Muista pari nyrkkisääntöä, jos käytät verkkopankkia ulkomailla
Lisää aiheesta
Lomalla on kätevä seurata kuluja myös verkkopankin kautta. Mutta kuinka turvallista verkkopankkia on käyttää vieraassa verkkoympäristössä?
Mobiililaitteiden turvallisuus on hyvällä tasolla, myös ulkomailla. Verkkopankkia voi huoletta käyttää oman kännykän tai tabletin kautta wifi-verkoissa, ja laitteen datayhteyttä käyttäen.
Jos käytät ulkopuolista wifi-verkkoa lomallasi, varmista kuitenkin verkon luotettavuus.
-Esimerkiksi lentokenttien ja hotellien wifi-verkot ovat yleensä luotettavia, toteaa kyberturvallisuuspäällikkö Michael Peltonen.
Myös kahviloiden verkkoyhteydet ovat luotettavia, jos vain tarkistaa tarjottavan wifi-verkon nimen ja valitsee juuri sen verkon. Tietokone tai mobiililaite etsii aina useamman wifi-verkon alueelta, mutta listalta ei kannata poimia mitä tahansa verkkoa. Vahingollinen wifi-verkko voi asentaa laitteellesi haittaohjelman tai varastaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja.
Oma puhelin on turvallinen
Ulkomailla verkkopankkia on turvallisempaa käyttää omalta älypuhelimelta tai tabletilta. Yleisissä tietokoneissa voi olla asennuksia tai ohjelmia, joiden turvallisuutta ei voi varmistaa. Jos päädyt käyttämään yleistä tietokonetta verkkopankissa vierailuun vaikka hotellin aulassa, muista tyhjentää koneen välimuisti selaimen asetuksista.
Mobiililaitteet ovat tietokoneita turvallisempia siksi, että niiden sovellukset toimivat omissa ympäristöissään. Haittaohjelmat eivät leviä yhtä helposti kuin normaalissa tietokoneessa.
Mobiililaitteen tai tabletin sovellukset tulisi ladata aina käyttöjärjestelmän omasta sovelluskaupasta, esimerkiksi Google Playsta tai App Storesta. Myös mobiililaitteen käyttöjärjestelmä on hyvä pitää ajan tasalla asentamalla laitteen suosittelemat päivitykset.
Verkkopankkia voi käyttää mobiililaitteella tai tabletilla selaimen tai applikaation kautta – turvallisuudessa ei ole suurta eroa.
-Hyvä nyrkkisääntö verkkopankin käyttämisessä ulkomailla on miettiä, että tietääkö kuka tämän wifi-yhteyden tarjoaa.
Entä jos verkkopankkiympäristö näyttää tavallisesta poikkeavalta tai on syytä epäillä, että kaikki ei toimi kuin pitäisi?
-Tällöin kannattaa kirjautua ulos verkkopankista ja soittaa pankin asiakaspalveluun.
Jos epäilet verkkopalvelutunnuksiesi joutuneen vääriin käsiin, sulje tunnukset välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) tai Sulkupalveluun +358 20 333 (24h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Asiantuntijana jutussa toimi Osuuspankin kyberturvallisuuspäällikkö Michael Peltonen.