Verkkorikolliset iskivät suomalaisiin viime vuonna ennätystahdilla – yli 60 miljoonaa euroa katosi huijareiden taskuun. Tietojenkalastelu, huijauspuhelut ja -sivustot ovat yleistyneet nopeasti.

Telia estää noin 10 000 huijauspuhelua joka päivä, mutta rikolliset kehittävät jatkuvasti uusia taktiikoita kiertää turvaominaisuuksia ja harhauttaa ihmisiä. Erityisesti tekoälyn avulla tehdyt huijausviestit ovat yhä vaikeampia tunnistaa.

OP Ryhmässä asiakkaiden kohtaamat huijaukset näkyvät arjessa, ja pankki tekee jatkuvasti töitä niiden torjumiseksi sekä asiakkaiden tietoisuuden lisäämiseksi.

- Manipulointi on huijareiden vahvin ase. Sen avulla he saavat ihmiset ohittamaan pankin lähettämät lisävahvistusviestit ja turvaohjelmien antamat varoitukset, vaikka huijauksesta olisi jo yritetty varoittaa. Tietoisuus erilaisista huijauksista on paras tapa suojautua, sanoo OP Ryhmän petostorjunnan asiantuntija Maija Ahonen.

Onko puhelimesi avoin portti huijareille?

Älypuhelimella hoidetaan pankkiasiat, verkko-ostokset ja käsitellään henkilökohtaisia tietoja. Samalla ne ovat yhä houkuttelevampia kohteita huijareille.

- Tietoturvaohjelmat voivat auttaa huijaussivustojen tai haitallisten ohjelmien tunnistamisessa. On tärkeää muistaa, etteivät nekään valitettavasti havaitse aivan kaikkea, ja toisaalta huijari tekee kaikkensa manipuloidakseen ihmiset ohittamaan turvallisuutta koskevat ilmoitukset. Lue kaikki turvallisuusilmoitukset aina huolella ja luota ilmoitukseen, äläkä lankea huijarin suostutteluun, Ahonen sanoo.

- Jopa tietoturvatietoisille käyttäjille voi nykyisin olla mahdotonta erottaa huijauksia pelkän ulkoasun perusteella. Tekoälyllä höystetyt huijaussivut sekä erilaiset huijaussovellukset ovat niin taidokkaasti rakennettuja, että luotettavan, huijauksia tunnistavan ja estävän tietoturvasovelluksen käyttäminen on eduksi jokaiselle, sanoo Telian lisäarvopalveluista vastaava Vesa Reijonen.

Kuluttajan on syytä huomioida seuraavat kuusi kohtaa, jotta osaa välttyä huijauksilta:

  1. Päivitä käyttöjärjestelmä ja sovellukset: Säännölliset päivitykset korjaavat tunnettuja haavoittuvuuksia ja parantavat laitteen käytettävyyttä ja turvallisuutta.
  2. Käytä vahvoja uniikkeja salasanoja ja monivaiheista tunnistautumista: Käytä monimutkaisia salasanoja ja määritä jokaiseen verkkopalveluun uniikki salasana. Salasanojen hallintasovelluksella pidät tunnukset turvassa. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen aina kun mahdollista. Suosi biometrisiä tunnistustapoja, kuten kasvo- tai sormenjälkitunnistusta.
  3. Asenna sovelluksia vain virallisista sovelluskaupoista: Lataa sovelluksia ainoastaan virallisista sovelluskaupoista, kuten Google Play tai Apple App Store, ja tarkista sovelluksen julkaisija ennen asentamista.
  4. Ole varovainen epäilyttävien viestien ja linkkien kanssa: Älä avaa tuntemattomista lähteistä tulevia viestejä, linkkejä tai liitetiedostoja, sillä ne voivat sisältää haittaohjelmia tai johtaa tietojenkalastelusivustoille.
  5. Käytä luotettavaa tietoturvasovellusta: Asenna laitteellesi luotettava tietoturvasovellus, joka voi auttaa tunnistamaan verkkohuijauksia, haittaohjelmia ja tietojenkalasteluyrityksiä.
  6. Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse, eikä pyydä sinua siirtämään itse rahojasi ”turvatilille”.

Näiden ohjeiden avulla voit parantaa laiteturvallisuuttasi ja vähentää riskiä joutua huijauksen kohteeksi. Ole valppaana ja suojaa itsesi ja laitteesi huolellisesti.