”Olemme aika ainutlaatuisia, me turkulaiset”
Varför Paris, vi har ju Åbo, lukee turkulaisten olkapäillä heiluvissa kangaskasseissa. Vastikään tunnettu matkailun brittijulkaisukin ylisti Turkua Suomen Pariisiksi.
Pariisilaistuulet alkoivat tuivertaa Turkuun kuitenkin jo liki 800 vuotta sitten. Silloin lahjakkaat nuoret miehet lähetettiin opiskelemaan pääsääntoisesti Pariisin yliopistoon. Opintojen tavoitteena oli filosofisen tutkinnon suorittaminen.
Dosentti ja tiedetoimittaja Jussi Nuortevan mukaan jokaisen Pariisissa opiskelleen nuoren merkitys oli Turulle huikea juttu 1200- ja 1300-luvun taitteessa. Yliopistoilla oli keskeinen asema yhtenäisen maailmankuvan lujittajina. Euroopan yliopistoissa opiskelleet suomalaiset välittivät vaikutteita Suomeen.
”Heidän merkityksensä suomalaisen kirkon, yhteiskunnan, kulttuurin ja yliopistokoulutuksen muotoutumiseen oli keskeinen ”, sanoo Nuorteva Suomen Turku -lehdessä toimittaja Pirjo Peltoniemen jutussa.
Turkulaisuuden pää-äänenkannattajan, Turkuseuran julkaiseman Suomen Turku – Åbo vår stad -lehden tuoreimman numeron teemana on kansainvälinen Turku. Jutuista saa lukea, kuinka kulttuuriltaan rikkaassa ja kansainvälisessä kaupungissa asumme.
Siihen nähden Turussa käy kuitenkin vähän kansainvälisiä matkailijoita: Visit Turku Archipelagon tietojen mukaan ulkomaisten matkailijoiden osuus Turun yöpymisistä on ollut huippuvuosina noin 20 prosenttia. Pandemia-aikana luvut ovat laskeneet ja viime vuonna osuus oli alle 10 prosenttia.
Turku on yksi merkittävistä eurooppalaisista kulttuurikaupungeista, mutta osataanko markkinoinnissa tarpeeksi hyödyntää sitä, mitä meillä jo on? Taiteen talo on hieno avaus, mutta naapurustossahan on kokonainen keskieurooppalainen vanhakaupunki – miksei sen koko potentiaalia saada käyttöön?
Turkuseura on tehnyt pitkään työtä Vanhankaupungin elävöittämiseksi. Tuorein avaus on Brinkkala-tapahtumasarja, jolla houkutellaan eri-ikäisiä yleisöjä alueelle.
Ilta Brinkkalassa -tapahtumasarja on kokonaisuus, jossa kuullaan tarinoita Turusta ennen ja nyt. Keväällä perehdyttiin muun muassa 1960- ja 70-lukujen turkulaiseen opiskelijaelämään ja järjestettiin True Crime -ilta. Syksyllä on luvassa keskusteluja kauniista kaupungista, tarinoita Turun piioista 1600-luvulla sekä kurkistuksia säätyläiseliitin seuraelämään 1800-luvulla.
Päivä Brinkkalassa -kokonaisuus on tarkoitettu perheille – tavoitteena on tehdä Suurtori tutuksi ja perheystävälliseksi paikaksi. Kevään aikana on järjestetty muun muassa Turkuseuran lastenkirjaan pohjautuvia Nappe Naakan aarrekierroksia ja etsintäpartioita. Syksyllä päästään tekemään Turku-pelejä sanataidetyöpajassa sekä avataan ovet Rosmariini-noidan sarjispajaan.
Turkuseuran Föripuoti, Turku-överit takuuvarmasti tarjoileva kotoisa kivijalkakauppa, on Vanhankaupungin sydän. Turku-tuotteiden lisäksi puodissa saa halutessaan nauttia Turku-tietoudesta ja -huumorista, joita myyjämme tarjoilevat. Kyllä se siitä -tuotteemme presidentti Mauno Koiviston kunniaksi hymyilyttävät, samoin murrekassit ja -trasut sekä huippusuosittu Turku-muistipeli. Lasten matkaopas Turkuun – Nappe Naakan matkassa tehtävä- ja värityskirja on toteutettu kolmella kielellä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Hauskasta Turku-kirjasta on siis iloa myös turisteille.
Turkuseura on turkulaisuuden koti.
Turku investoi nyt isosti kulttuuriin musiikkitalon, elämyskeskuksen, Taiteen talon ja Historian ja tulevaisuuden museon muodossa. Näitä investointeja tukemaan Turun kaupunki on käynnistänyt kansallisen ja kansainvälisen viestinnän suunnittelun saadakseen näkyvyyttä kansallisessa ja kansainvälisessä mediassa sekä vahvistaakseen Turun brändiä kulttuurikaupunkina.
Tampere on jo lyönyt läpi lätkän pääkaupunkina, me Suomen sivistyksen kehtona näymme ja erotumme kulttuurilla.
Kulttuurielämyksillä on valtava potentiaali kasvattaa koko alueen vetovoimaa myös kansainvälisesti. Markkinointi kulttuurin kärjellä ei saa kuitenkaan olla liian kesyä. Voisimmeko ottaa mallia palkitusta porisuhdeneuvojasta? Vai osaammeko nauraa itsellemme?
Meillä on historiaa, meillä on kulttuuria. Olemme aika ainutlaatuisia, me turkulaiset.
Tulevassa Historian ja tulevaisuuden museossa on pidettävä huolta siitä, ettei Turun keskeinen asema suomalaisen yhteiskunnan kehityksessä ja historiassa jää pimentoon, vaan se nostetaan selkeästi esille.
Turkuseura vahvistaa omalla toiminnallaan Turun brändiä ja vetovoimaa. Levitämme Turun ja turkulaisuuden ilosanomaa. Samalla pidämme huolta siitä, että muistamme juuremme ja arvomme: Turku ja turkulaiset tekivät ensimmäisenä kaiken!
Ajatuksemme on: ammennetaan meistä! Simmottos! Oi Turku on!
OP Turun Seutu on Turkuseuran yrityskumppani.
Kirjoittaja on Turkuseuran toiminnanjohtaja, turkuseura.fi, @turkuseura