Turvakielto vai markkinointikielto? Näin voit rajoittaa ainakin osan tiedoistasi
Lisää aiheesta
Osoitetietosi ovat julkisia, ellet ole tehnyt erikseen tietojenluovutuskieltoa.
Suoramarkkinointi
Myyjät ja markkinoijat saavat osoitetietoja muun muassa maistraatin ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kautta. Väestötietojärjestelmä sisältää muun muassa ammattitietoja, asuinpaikkakunnan, sukupuolen ja iän. Siksi sieltä voidaan helposti poimia esimerkiksi yli 50 –vuotiaat Turussa asuvat hoitoalan työntekijät.
Maistraatille sekä Trafille voi tehdä erikseen tietojenluovutuskiellon, jolloin tietoja ei luovuteta yksityissektorin eli esimerkiksi yritysten käyttöön. Kiellon voi tehdä joko puhelimitse soittamalla maistraattiin, tai kirjallisesti. Voit myös täyttää verkossa toimivan lomakkeen ja lähettää sen sähköisesti. Kaikkien vakituisesti Suomessa asuvien ajankohtaiset osoitteet ovat julkisia, ellei niille ole antanut rajoituksia.
Muistathan, että usein kun osallistut mainostajien arvontaan, lomakkeessa kerrotaan luovutetaanko tiedot markkinointitarkoituksiin. Sitä voidaan myös kysyä suoraan arvontaan osallistuvalta. Henkilötietolaki määrää, että suoramarkkinoinnista pitää ilmoittaa selvästi.
Voit ilmoittaa suoramarkkinointikiellosta suoraan myös markkinoijalle tai myyjälle. Esimerkiksi uutiskirjeiden tai tarjouskirjeiden lopussa on usein linkki, josta voit perua sen.
Turvakielto
Turvakielto ei ole heppoinen tietojen salaustapa ja se myönnetään vain selvissä tapauksissa. Maistraatin turvakielto voidaan myöntää henkilölle, joka epäilee, että hänen tai hänen perheensä turvallisuus on uhattuna. Pyyntö pitää olla perusteltu ja se voidaan myöntää viideksi vuodeksi ensimmäisellä kerralla.
Tuona aikana kotikunta- tai osoitetietoja ei saa luovuttaa muuta kuin viranomaisille. Väestötietojärjestelmään voidaan merkitä yhteysosoite, esimerkiksi postilokero-osoite, joka on luovutettavaa tietoa.
Puhelinnumeron salaaminen
Maistraattiin tehty tietojen luovutuskielto ei koske puhelinmarkkinointia, sillä väestötietojärjestelmään ei tallenneta puhelintietoja.
Puhelinnumeron voi asettaa salaiseksi operaattorin kautta. Tämä hoituu helposti, kun olet avaamassa liittymää. Jos haluat vanhan puhelinnumerosi salaiseksi, ole yhteydessä operaattoriisi. Salainen puhelinnumero ei näy julkisissa puhelinnumerohauissa.
Myös auton rekisterinumeron tiedot saa salaiseksi Trafin Oma asiointi -palvelussa. Auton rekisteritunnus kertoo omistajan tietoja, sekä sen, kuka on autosi omistaja, sinä vai rahoitusyhtiö.
Tarkista tietosi
Väestörekisterikeskuksen omasta Tarkista tietosi –järjestelmästä voit tarkistaa, mitä tietoja sinusta on olemassa. Muun muassa entiset osoitteet, vanhempien nimet, siviilisääty, tilapäiset osoitteet ja syntymäkunta löytyvät järjestelmästä.
Jos haluat korjata tietojasi, voit itse hallinnoida näitä: äidinkieli, ammatti, kutsumanimi, sähköposti, tietojenluovutuskielto (lukuun ottamatta turvakieltoa), uskonnollisesta yhdyskunnasta eroaminen. Muiden tietojen muuttaminen vaatii yhteydenottoa paikalliseen maistraattiin.
Suomi.fi –palvelusta näet keskitetysti tietoja, joita eri viranomaisilla on sinusta. Näet muun muassa tekemäsi kansalaisaloitteet, omistamasi kiinteistöt, ajoneuvotiedot ja voit viestiä palvelun kautta viranomaisten kanssa. Palveluun voi kirjautua verkkopankkitunnuksilla.
Pankkitietoja ei luovuteta muille
Pankkiasioissa ole aina yhteydessä omaan pankkiisi puhelimella, verkkopankkiviestillä, käymällä konttorilla tai verkkopankin chatissa. Pankki ei vastaa tili- tai lainatiedusteluihin esimerkiksi somepalveluissaan. Pankki ei luovuta asiakastietoja ulkopuolisille tahoille.
Some
Some-tilien yksityisyysasetukset muuttuvat aika ajoin. Esimerkiksi Facebook tiedottaa aiheesta muutaman kerran kirjautuessasi tilillesi. Some-tilejä voi rajata yksityisiksi, tai niiden näkyvyyttä hakukoneissa voi rajata asetuksista. Facebookissa lähes kaikki omat tiedot, puhelinnumero, asuinkunta tai ikä, voidaan rajata siten, että ne ovat näkyvissä vain itselle tai esimerkiksi kavereille.
EU:n tietosuojalain mukaan sinulla on oikeus:
• tietää mitä henkilötietoja organisaatiolla on sinusta
• tietää miten ja mihin tarkoitukseen henkilötietojasi käsitellään
• pyytää virheellisten, epätarkkojen ja puutteellisten henkilötietojesi korjaamista
• pyytää henkilötietojesi poistamista
• vastustaa henkilötietojesi käsittelyä
• pyytää henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista
• siirtää tietosi toiselle organisaatiolle
• olla joutumatta perusteetta automaattisen päätöksenteon kohteeksi.
Jos koet, että tietojasi on käytetty väärin, ole ensisijaisesti yhteydessä rekisterin ylläpitäjään eli yritykseen tai organisaatioon. Jos tämä ei auta, ole yhteydessä tietosuojavaltuutettuun.