Miela edistää vastuullista ja kestävää muotia
Lisää aiheesta
Tamperelainen Miela on kolmen nuoren naisen yritys, joka kokoaa suomalaisen muodin ja designin brändit saman katon alle. Viime syksynä Miela avasi kivijalkaliikkeen myös Helsinkiin, ja tavoitteena on kasvaa edelleen.
Suomessa on paljon pieniä muodin ja designin brändejä, joiden on haastavaa saada tuotteitaan tavaratalojen valikoimiin. Tuotteita myydään yritysten omissa verkkokaupoissa, mutta kuluttajien voi olla vaikea löytää niitä.
Tähän tarpeeseen syntyi Miela, kolmen nuoren naisen yritys, joka vuokraa myyntipaikkoja vastuullisille, kotimaisille muodin ja designin brändeille.
– Miela on ikään kuin alusta, jolle brändit voivat tulla vuokralle myymään omia tuotteitaan. Samalla voimme tukea heitä tuotekehityksessä ja markkinoinnissa, yrittäjä Ariela Perä-Rouhu kuvailee.
Mielan idea syntyi, kun Perä-Rouhu opiskeli yrittäjyyttä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Hän oli kiinnostunut muodista ja vähittäiskaupasta ja päätti tehdä opinnäytetyönsä alan moderneista liiketoimintamalleista.
Opettaja yhdisti projektiin kaksi alemman vuosikurssin opiskelijaa, Inga Keski-Heikkilän ja Anni Minkkisen, joilla oli vahvaa osaamista kotimaisista brändeistä. Loppu onkin historiaa.
– Testasimme konseptia kesästä 2018 alkaen pop up -liikkeessä Tampereen Kuninkaankadulla, ja alkuvuodesta 2021 siirryimme isompiin liiketiloihin Hämeenkadulle. Tällä hetkellä meillä on noin sata brändiä myynnissä Tampereella ja Helsingissä, jonne avasimme liikkeen viime vuoden lokakuussa, Perä-Rouhu kertoo.
Kivijalkaliikkeiden lisäksi Miela markkinoi tuotteita myös verkkokaupassa ja somessa. Lisäksi Tampereen liikkeen toisessa kerroksessa toimii second hand -osasto, vaatelainaamo ja ompelimo.
Kannattavaa kasvua
Miela on kasvattanut liikevaihtoaan joka vuosi, ja vuonna 2024 yrityksen liikevaihto kipusi jo noin 700 000 euroon. Tulosta kertyi runsaat 100 000 euroa.
Pieniä mutkiakin on ollut nuorten yrittäjien matkassa.
– Edellisenä vuonna pääsimme nipin napin plussalle. Sen jälkeen olemme leikanneet kuluja ja järkevöittäneet toimintaa, Perä-Rouhu sanoo.
Mielan liikevaihtoon lasketaan vain osuus, jonka yritys saa vuokrana ja provisiona tuotteiden myynnistä. Kaikkiaan kassan läpi virtaa noin 2,5 miljoonaa euroa vuosittain.
Vastuullisuus on Mielalle tärkeä arvo, jota halutaan edistää kaikessa toiminnassa. Yritys haluaa tarjota kestäviä, laadukkaita ja ajattomia tuotteita, jotka kestävät käytössä vuosia. Tuotteet on myös valmistettu vastuullisesti, reiluissa ja eettisissä olosuhteissa.
Toinen tärkeä arvo on kotimaisuus: kaikki Mielan markkinoimat tuotteet on suunniteltu ja osa myös valmistettu Suomessa.
– Monet brändeistämme ovat yhden yrittäjän pienyrityksiä. Meille on ylpeyden aihe, että saamme tuoda pieniäkin suomalaisia brändejä esille.
Perä-Rouhun mukaan yhtiön omistus halutaan pitää jatkossakin yrittäjien omissa käsissä. Tarkoituksena olisi kuitenkin palkata mukaan hallitusammattilaisia, jotka voisivat auttaa kirkastamaan yrityksen tulevaisuuden strategiaa.
– Tulisiko meidän suunnata ulkomaille, kasvattaa verkkokauppaa tai laajentaa myymäläverkostoa Suomessa? Mahdollisuuksia on paljon, hän pohtii.
Heti ei tarvitse tavoitella suuria
Ariela Perä-Rouhu kannustaa oman yrityksensä perustamisesta haaveilevia nuoria viemään rohkeasti liikeideaansa eteenpäin. Alkuun pääsee pieninkin askelin.
– Liikeidean ei tarvitse olla maata mullistava, eikä heti alkuun tarvitse tavoitella suuria. Suuntaa voi myös tarvittaessa muuttaa, hän huomauttaa.
Samaa mieltä on asiakkuuspäällikkö Mari Mäkelä, joka toimii Mielan yhteyshenkilönä OP Pirkanmaan yrityspalveluissa.
– Liikkeelle voi lähteä vaikkapa OP Kevytyrittäjänä opiskelun tai muun työn ohessa. Jos liiketoiminta kannattaa, sitä voi sitten tarpeen mukaan lähteä kasvattamaan. Olemme täällä sitä varten, että autamme ja sparraamme aloittavaa yrittäjää, Mäkelä kiteyttää.
Perä-Rouhun mukaan OP Pirkanmaa on Mielalle mieluisa kumppani, jonka kanssa asiat ovat aina hoituneet mutkattomasti. Sopiva yrityslaina järjestyi yrityksen alkutaipaleella, ja myös yrittäjien eläkevakuutusasiat laitettiin kuntoon pari vuotta sitten.
– Meitä on aina osattu auttaa, kun meillä on tullut mitä tahansa kysymyksiä sijoittamisesta tai lainan hankkimisesta. Uskon, että yhteistyö sujuu mukavasti jatkossakin, hän sanoo hymyillen.
Tutustu Mielaan: https://www.mieladesignroom.fi/