1. Ota asia puheeksi ajoissa
    Raha-asiat ovat arkaluontoisia asioita. Niistä puhuminen läheisten kanssa voi olla vaikeaa. Silti juuri se on avain tässäkin asiassa. Kun välit ikääntyviin läheisiin ovat luottamukselliset ja avoimet, raha-asioista puhuminen kannattaa ottaa esille ajoissa. On myös hyvä korostaa, että haluat auttaa arjen sujumisessa, mutta päätökset varojen käytöstä on edelleen omistajalla.
    Joskus kysymys, miten äiti tai kummitäti on ajatellut hoitaa säännölliset maksut lonkkaleikkauksen toipumisen aikana, on toiminut. Omasta kokemuksesta tiedän, että vastaus on: Kyllä te sitten saatte hoitaa… Niin varmaan, mutta raha-asioita ei voi toisen puolesta hoitaa, jollei sopimuspaperit ole kunnossa.
  2. Edunvalvontavaltakirja
    On paljon tehtävissä, kun kaikki osapuolet ovat oikeustoimikelpoisia eli pystyvät itsenäisesti tekemään sopimuksia. Ensimmäiseksi suosittelisin tekemään edunvalvontavaltakirjan. Edunvalvontavaltakirja turvaa tilanteen, jossa tilinomistaja ei ole sairauden tai vamman vuoksi enää kykenevä itse hoitamaan omia asioitaan. Lisäksi edunvalvontavaltakirjan tarve ei katso ikää. Kuka tahansa voi loukkaantua vakavasti ja olla pitkiäkin aikoja kykenemätön hoitamaan omia raha-asioitaan. Ole siis ajoissa liikkeellä.
    Valtakirja on syytä laatia asiantuntijan kanssa ja OP:n lakipalvelut ovat mielellään avuksi. Sanamuodot ovat tässäkin asiassa erityisen tärkeitä. Tätä asiaa ei kannata jättää tilanteeseen, jossa jo maataan terveyskeskuksen vuodeosastolla. Valtakirja tulee siis tehdä hyvissä ajoin etukäteen, mutta se otetaan käyttöön vasta kun lääkäri on todennut, että valtuuttaja ei kykene enää hoitamaan asioitaan.
  3. Käyttöoikeus tiliin
    Suosittelen myös käyttöoikeuden antamista tiliin tai tileihin. Käyttöoikeus tiliin mahdollistaa päivittäisten laskujen maksun ikääntyneen tililtä käyttöoikeutetun omassa verkkopalvelussa. Käyttöoikeuden voi antaa vaikka vain yhteen tiliin ja kun toimii ajoissa, sen voi antaa vaikka itse verkkopankissa. Käyttöoikeuden antaminen ei poista tilinomistajan oikeutta hoitaa raha-asioitaan. Valta on edelleen tilinomistajalla ja paperisesta tiliotteesta voi seurata tilitapahtumia, jos se on aiemminkin ollut tapana.
    Vaihtoehtona ei ole, että esimerkiksi kummitädille pankista aiemmin myönnettyjä verkkopankkitunnuksia käyttää joku toinen. Tunnukset ovat henkilökohtaisia ja niitä ei missään tilanteessa saa luovuttaa toiselle henkilölle. Ei edes läheiselle. Vertaus voi olla ontuva, mutta sama kuin matkustaisi tädin passilla ulkomailla.
    Käyttöoikeuden antaminen edellyttää tietysti, että läheinen on oikeustoimikelpoinen. Muistisairas henkilö ei usein enää ole.
  4. Opasta valokuvaamiseen
    Voi kuulostaa hassulta antaa vinkki valokuvaamiseen, mutta käytännössä tämä on toiminut tosi hyvin. Moni iäkkäämpi pystyy ottamaan matkapuhelimella laskusta kuvan ja jakamaan sen läheiselle viestillä, vaikka mobiilimaksaminen ei muuten onnistuisikaan. Jos läheisellä on käyttöoikeus maksaa laskuja seniorin tililtä, onnistuu tämä kuvan tiedoilla.
  5. Käytä apuna arjen pankkipalveluista koostamaamme sivustoa Säännöllisesti toistuvat laskut, vuokrat tai vastikkeet kannattaa hoitaa suoramaksulla tai e-laskulla. Käytä apuna arjen pankkipalveluista senioreille laatimiamme sivuja op.fi/etela-hame. Sivuilta löytyy ohjeita mm. digitaalisista palveluistamme, OP Tiliviestistä, käteisen nostamisesta kaupan kassalta ja maksamisen eri vaihtoehdoista.

+ Avoimuus ja rehellisyys
Läheisten raha-asioiden hoito vaatii molemmilta osapuolilta avoimuutta ja rehellisyyttä. Tilitapahtumat voidaan helposti jäljittää ja käytön tulee perustua oikeisiin laskuihin tai maksuihin.
Parhaimmillaan ikääntyneen läheisen turvallisuuden tunne paranee ja läheiset pystyvät pienin teoin auttamaan arjessa heitä, joille tietotekniikka ei ole niin tuttua.
Arjen pankkiasioiden selvittämiseen voi seniorin kanssa yhdessä varata ajan pankkiin. Meiltä löytyy asiaan perehtyneitä ihmisiä ja kysymällä yleensä asiat selviävät.