, jotka syntyvät tiimeissä yhdessä oppimisen tuloksena. Kokeilukulttuuri syntyy rohkeudesta testata pieniä asioita nopeasti ja pienellä panostuksella, jolloin voidaan löytää arvoa tuottavia ja hukkaa aiheuttavia käytäntöjä. Kokeilemalla lyhennetään pitkiä ajatusjuoksuja ja kierretään ajatusjumeja testaamalla olettamuksia ja raakileratkaisuja käytännössä. Kokeilu voi toimia täysin, osittain tai ei ollenkaan – joka tapauksessa opitaan jotain seuraavaa kokeilua varten, kulkien iteroiden kohti ratkaisuja, jotka tuottavat eniten arvoa asiakkaalle. 

Oppimisen taidot liittyvät ketterään kulttuuriin. Ketterän oppimisen tärkeitä taitoja ovat vuorovaikutus toisten kanssa, hyvät tiedonhankintataidot sekä kyky johtaa itseään. Opitun arvioinnin ja kokemusten reflektoinnin avulla syntyy muutoksia ajattelutavoissa. Nämä muutokset tukevat toimintakykyä jatkuvan muutoksen ympäristössä. Toimintaa reflektoivat työntekijät voivat luoda organisaatioihin ketterän oppimisen edellyttämää joustavuutta ja uusia innovointimahdollisuuksia, mitkä luovat huomisen kilpailukykyä.


Kirjoittajat:

Tanja Nuutinen työskentelee OP Ryhmässä Asiakkuusasiantuntijana Asumisen rahoituksen ja palveluiden operaatioissa.

Sini Penttinen työskentelee OP Ryhmässä Specialistina Henkilöasiakasrahoitus ja asumisen palvelut -heimossa.

Kati Hyvönen työskentelee OP Tampereessa Kehittämispäällikkönä.

Kirjoitukseen saimme ajatuksia myös ryhmässämme toimivilta Agile Coacheilta.