Perjantai-iltana Haloo Helsinki nousee lavalle, ja yleisössä syttyy valomeri. Lauantaina sama taika toistuu Jenni Vartiaisen esiintyessä. Valoshow syntyy festarikansan ranteissa hohtavista valorannekkeista – ja tunnelma on käsinkosketeltava.

Hämäläisiä tähtihetkiä rakentamassa

"Ihan parasta!" huudahtaa joku, kun valorannekkeita jaetaan Headlandin sisääntuloportilla. Innostus on tarttuvaa – monelle tulee mieleen Coldplayn Helsingin Olympiastadionin konsertit vuosi sitten.

Headland Festival järjestettiin Lahden Niemen satamassa jo viidettä kertaa. Laatuun ja palvelukokemukseen panostava musiikkitapahtuma on suunnattu täysi-ikäiselle yleisölle. Tänä kesänä festivaali täytti Niemen sataman elämällä ja musiikilla 25.–26. heinäkuuta.

Headlandista tuli tiedettävästi Suomen ensimmäinen festari, jossa käytettiin uudelleenkäytettäviä, valoa tuottavia rannekkeita. Ne syttyivät juuri ennen pääesiintyjien aloitusta, luoden unohtumattoman yhteisöllisen hetken.

Tämän elämyksen mahdollistivat OP Häme ja Pohjola Vakuutus, jotka toimivat Headlandin pääyhteistyökumppaneina. Molemmille kumppaneille on tärkeää olla siellä, missä asiakkaatkin ovat. Pääyhteistyökumppanuus mahdollisti osallistumisen paikallisen yhteisöä rakentamiseen sekä sen esiin tuomisen, miten OP Ryhmän pankki- ja vakuutuspalvelut ovat mukana arjessa sekä elämän isoissa hetkissä.

Varjoa, virtaa ja valoa – yhteistyö näkyi ja tuntui

OP Häme ja Pohjola Vakuutus olivat vahvasti mukana myös Headlandin tunnelman rakentamisessa. OP:n latauspisteellä festarikävijät saivat ladata laitteitaan ja itseään. Yhteistyön tuloksena festivaalialueelle tuotiin Lahti Energian latauspiste, jossa virtaa virtasi laitteisiin. Latauspisteellä festarikävijöillä oli myös mahdollista rentoutua mukavasti säkkituoleissa varjossa, joka oli erityisen arvostettu lisä kuumina kesäpäivinä.

Halusimme tehdä jotain poikkeuksellista, ja teimmekin nyt jonkin sortin historiaa

Yksi tapahtuman kohokohdista oli näyttävä valoshow, joka suunniteltiin yhdessä festarin järjestäjien Jori Roudon ja Jani Sutelaisen kanssa. Idea yhteistyön sisällöstä valoshown muodossa syntyi yhteisen suunnittelun lopputuloksena jo edellisvuoden puolella.

– Halusimme tehdä jotain poikkeuksellista, ja teimmekin nyt jonkin sortin historiaa, kertoo Jori Routo.

Valorannekkeet keräsivät kiitosta ja kiinnostusta

Valorannekkeet herättivät runsaasti huomiota ja saivat kiitosta monelta taholta. Festarikävijät kehuivat erityisesti näyttävää ja hyvin koordinoitua valoshow'ta.

Tapahtuman kierrätysratkaisut herättivät kiitosta, erityisesti valorannekkeiden osalta. Oikein kierrätettynä rannekkeet vähentävät jätettä, säästävät luonnonvaroja ja tukevat kiertotalouden periaatteita. Samalla tapahtuma osoittaa konkreettisesti sitoutumisensa kestävään kehitykseen ja vastaa yleisön kasvaviin odotuksiin vastuullisuudesta. Jokaiselta kävijältä pyrittiin keräämään ranneke takaisin poistuessaan festarialueelta ja näin tehtiin yhdessä pieni mutta merkityksellinen teko ympäristön hyväksi.

Tapahtuman järjestäjiin kuuluvat Ruoto ja Sutelainen kertoivat saaneensa palautetta niin paikan päällä olleilta osallistujilta kuin myös muilta tapahtuma-alan toimijoilta.

– Useampi festivaalijärjestäjä on jo ollut minuun yhteydessä ja kysynyt, miten toteutimme tämän, Routo kertoo.

– On hienoa päästä avaamaan peli tämänkaltaisella toteutuksella – saa nähdä, kuinka paljon vastaavia nähdään festareilla tulevina vuosina.

Mukana myös koko perheen tapahtumissa

Kesän aikana OP Häme ja Pohjola Vakuutus olivat mukana yhteistyön tiimoilta myös kahdessa ikärajattomassa tapahtumassa. Headland Kidz tarjosi musiikkia ja liikunnan riemua koko perheelle – OP Hämeen pisteellä lapset pääsivät kokeilemaan Pohjola Vakuutuksen tarjoamaa keppihevosrataa.

Nuorille suunnattu Headland Next Gen järjestettiin ensimmäistä kertaa ennen pääfestaria samoissa festaripuitteissa. Siellä OP Häme ja Pohjola Vakuutus tarjosivat aikuistenkin festareissa olleen suositun latauspisteen puhelimille ja juhlijoille, mikä osoittautui suosituksi kohtaamispaikaksi.

Yhteisöllisyyttä ja elämyksiä – enemmän kuin festivaali

Headland ei ollut vain musiikkia ja valoa – se oli ennen kaikkea yhteisöllinen kokemus. Valorannekkeet yhdistivät tuhannet ihmiset yhdeksi sykähdyttäväksi hetkeksi, jossa jokainen tunsi olevansa osa jotakin suurempaa. Tämä tunne jäi monelle mieleen vielä pitkään tapahtuman jälkeen.

OP Hämeen ja Pohjola Vakuutuksen panos ei rajoittunut vain näkyvyyteen, vaan he olivat aidosti mukana luomassa elämyksiä, jotka merkitsivät. Yhteistyö Headlandin kanssa konkretisoi strategian keskeisiä painopisteitä: arvoa asiakkaille, vastuullista liiketoimintaa ja yhteisöllisyyden vahvistamista. Valorannekkeet, latauspisteet ja koko perheen tapahtumat eivät olleet vain festivaalipalveluja – ne olivat osa OP Ryhmän visiota olla vetovoimaisin finanssiryhmä Suomessa, joka on läsnä ihmisten arjessa ja juhlassa.

Headlandin kaltaiset tapahtumat osoittavat, miten paikallinen yhteistyö voi synnyttää jotakin ainutlaatuista.