Kouvolasta lähtöisin oleva Juuso Karikuusi sai hankittua kauan himoitsemansa skootterin 15-vuotiaana. Vuosi meni ennen kuin hän vihdoin sai uudet katteet eli muoviosat käytettynä hankittuun ajopeliinsä. Koska sopivia ei löytynyt Suomesta, tilasi Karikuusi Kawasakin vihreät katteet reilulla 500 eurolla Alankomaista.

Ilo kunnostetusta skootterista jäi kuitenkin lyhyeksi, sillä parin viikon kuluttua Karikuusi kolaroi sen ollessaan kavereidensa kanssa Elimäellä ajelemassa. Etupyörä kääntyi ajon aikana sivuttain, eikä hän ehtinyt jarruttaa. Vauhtia oli tapahtumahetkellä noin 40 km/h.

− Matka pysähtyi kuin seinään ja sata kiloa painava skootteri kaatui kyljelleen ja jalkani jäi väliin. Olin ilmeisesti shokissa, sillä omaa tilaani enemmän olin huolissani skootterista. Ymmärsin heti matalasta putputtavasta äänestä, ettei kaikki ollut kunnossa. Se olikin viimeinen kerta, kun skootteri on ollut käynnissä.

Ystävät soittivat heti ambulanssin, joka saapui onneksi nopeasti tapahtumapaikalle.

− Yritin nousta itse ylös, mutta se ei onnistunut jalkapöydässäni olleen murtuman takia. Myös sormi oli ottanut osumaa, mutten tuntenut tuolloin kipua. Harmittelin ensihoitajallekin skootterin kohtaloa ja hän kysyikin, että kumpi minua surettaa enemmän: ajoneuvon kohtalo vai kesä kipsatulla jalalla. Skootteri oli silloin itselleni vain niin keskiössä, sillä olin kitkutellut talven haaveilemalla, miten ajelen sillä koko kesän.

Soitto vakuutusyhtiöön jäi tekemättä

Harmitusta lisäsi se, että Karikuusi tiesi, ettei hänellä olisi varaa remonttiin. Skootterin uudet katteet menivät hajalle, lisäksi pakoputki katkesi ja olisi vaatinut hitsausta. Karikuusen arvion mukaan kyseessä olisi ollut useamman tonnin keikka, jos hän olisi halunnut skootterin ajokuntoon.

− Kuukauden ajan asia ärsytti, sillä olin käyttänyt skootterin laittamiseen niin paljon aikaa ja rahaa. Samalla myös hävetti, että kävi näin. Yritin omin voimin korjata skootteria, mutten saanut sitä kuntoon.

Jälkeenpäin Karikuusta on harmittanut enemmän se, ettei hän aikoinaan ottanut yhteyttä vakuutusyhtiöön.

− Nyt kun miettii, niin olisi ehdottomasti kannattanut kysyä Pohjola Vakuutuksesta, olisiko vakuutukseni korvannut tapahtuneen. Asia ei vain tuolloin tullut mieleeni. Siihen saattoi vaikuttaa sekin, ettei kolarista aiheutunut isoja sairaalalaskuja.

Vaikka skootteria ei koskaan saatu enää kuntoon, on se Karikuusella vielä 11 vuoden jälkeenkin. Tosin tänä vuonna käyttökelvotonta ajoneuvoa odottaa häätö.

− Se pitää hävittää asianmukaisella tavalla, enkä ole vain saanut asiaa hoidettua. Niinpä skootteri on ollut milloin kenenkin pihalla ”kiertopalkintona”, jota kukaan ei oikeasti halua. Nyt se on omassa pihassani visuaalisena riesanani. Oli siitä ilmeisesti tänä talvena iloa oravalle tai linnulle, sillä skootteriin oli ilmestynyt pesä, Karikuusi naurahtaa.

Kuten Karikuusikin on jälkeenpäin pohtinut, olisi yhteydenotto vakuutusyhtiöön kolarin jälkeen kannattanut. Vapaaehtoinen kaskovakuutus olisi korvannut skootterin, kun taas henkilöön liittyvät vahingot olisivat kuuluneet pakollisen liikennevakuutuksen piiriin.

Lue lisää Pohjola Vakuutuksen mopovakuutuksesta

Tutustu Pohjola Vakuutuksen palveluihin

Juttu on julkaistu alunperin 10.3.2021.