Verkkokauppojen nousun myötä kaupankäynnissä on siirrytty asiakkaiden valtakaudelle. 2020-luvulla kuluttaja päättää, ostaako hän tuontitavaraa Kiinasta vai suomalaista työtä kotimaiselta brändiltä.

Kuinka suomalainen pk-yritys sitten voi kehittää digitaalisia kauppiaspalvelujaan?

– 90 prosenttia yrittäjistä aloittaa digimarkkinoinnin väärin. He valitsevat ensin ohjelmiston, mikä on perisuomalainen lähestymiskulma. Alustan sijaan ratkaisee käytettävyys, sanoo yrittäjä ja digitaalisen kaupan asiantuntija Leevi Parsama.

Parsama on auttanut suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään verkkokaupan avulla luotsatessaan vuonna 2018 päättynyttä Business Finlandin eCom Growth -ohjelmaa. Syksyllä 2019 alkoi uusi ohjelma, Experienced Commerce Finland, jonka tavoitteena on lisätä yritysten kyvykkyyttä vastata digiajan asiakkaiden odotuksiin.

Myyvä verkkokauppa on hyvännäköinen, mukava käyttää ja toimii sujuvasti. Parsaman mukaan digitaalisen liiketoiminnan menestys on kiinni asiakaskokemuksesta, josta verkkokaupan ominaisuudet ovat vain pieni pala.

– Verkkokauppaa perustaessa yrittäjän tulee osata vastata yhteen kysymykseen: Miksi asiakkaat ostaisivat juuri sinulta?

Todelliset kilpailuedut selviksi

Verkkokauppiaan tulee tuntea asiakkaidensa erilaiset profiilit sekä heidän rahankäyttötottumuksensa. Tämän lisäksi yrityksen on määriteltävä omat kilpailuedut. Parsaman mukaan vain puolet digitaalisen kaupan markkinasta tulee hinnoittelusta.

– Suomessa moni kisaa hinnalla. Viikonlopun alennuskampanjoilla ei voi voittaa suuria Amazonin kaltaisia digikauppajättejä.

Toinen puolikas digikaupan markkinasta tulee Parsaman mukaan pleasure-strategiasta, jossa yritys rakentaa palvelua asiakaskokemuksen kautta. Tavoitteena on palvella asiakasta asiantuntevammin kuin muut ja luoda häneen henkilökohtainen suhde. Kaupalle kannattaa luoda erottuva tarina. Jo verkkokaupan nimi voi synnyttää kuluttajassa mielikuvia tuotteesta.

Yrityksen kilpailueduista tulee hioa luova ja terävä asiakaslupaus. Joskus esimerkiksi huonekalun myymisen sijasta on fiksumpaa myydä asiakkaalle ”pala onnea”, jonka hän saa design-tuolin muodossa.

Lopuksi mietitään, miltä asiakaslupaus konkreettisesti näyttää ja kuinka se viestitään. Tässä vaiheessa pohditaan asiakaspalvelua – millaisia viestejä lähetysten mukaan laitetaan, voidaanko asiakasta palvella hänen omalla kielellään ja mikä on mieluisin maksutapa. Kaikille ei voi myydä samalla viestillä.

Verkkokauppa on kokeilukulttuuria

Digimarkkinoilla menestyäkseen tuotteen ei välttämättä tarvitse olla erikoinen innovaatio.

– Jos tuntee Googlen ja Facebookin matemaattiset algoritmit paremmin kuin muut, voi pärjätä digimarkkinoilla vaikka perinteisillä rannekelloilla.

Parsama peräänkuuluttaa myös kilpailijoiden toiminnan ja mainosten analysointia. Verkosta löytyy tähän avuksi työkaluja, kuten SEMrush, josta selviää kilpailevien kauppojen tunnusluvut ja mainostuskohteet.

