Saimme lokakuussa tietää, että pääsemme tekemään OP Päijät-Hämeen kanssa yhteiskuntavastuu projektia. Tehtävänämme oli opettaa 6-luokkalaisille taloustaitoja, kuten kertoa säästämisestä ja sijoittamisesta. Ensimmäisenä mieleen heräsi ajatus siitä, kuinka pieniä 6-luokkalaiset ovat ja miten heille voisi kertoa asiat mahdollisimman yksinkertaisesti.

Saimme OP:lta materiaalit, jotka muokkasimme muodostamissamme tiimeissä oman näköisiksi ja itsellemme sopiviksi. Muokkausvaiheessa tuntui, että taloustaitojen opettaminen tulisi olemaan hankalaa ja sanomaa olisi todella vaikeaa saada alakoululaisille perille. 

Kun kokonaisuudet olivat valmiita, aloimme harjoittelemaan esityksiä ja olimme alakouluihin yhteydessä. Yhteydenotot sujuivat meidän osaltamme hyvin ja esityksen harjoittelukin tuotti lopulta tulosta.

Massipäälliköt tositoimissa 

Päästyämme opettamaan taloustaitoja 6-luokkalaisille kaikki epäilyksemme katosivat! He sisäistivät asiat hyvin ja moni innostui sanomastamme. Yllätyimme siitä, kuinka moni oikeasti oli kiinnostunut tällaisesta aiheesta ja oppimisen intoa riitti.  

Teimme myös samoissa tiimeissä talouskäsitteitä avaavia postauksia OP Päijät-Hämeen someen. Näitä hauskoja videonpätkiä olikin aikamoinen työ kuvata ja hauskuutta riitti yrittäessämme saada täydellinen otos aikaan.

Lopussa kiitos seisoo 

Monien alakoululaisten lisäksi myös me opimme paljon uutta. Projekti opetti myös tiimityöskentelystä, materiaalien omaksumisesta, muokkaamisesta ja esittämisestä. Meidän täytyi eläytyä täysin uudenlaiselle yleisölle verrattuna omaan luokkaamme. Yhteydenottotaidotkin parantuivat varmasti, kun pääsimme olemaan yhteydessä alakoulujen opettajiin ja rehtoriin virallisen asian merkeissä. 

Kouluista ja opettajilta satoi positiivista palautetta runsaasti. Taloustaitojen alustava opetus koettiin todella mielekkäänä ja moni opettaja oli kiitollinen tästä, mitä mahdollistimme.  

Kaiken kaikkiaan projekti, joka vaikutti alussa hieman hankalalle, muuttui todella hauskaksi kokemukseksi mistä jäi meillekin paljon käteen.