-Työ on asiakaspalvelua, jossa yritämme kaikin keinoin löytää kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun, he tiivistävät. Tässä onnistuminen edellyttää kykyä kuunnella ja valmiutta nähdä vaivaa sen oikean löytämiseksi.

-Tämä työ vie mukanaan. Tämä on meille lähes elämäntapa, sillä varsinaista työaikaa ei ole. On kuitenkin muistettava myös levätä että jaksaa, Sari sanoo.

Sähköiset apuvälineet ovat tulleet helpottamaan niin asuntojen esittelyä kuin kaupantekoa. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että oma koti on taloudellisesti useimmille iso asia ja kun puhutaan kodista niin siihen liittyy paljon tunnetta. Sitä ei noin vain verkosta näkemättä osteta. Asuntosijoittajat ovat sitten asia erikseen. Siksi molemmat näkevät, että kiinteistönvälittäjää tarvitaan tulevaisuudessakin siinä samassa tehtävässä kuin aina ennenkin: asiantuntijana myyjän ja ostajan välissä.

Asiantuntijuus puolestaan edellyttää luottamusta sekä myyjän että ostajan puolelta. Kummankin osapuolen on oltava turvallisin mielin, että asiat sujuvat kiinteistönvälittäjän käsissä oikein ja parhaalla mahdollisella tavalla kummankin näkökulmasta.

Älä osta asuntoa näkemättä ja tutustumatta huolella siitä annettuihin tietoihin, sanoo Sari Tenhunen.

Yksityisnäyttöjen merkitys kasvanut

OP Koti on Suomen suurin kiinteistönvälittäjä. Sen verkosto kattaa koko maan paikallisten yritysten kautta. Tämä ja vahva yhteistyö OP Ryhmään takaavat, että verkosto, josta ratkaisua haetaan sekä itse kaupan kohteeseen että sen rahoitukseen, on todella laaja. Tämä on ehdottomasti asiakkaan etu, on hän sitten myymässä tai ostamassa, Sari ja Teija näkevät.

Koronasta huolimatta asuntokauppa on Hämeenlinnan ja Riihimäen seudulla ollut melko vilkasta. Keväällä oli hetki, kun kauppoja tehtiin vähän, mutta se elpyi kesää kohti – kesämökkejä myytiin jopa ennätystahtiin.

Yleiset asuntonäytöt lopetettiin epidemian puhjettua ja jäljelle jäivät yksityisnäytöt. Hyvä, sanovat sekä Sari että Teija. Yksityisnäytöllä on mahdollista keskustella asiakkaan kanssa paljon syvällisemmin ja monipuolisemmin kuin jos paikalla on muita asiakkaita. Kukapa nyt haluaisi kaikkien kuullen avata esimerkiksi perhe- tai rahatilannettaan. Mitä paremmin välittäjä tietää asiakkaan tilanteen ja toiveet, sitä paremmin hän osaa tarjota oikeaa ratkaisua. Siksi yksityisnäytöt ovat tulleet jäädäkseen, he uskovat.

Teija Jokinen pitää OP Kodin ja OP:n kiinteää yhteistyötä merkittävänä etuna asiakkaille.

-Meillä täällä Etelä-Hämeen OP Kodissa on tosi mukava porukka, he kehuvat. Myymme kaikki kaikkia kohteitamme ja vaikka olemmekin provisiopalkalla, ei keskinäistä kateutta ole. Leikkimielistä keskinäistä kilpailua toki käymme, onhan kaupan aikaansaaminen kuitenkin työmme perimmäinen tarkoitus, he sanovat.

-Niin ja tyytyväinen asiakas, Sari muistuttaa ja on erityisen iloinen siitä, että vuosien varrella hänelläkin on useita asiakkaita, jotka elämäntilanteen muuttuessa ottavat häneen uudestaan yhteyttä. Silloin tietää, että on tehnyt jotakin oikein, hän hymyilee.

Teksti: Timo Pietilä

Valokuvat: Vilja Tamminen

Artikkeli on aiemmin ilmestynyt OP Etelä-Hämeen Opus-julkaisussa lokakuussa 2020.