SEPA-pikasiirtojen lähetys ja vastaanottaminen tulee pakolliseksi kaikille euroalueen maksupalveluntarjoajille vuoden 2025 lokakuussa. Uudistuksessa on myös turvallisuutta lisäävä elementti. Ennen maksun vahvistusta järjestelmä tarkistaa, että maksun saajan nimi ja tilinumeron omistajan nimi täsmäävät. Jos tiedot eivät täsmää, järjestelmä ilmoittaa asiasta.

– Uudistus mahdollistaa huijauksen estämisen kriittisellä hetkellä, eli kun huijarin uhri on tekemässä siirtoa. Huijari voi yrittää uskotella siirron olevan varoituksesta huolimatta oikein, mutta varoitus kannattaa ottaa vakavasti, sanoo liiketoimintajohtaja Jyrki Turtiainen OP Pirkanmaasta.

Huijaukset ovat globaalisti kasvava ongelma. Finanssialan mukaan suomalaisilta yritettiin huijata 107 miljoonan euron edestä rahaa vuonna 2024. Pankit onnistuivat pysäyttämään ja palauttamaan 44 miljoonaa euroa huijattuja varoja. Yli 60 miljoonaa siis menetettiin huijareille.

Ilmoitus virheellisestä nimitiedosta on syytä ottaa tosissaan ja tarkistaa

Monissa huijausmuodoissa asiakkaan tekemä rahasiirto on joko varsinainen huijaus tai osa huijausta, jolla huijari vie asiakkaan pankkitunnukset. Sijoitushuijaukset alkavat tyypillisesti rahasiirrolla huijareille. Rakkaushuijauksessa uhria erehdytetään maksamaan rikollisille rahaa, kun uhri luulee tukevansa ihastustaan.

Kalasteluhuijauksissa rikolliset saavat pankkitunnukset haltuunsa ja luovat maksuja, joiden vastaanottajaksi merkitään asiakkaan nimi, mutta todellisuudessa tilinumero on huijarin. Asiakas hyväksyy siirrot, kun luulee niiden olevan siirtoja ”turvatilille”.

Sijoitus-, rakkaus- ja turvatilihuijaukset vaikeutuvat SEPA-maksu-uudistuksen myötä, mutta se edellyttää valppautta. Huijarit ovat taitavia mukauttamaan toimintaansa ja manipuloimaan asiakasta.

Silti virheellisestä nimitiedosta kertovan viestin pitäisi olla herätyskello, että tilanteessa ei ole kaikki kuten pitäisi. Turvallisuutta voi myös parantaa ottamalla käyttöön maksukorteille ja tileille turvarajat, jotka estävät poikkeavan suuret siirrot, painottaa Turtiainen.

Oppia ja tukea turvalliseen asiointiin ja huijauksilta välttymiseen OP:sta

Varmuutta verkkoon -teemaviikolla 6.–10.10. OP Pirkanmaan Hämeenkatu 12 -konttoriin voi tulla digiopastukseen ilman ajanvarausta kello 10–12. Tämä on avuksi erityisesti OP:n asiakkaille, koska osuuspankki opastaa ja neuvoo asiointia OP:n sähköisissä kanavissa, OP-mobiilissa ja op.fi-verkkopalvelussa. Mukaan kannattaa ottaa verkkopankkitunnukset ja oma älylaite, jos sellaista käyttää. Tukea saa myös ei-digitaaliseen pankkiasiointiin.

– Senioriasiakkaiden ja muiden erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden asiointikyvyn varmistaminen on tärkeä osa pankin tekemää vastuullisuustyötä, Turtiainen korostaa.

Kolme vinkkiä turvalliseen asiointiin  

1. Pikamaksu on nopea – mutta älä hätäile

Rahat siirtyvät euroalueella vuorokauden ympäri – usein jo 10 sekunnissa, myös iltaisin, viikonloppuisin ja arkipyhinä. Nopeus tuo mukavuutta, mutta ei tarkoita, että maksajan pitäisi kiirehtiä.

2. Maksunsaajan varmistus tuo lisäturvaa

Ennen maksun vahvistusta järjestelmä tarkistaa, että maksun saajan nimi ja tilinumeron omistajan nimi täsmäävät. Jos tiedot eivät täsmää, saat heti ilmoituksen ja voit pysähtyä, tarkistaa ja tarvittaessa korjata maksutiedot. Tämä toimii lisäturvana huijauksia vastaan erityisesti tilanteissa, joissa maksun kohde on uusi tai epäilyttävä.

3. Turvarajat pitävät maksut hallinnassa

Määritä itse tilillesi rajat, jotka estävät liian suuret maksut automaattisesti. Näin suojaat rahojasi – mutta muista, harkinta on silti tärkein turvasi.