Kultakauppias kolmannessa polvessa
Lisää aiheesta
Eipä arvannut isoisä Tsutsunen minkä tempun teki, kun perusti kellokaupan lähes 80 vuotta sitten. Nyt Kellokeskuksen korut, kellot ja sormukset ovat kasvaneet kuuden myymälän ja noin 30 hengen yritykseksi, jonka vetovastuussa on Santtu Tsutsunen. Yritys voi hyvin, mutta itsestään selvää se ei ole.
Kaikki tiedämme kaupan alan muuttuneen nopeasti viime vuosikymmeninä. Kauppakeskukset, verkkokauppa, kaupunkien keskustojen haasteet ja ihmisten ostokäyttäytymisen muutokset ovat koituneet monen perinteisen kivijalkamyymälän kohtaloksi. Näin myös koru- ja kelloalalla. Omat vaikeat aikansa on ollut myös Kellokeskuksella ja oppirahoja maksettu, mutta nyt konsepti toimii Santtu Tsutsusen mieliksi hyvin.
Menestymisen taustalla kolme tärkeää asiaa
Menestymisen taustalla hän näkee kolme tärkeää asiaa. Ensinnäkin hänen ja hänen siskonsa Tia Soinin yhteistyö toimii hyvin. Työhuoneet ovat vierekkäin, mutta kummallakin on oma vastuualueensa: Tia vastaa ostoista ja Santtu liiketoiminnasta. Osana Timanttiset-ketjua he saavat ostettua ilman välikäsiä tuotteita kilpailukykyiseen hintaan suoraan valmistajilta. Tuotteet ovat kalliita ja on erittäin tärkeää, että ostetaan vain sellaisia tuotteita, joita asiakkaat haluavat ostaa, Santtu painottaa. Hyllyssä ei kallista varastoa kannata hillota. Toinen tärkeä on henkilöstö. Liike myy arvokasta ja laadukasta tavaraa, joka usein liittyy johonkin asiakkaan juhlahetkeen.
Myyjän pitää osata palvella asiakasta asiantuntevasti ja sen taidon tuo vain vuosien kokemus.
-Tässä olemme onnistuneet: meillä on pitkiä työsuhteita ja hyvä porukka, Santtu sanoo. Kolmas pointti on kannattavuus. Laajentuminen ei ole itsetarkoitus vaan uuden liikepaikan pitää olla hyvä. Sen tulee sijaita vilkkaalla paikalla, mutta vuokran tulee kuitenkin olla sellaisella tasolla, että myynti riittää varmasti kattamaan kulut. Kannattavuusseurannan tulee olla jatkuvaa ja reagoinnin nopeaa, hän tiivistää.
Myymälänhoitaja Sirpa Salonen vastaa Riihimäen myymälästä. Santtu Tsutsunen käy kuitenkin Riihimäellä aina tarpeen mukaan.
Pitkän yhteistyön tuoma luottamus
Yritys on koko ajan ollut Osuuspankin asiakas. Santtu Tsutsunen on tyytyväinen pankkiyhteistyöhön: kun laajentumisessa on tarvittu rahoitusta, se on järjestynyt kokonaisvaltaisesti ja kilpailukykyiseen hintaan. Ja kun on tarvinnut huolehtia kertyneen tuloksen sijoittamisesta niin siihenkin on löytynyt ratkaisut, sekin kertoo pitkän yhteistyön tuomasta luottamuksesta.
Seuraavien vuosien aikana Tsutsusen suvussa keskustellaan neljännen sukupolven kanssa tulevaisuudesta. Minun isäni ei pakottanut tähän vaan jäimme siskon kanssa molemmat tänne töihin, koska se tuntui omalta. Samaa aion tarjota lapsillemmekin: tämä on vain yksi vaihtoehto. Nyt heillä on kuitenkin vielä opintojen aika.