Mikä ihmeen Mobiiliavain?
Lisää aiheesta
OP suosittelee Mobiiliavaimen käyttöä, mutta miksi? Nauti rautaisannos Mobiiliavain-asiaa niin tiedät, mistä Mobiiliavaimessa on kyse.
Mobiiliavain on OP:n tarjoama helppokäyttöinen ja turvallinen tunnistautumisväline, jolla pääset kirjautumaan OP:n digipalveluihin eli OP-mobiiliin ja op.fi-palveluun sekä ulkopuolisiin digipalveluihin, kuten Veron ja Kelan verkkosivuille.
– Käytännössä kyse on siitä, että todistat Mobiiliavaimella sähköiselle palvelulle, kuka olet. Se on ikään kuin henkilöllisyystodistuksesi verkossa, jolla voit vahvistaa erilaisia tapahtumia ja esimerkiksi maksaa laskuja, kertoo OP:n tunnistautumisen palveluiden prosessiomistaja Eeva Ryhänen.
Mobiiliavain koostuu 4–8-numeroisesta PIN-koodista ja siihen liitetystä älylaitteesta, useimmiten älypuhelimesta.
– Mobiiliavain on kiinteä osa OP-mobiilia, eli yhdessä ja samassa sovelluksessa ovat sekä tunnistautuminen että mobiilipankki. Ja tietenkin myös Pohjola Vakuutuksen palvelut. Mobiiliavaimella voit turvallisesti tunnistautua käyttämiisi pankki- ja vakuutuspalveluihin. Ja lisäksi mobiiliavaimella voi tunnistautua viranomaisten palveluihin ja vahvistaa verkko-ostoksia, Ryhänen vinkkaa.
Kolme yleistä kysymystä Mobiiliavaimesta
Ovatko Mobiilivarmenne ja Mobiiliavain sama asia?
– Eivät ole. Mobiilivarmenne on teleoperaattoreiden tarjoama tunnistautumisväline, joka on tarkoitettu pääasiassa muihin kuin pankkiasioiden hoitamiseen. Mobiiliavaimen tarjoaa OP, ja se on tarkoitettu OP:n asiakkaille kaikissa digipalveluissa asioimiseen.
Mobiiliavaimen käyttäminen ei maksa erikseen mitään, vaan sisältyy sopimukseen pankkitunnuksista.
Voiko Mobiiliavaimella hoitaa pankkiasioita muualla kuin OP-mobiilissa?
– Kyllä voi. Mobiiliavain käy myös OP:n verkkopalvelussa, eli op.fi-palveluun kirjautumisessa ja tapahtumien vahvistamisessa. Mobiiliavainta käytetään avainlukulistan sijasta, ja vahvistuspyynnöt tulevat automaattisesti omaan OP-mobiilisovellukseesi.
Mobiiliavaimen käyttäjä ei tarvitse avainlukulistaa sähköisessä kirjautumisessa.
Onko Mobiiliavain turvallinen, vaikka se toimii yhdellä koodilla?
– Jutun juoni piilee siinä, että Mobiiliavain toimii vain siinä laitteessa, johon se on otettu käyttöön. Kukaan muu ei siis voi päästä käsiksi pankkipalveluihisi ilman älylaitettasi, johon olet OP-mobiilin aktivoinut. Vaikka asioisit tietokoneella, vahvistat tekemäsi tapahtumat omalla älylaitteellasi.
Lisäksi Mobiiliavain otetaan käyttöön monivaiheisella menettelyllä, jossa ei tingitä turvallisuudesta.
Näin lisäät entisestään asiointisi turvallisuutta
Muutamalla seikalla lisäät merkittävästi rahojesi turvallisuutta ja vältät huijatuksi tulemisen. Toimi aina näin:
- Lue kaikki vahvistuspyynnöt huolellisesti ennen kuin vahvistat mitään
- Pidä Mobiiliavain-PIN vain omana tietonasi
- Vaihda Mobiiliavain-PIN säännöllisesti ja suosia pidempiä PIN-koodeja
- Suosi PIN-koodeja, jotka ulkopuolisen on vaikea arvata (älä siis valitse PIN-koodiksi esim. omaa tai läheistesi syntymäaikaa)
- Kieltäydy kirjautumasta linkkien kautta avautuville, pankin sisäänkirjautumista muistuttaville verkkosivuille
- Pidä oma älylaitteesi lukittuna aina kun et sitä tarvitse
- Päivitä OP-mobiili aina viimeisimpään versioon
- Ilmoita pankkiin heti, jos epäilet tunnustesi vaarantuneen.
Lisäksi on hyvä ottaa käyttöön sormenjälki- tai kasvontunnistus OP-mobiilin sisäänkirjautumisessa.
– Tällöin kukaan ei voi kurkkia olan yli PIN-koodiasi, kun kirjaudut OP-mobiiliin. Sormenjälki- tai kasvontunnistuksen etu on siis siinä, että vaikka rikollinen saisi puhelimesi haltuun sekä avattua sen lukituksen, tyssäisi OP-mobiiliin pääsy joka tapauksessa kasvon- tai sormenjälkitunnistukseen, Ryhänen vinkkaa.
– Käytössä on myös eräänlainen takalukko: vaikka ottaisit sormen- tai kasvontunnistuksen käyttöön, vaativat rahansiirrot pääsääntöisesti Mobiiliavain-PINin. Tämäkin johtuu turvallisuudesta, Ryhänen selventää.
Voit kysyä neuvoja myös omasta Osuuspankistasi
Pankkitunnuksia säätelee runsas määrä viranomaisvaatimuksia.
– Pääset tunnuksiin liittyvissä asioissa pitkälle, kun sinulla on konttorissa mukanasi voimassa oleva passi tai henkilökortti; ajokortti ei kelpaa. Henkilöllisyystodistuksista emme jousta, Ryhänen toteaa.
– Toinen asia, joka kannattaa pitää kunnossa, on asiakastiedot. Ajantasainen osoite, sähköposti ja lisävahvistuksissa käytettävä puhelinnumero helpottavat sekä asiakasta että meitä, Ryhänen kannustaa.
Jos tunnuksiin liittyvät asiat ja Mobiiliavain tuntuvat vaikeilta, tai epäröit avainlukulistan vaihtamista Mobiiliavaimeen, asiakaspalvelu on kaikin mahdollisin tavoin apunasi.