Kulunut kevät on ollut sijoitusmarkkinoilla myrskyisä: kurssit ovat heitelleet ja epävarmuus talouden tulevasta kehityksestä on lisääntynyt.

OP Private -palvelujen johtaja Kati Lehmonen OP Tampereesta näkee, että luotettavien kumppanien merkitys sijoittajalle korostuu, kun maailma ympärillä myllertää.

– OP Private -asiakkaana voit koska tahansa soittaa omalle varainhoitajallesi, jolta saat sparrausta ja selkänojaa talouden muuttuvissa tilanteissa. Käytössäsi on Pirkanmaan laajin varainhoitajien ja asiantuntijoiden tiimi, hän kertoo.

OP Private -varallisuudenhoitopalvelua tarjotaan asiakkaille, joilla on vähintään 300 000 euron sijoitusvarallisuus. OP Private -asiakkaana he saavat oman, henkilökohtaisen varainhoitajan, joka huolehtii asiakkaidensa varallisuudesta kuin omastaan.

Kun liityt OP Private -asiakkaaksi, varainhoitaja kartoittaa perusteellisesti elämäntilanteesi, tavoitteesi, toiveesi ja tarpeesi. Tämän pohjalta sinulle räätälöidään yksilöllinen, juuri sinulle sopiva sijoitusratkaisu.

OP-ryhmän tavoitteena on vahvistaa Private-palvelujen asemaa luotettavana varallisuudenhoidon kumppanina. Kasvun tukena on uusi brändilanseeraus, joka näkyy sekä valtakunnallisesti että paikallisesti katukuvassa ja mediassa.

– Haluamme kasvaa myös varallisuudenhoidossa OP:n kokoiseksi, Lehmonen kiteyttää.

Yksikään salkku ei ole samanlainen

Paitsi henkilökohtaista varallisuudenhoitoa, OP Private -asiakkaana saat paljon muitakin etuja.

Käytössäsi on tavallista laajempi sijoitusvalikoima, johon kuuluvat esimerkiksi tarkoin valikoidut yksilölliset sijoitusvakuutuskuoret, vaihtoehtoiset rahastot, srukturoituja sijoituksia sekä rahastoja kansainvälisiltä kumppaneilta.

– Asiakkaan kokemukset, elämäntilanne ja mieltymykset vaikuttavat siihen, millainen sijoitussalkku ja riskitaso sopivat juuri hänelle. Useasti salkku koostuu useista eri sijoituskohteista, Lehmonen kuvailee.

Erilaiset asiakkaat toivovat myös pankilta erilaista palvelua. Yhdelle riittää tapaaminen varainhoitajan kanssa kerran tai kahdesti vuodessa, toinen puolestaan toivoo yhteydenpitoa useammin.

– Meille on tärkeää, että kuulemme asiakkaan palvelutarpeet ja vastaamme niihin. Tämä pätee käytettäviin sijoitusvälineisiin, mutta myös palvelumalliin.

Yksilöllisen varallisuudenhoidon lisäksi OP Private -asiakas saa ”ohituskaistan” päivittäisiin pankki- ja vakuutuspalveluihin. OP Tampereen asiantuntijat ovat asiakkaan tukena myös esimerkiksi asuntosijoittamisessa sekä perhe- ja perintöoikeudellisissa kysymyksissä. 

Myllerryksessä ei kannata hätiköidä

Palataanpa vielä kevään tapahtumiin, kun puheet maailmanlaajuisesta kauppasodasta kovenivat ja pörssikurssit heilahtelivat rajusti. 

Myös Kati Lehmonen jutteli monien asiakkaidensa kanssa tilanteesta. Usein päädyttiin siihen, että sijoitussalkun sisältöä ei tarvinnut muuttaa. 

– Kun salkku on hyvin suunnattu ja aikajänteet ovat kohdallaan, silloin voi yleensä luottaa markkinan kestävyyteen. Jos myllerrystilanteessa alkaa hötkyillä, se ei perustu harkittuun näkemykseen, vaan menee arpapeliksi.

Taloudessa on viime vuosikymmeninä ollut kriisejä säännöllisesti, mutta kaikista niistä on selvitty. Jokaisen kriisin jälkeen talous on myös noussut hieman aiempaa ylemmäs.

– Yöunia näiden asioiden vuoksi ei kuitenkaan pitäisi menettää. Jos tilanne alkaa huolettaa liikaa, salkkua kannattaa suunnata yhdessä oman varainhoitajan kanssa hieman pienemmän riskin tuotteisiin, Lehmonen sanoo.