– Ulkomailla verkkomainonnan hinta on niin korkea, että suomalaisyrityksille se saattaa käydä kukkaron päälle. Tällöin perinteisen tuotteen mainostamisen sijaan voi luoda kuluttajalle uniikin asiakaskokemuksen.

Asiakaskokemusta voi parantaa lisäpalveluilla. Digikauppa voi tarjota esimerkiksi kustomointipalvelua, jossa asiakas saa tilausvaiheessa suunnitella tuotteen mieleisekseen.

Suomalaisten suosimia digikaupan alustoja ovat muun muassa verkkokauppajätti Shopify sekä kotimainen Vilkas. Molemmilta saa ostaa palveluja, joilla voi luoda tyylikkäitä verkkokauppoja lisäominaisuuksineen joko itse tai pienellä avustuksella.

Oikean kumppanin kanssa digikauppa pyörii tehokkaasti ja edullisesti

Parsama pyörittää Facebookissa Verkkokauppiaat-ryhmää, jossa yrittäjät kyselevät toisiltaan verkkokaupasta ja jakavat kokemuksiaan.

– Jos tekee yksin, ei löydy vastauksia. Tavatkaa kasvokkain ja vertaisoppikaa toisiltanne.

Parsama tietää, että digimarkkinoita pitää elää ja hengittää, jotta niitä oppii ymmärtämään. Työtä riittää kellon ympäri, onhan verkkokauppa aina auki.

OP:n kauppiaspalvelujen myyntipäällikkö Merlin Hallman alleviivaa asiantuntevien kumppanien merkitystä digikaupassa.

– Yrittäjällä on osaamisalueensa, ja on hyvä, että hän keskittyy siihen ja ottaa mukaan kumppanin, joka on erikoistunut maksamiseen tai verkkokaupan kehittämiseen, Hallman sanoo.

OP Kauppiaspalvelut tarjoaa maksamisen ratkaisuja kaikenkokoisille yrityksille. Yritys saa yhdellä sopimuksella kattavat, modernit ja edulliset maksamispalvelut niin verkkoon kuin kivijalkamyymälään. Tällöin jokaisen uuden maksutavan kanssa ei tarvitse tehdä sopimuksia erikseen.

Yrittäjän tulee itse miettiä sopivat myyntikanavat, mutta avain on monikanavaisuus.

– Tuotteita myydään kivijalkakaupan lisäksi myös verkossa, jossa voidaan myydä sekä omassa kaupassa että kaverin markkinapaikassa. Tärkeää on, että tieto kulkee järjestelmien välillä sujuvasti, sillä se säästää yrittäjän aikaa.

OP Kauppiaspalvelut haluaa panostaa monikanavaisuuteen ja tekee yhteistyötä muun muassa edellä mainittujen Shopify- ja Vilkas-verkkokauppaohjelmistojen kanssa. Yrittäjä saa kattavan raportoinnin kaikesta datasta, joka kulkee OP:n ja yhteistyöalustojen kautta.

– Tarjoamme kotimaista ja luotettavaa palvelua sekä asianmukaiset maksutavat helposti ja edullisesti. Asiakas voi luottaa siihen, että hänellä on aina ajan tasalla olevat palvelut.

OP:n Kauppiaspalvelut tarjoavat kauppiaalle kattavat, toimintavarmat ja joustavat ratkaisut monikanavaiseen kaupankäyntiin.

Tietoturva korostuu verkkokaupassa. Tutustu kybervakuutukseen ja pyydä tarjous!

Artikkeli on osa Puhalletaan yhteen Suomeen -teemaa, jolla OP haluaa tukea yrityksiä poikkeustilanteen aikana, kiinnittää huomiota yritysten tärkeään merkitykseen yhteiskunnassa ja kannustaa muitakin toimimaan paikallisten yritysten puolesta. Tutustu teemasivuihin, jonne on koottu OP:n tukitoimet, helpotukset, ohjeet ja vinkit yrityksille.