Sijoittaminen on hyvin henkilökohtainen asia. Jokaisen suhde rahaan on erilainen. Onnistunut varainhoito perustuukin vahvalle keskinäiselle luottamukselle.

– Luottamus taas rakentuu osaamisen ja asiakkaan ymmärtämisen kautta, Kenneth Winberg sanoo.

Ymmärrys tulee Kennethin tekemästä huolellisesta pohjatyöstä. Asiakkaan sijoittamisen lähtökohtien on oltava hänelle kirkkaat. Vain taustat tuntemalla asiakkaalle voi suositella juuri hänelle sopivinta ratkaisua. Se vaatii herkkää korvaa ja avointa vuorovaikutusta.

Sama kieli tuo lähelle

Varainhoitajan työssä Kenneth on oppinut kuuntelemaan asiakkaitaan.

– Sanoisin, että kuunteluakin tärkeämpää on se, että kykenen puhumaan asiakkaiden kanssa samaa kieltä.

Eikä hän nyt tarkoita suomea tai ruotsia, vaikka molemmat häneltä sujuvatkin. Toisen kanssa jutellaan insinöörimäisen tarkasti betat ja sharpet, kun taas toisen kanssa agendalla ovat muut asiat. Niiden kanssa, joille sijoittaminen on uusi asia, lähdetään liikkeelle perusasioista.

– Jokainen asiakkaani on yksilö ja tehtäväni on räätälöidä sopiva varainhoitoratkaisu hänen omat lähtökohtansa huomioiden.

Oikea ratkaisu kymmenien tuhansien joukosta

Sijoitustuotteita on kymmeniä tuhansia. Siinä viidakossa voi kokemattomampi sijoittaja eksyä.

– Minun roolini on helpottaa asiakkaani päätöksentekoa ja tarjota ne muutamat, asiakkaan riskihalukkuudelle ja sijoitushorisontille sopivat vaihtoehdot.

Kenneth ei mittaa onnistumistaan vain sijoitusten tuottojen kautta – niitäkin tärkeämpää on, että asiakas kokee saaneensa avun varallisuudenhoito-ongelmaansa.

– Asiakkaan kannalta optimaalisen ratkaisun löytäminen on tässä työssä ehdottomasti se palkitsevin osuus.

Kurssilaskussa varainhoitajan tuki tärkeintä

Alalla tavataan puhua varainhoitajista vuorikiipeilijävertauksella. On olemassa kahdenlaisia vuorikiipeilijöitä: uhkarohkeita ja vanhoja.

– Vanhoja ja uhkarohkeita vuorikiipeilijöitä ei ole. Kun kerran lipsahtaa väärässä kohtaa, se on menoa. Taitava varainhoitaja on tarvittaessa myös varovainen.

Varovaisuus osoittautuu erityisen arvokkaaksi pörssikurssien kääntyessä laskuun. Silloin osa asiakkaista hermostuu. Asiakas kaipaa asiantuntijan tukea eniten isojen negatiivisten yllätysten kohdalla.

– Kun olen tehnyt pohjatyöni huolellisesti, minun on helpompi kohdata asiakas myös niinä hetkinä, kun taloudessa on epävakaampaa.

Luottamukseen perustuvassa asiakassuhteessa voi tarvittaessa puhua asiat halki.

– Kun tuntee ihmisen ja näkee asiat hänen silmin, voi huoleti sanoa “sinun tilanteessasi tekisin ehkä näin”.

Usein markkinamyllerryksen keskellä käydyt asiakaskeskustelut päättyvät siihen, että päätetään olla tekemättä mitään – sekin on luottamukseen pohjautuva päätös.

Aina tavoitettavissa

Osa Kennethin asiakkaista on löytänyt hänet suositusten kautta. Hyvästä ja luottamuksellisesta suhteesta halutaan myös pitää kiinni.

– Kokemusta arvostetaan. Vaikka työnantaja on matkan varrella vaihtunut, moni asiakkaani on seurannut mukana. Ihmiset pitävät siitä, että on joku, joka tuntee oman tilanteen ja taustat.

Tuttu varainhoitaja tekee asioinnista helppoa. Kaikilla Kennethin asiakkailla on myös hänen suora numeronsa. Puhelin voi soida joskus muissakin pankkiasioissa.

– Jos olen varainhoitajana eräänlainen sijoittamisen omalääkäri, OP on sairaala, jossa eri asiantuntijat kuten kirurgit ja hoitajat huolehtivat asiakkaan kokonaishyvinvoinnista. Minulle voi soittaa asiassa kuin asiassa, autan kyllä parhaani mukaan kaikessa ja ohjaan tarvittaessa eteenpäin.

Lue lisää Private-palveluistamme tästä.