Lukion toisen opintovuotemme Globaalit Markkinat -kurssin alussa saimme tiedon, että kurssimme sisältöön kuuluu yhteistyöprojekti OP Päijät-Hämeen kanssa. Projekti sisälsi 6-luokkien opettamista Lahden eri alakouluissa ja some-materiaalien tuottamista OP Päijät-Hämeen Instagram-tilille. 6-luokkalaisille opetettiin taloustaitoja ja tätä varten OP:n markkinointi- ja viestintäasiantuntija Eveliina Kasari perehdyttikin meidät pankin tuottamiin opetusmateriaaleihin, joiden ympärille myös somemateriaali rakentui. Koko IIYT-luokka vaikutti innostuvan vaihtelusta koulurutiiniin.

Muodostimme 25 oppilaan ryhmästämme eri koulujen perehdyttäjiksi pienryhmiä. Yhden viiden henkilön ryhmän vastuulle tuli somemateriaalien tuottaminen. Kuuluin itse jälkimmäisenä mainittuun someryhmään. Someryhmän tehtävät vaikuttivat luokallemme haastavimmilta, sillä ryhmän kokoamiseen tarvittiin pientä suostuttelua. Lopulta opettajamme myyntipuheen jälkeen saimme viiden innokkaan vapaaehtoisen porukan koottua.

Kun muut pienryhmät muokkasivat opetusmateriaalia omannäköisekseen sekä harjoittelivat esityksiä, someryhmä piti palaverin Eveliinan kanssa OP Päijät-Hämeen Trion konttorilla. Palaverissa suunnittelimme julkaisujen aiheet, toteutustavat sekä näiden järjestyksen. Jaoimme viisi aihealuetta eri ryhmän jäsenten kesken ja saimme pitkälti vapaat kädet julkaisujen toteutuksessa.

Massipäälliköiden työskentelyvaihe

Opettajamme painotti kurssin aikana useaan otteeseen yhteistyöprojektin tärkeyttä sekä hyödyllisyyttä. Kurssimme yksi teemoista olikin työelämään valmistaminen ja projekti opetti meille monia siihen liittyviä tärkeitä taitoja. Opetuspienryhmien tehtäviin kuului esitysten valmistamisen lisäksi harjoitella yhteydenottotaitoja, sillä jokaisen pienryhmän tuli itse olla yhteydessä valitsemansa alakoulun rehtoriin ja opettajiin. Someryhmä taas piti aktiivisesti yhteyttä toistensa kanssa, opettajaamme sekä Eveliinaan.

Kun muut ryhmät viimeistelivät esityksiään, pitivät yhteyttä kouluihin sekä nopeimpien kiertäessä jo alakouluissa opettamassa, valmisteli someryhmä viittä julkaisua. Päädyimme tekemään viisi videota, joista jokainen käsitteli yhtä opetusmateriaalin aihealuetta. Videoiden aiheiksi tuli: ”Mitä raha on?”, ”Onko noloa, jos ei ole rahaa?”, ”Mistä rahaa saa?”, ”Säästäminen ja sijoittaminen.” sekä ”Raha ja unelmat.”. Julkaisut löytyvät OP Päijät-Hämeen Instagram tililtä @oppaijathame.

Fiilikset projektista

Yhteistyöprojekti oli mielestämme mukavaa vaihtelua normaaliin kouluarkeen ja videoita ideoidessa sekä tehdessä oppi monia uusia asioita ja olimme kaikki tyytyväisiä aikaansaamiimme teoksiin. Myös opetuspienryhmien kokemukset olivat mieluisia, sillä suurin osa lapsista kuunteli aihetta mielellään. Kiinnostuneiden määrä oli mukava yllätys kaikille, eikä projektin onnistumisesta ollut epäilystäkään.

Tiimityöskentelyä, yhteydenottotaitoja sekä mediaosaamista vaativa projekti oli erittäin mukava kokemus ja toivon, että yhteistyötä jatketaan seuraavien vuosiluokkien kanssa.

Lahden yhteiskoulu on Lahden yhteiskoulun säätiön ylläpitämä yksityinen oppilaitos, joka on toiminut Lahdessa vuodesta 1896 alkaen.