Asiakaspalvelu sujuu, vaikka suomi ei ole äidinkieli
Lisää aiheesta
Monikieliset asiakasneuvojat Albina Valkeapää ja Youssef Belhaj Amor loistavat työssään. Perustasoinen suomen kielen taito riittää mainiosti vaativaan työhön finanssialalla.
”Etsimme nyt monikielisiä asiakasneuvojia palvelemaan asiakkaitamme pankin peruspalveluissa mielenkiintoisissa myynnin ja asiakaspalvelun tehtävissä.”
Työpaikkailmoitus elokuussa 2024 innosti Youssef Belhaj Amoria ja Albina Valkeapäätä – ja yli kahtasataa muuta – lähettämään työhakemuksen OP Uusimaahan.
– Hakijat olivat hyvin koulutettuja, ja heillä oli erinomaisen laaja kielitaito. Todella monella oli jo kokemusta asiakaspalvelusta ja myynnistä, kertoo pankinjohtaja Niina Oksanen OP Uusimaan peruspalveluista.
Perinteisesti finanssialalla on edellytetty äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa, mutta nyt ei. Sen sijaan painotettiin laajaa kielitaitoa ja erilaisten kulttuurien ymmärtämistä.
Aloite rekrytointiin tuli Espoon kaupungin koordinoimasta Kielitietoinen rekrytointi -hankkeesta, jossa mukana olivat myös Kielibuusti ja Omnia.
Kartoituksen tulos yllätti
Ensin määriteltiin pankin arjessa tarvittava kielitaidon taso. Kielibuustin ja Omnian ammattilaiset seurasivat OP Uusimaan sisäisiä palavereita ja asiakastapaamisia sekä tutustuivat palveluihin ja kirjalliseen materiaaliin.
Kartoituksen tulos oli yllättävä: toisin kun oli luultu, pankin arjessa ei tarvita äidinkielen tasoista suomea, vaan työssä onnistumiseen riittää b2-taso eli itsenäisen kielenkäytön perustaso.
– Saimme kartoituksen yhteydessä muitakin vinkkejä ja oivalluksia, joita olemme vieneet omaan viestintäämme ja perehdytysmateriaaleihin, Niina Oksanen kertoo.
Seuraavaksi Kielitietoinen rekrytointi -hankkeeseen osallistujat pohtivat yhdessä, mistä monikielisiä osaajia tavoitetaan ja millainen on selkokielinen työpaikkailmoitus.
Työpaikkahaastatteluissa mukana oli Kielibuustin asiantuntija.
– Meillä itsellämme ei ollut kokemusta siitä, miten kielitaidon tasoa arvioidaan. Myös haastateltavat antoivat jälkikäteen kiitosta siitä, että haastattelussa oli mukana tukea ja kysymykset oli muotoiltu niin, että niihin oli helppo vastata.
Albina Valkeapää ja Youssef Belhaj Amor sekä kaksi muuta hakijaa saivat työpaikan ja aloittivat monikielisen asiakasneuvojan työn marraskuussa 2024.
”Eka työpaikka, jossa täytyy puhua suomea”
Albina Valkeapään työpaikka on Sellon konttorissa Leppävaarassa, Youssef Belhaj Amorin Iso Omenassa Matinkylässä.
– Kahden kuukauden mittainen juuri meille räätälöity perehdytysohjelma auttoi tuomaan omia vahvuuksia esiin, Valkeapää kertoo.
Jo perehdytysjaksolla he aloittivat asiakaspalvelutyön perehdyttäjien kanssa.
– Asiakaspalvelu suomeksi oli itselleni uusi juttu. Tämä on eka työpaikka, jossa täytyy puhua vaan suomea, Belhaj Amor kertoo.
Työn myötä kummallekin on tullut tutuksi pankin toiminta sekä muun muassa juridiikkaan liittyviä asioita, kuten kuolinpesiin liittyvät lait ja säännöt.
Valkeapäällä oli ennestään pankkikokemusta Venäjältä, joten työtehtävät olivat hänelle osin tuttuja.
– Mutta esimerkiksi pankkialan sanasto ja asiakaspalvelu pankissa ovat uutta, Albina sanoo.
Tunisiasta Suomeen 9 vuotta sitten muuttanut Youssef Belhaj Amor on koulutukseltaan rakennustekniikan insinööri. Suomessa hän on työskennellyt varastossa, markkinoinnissa ja kasvuhakkerina.
Työkaverit aina tukena
Asiakkaat ovat ottaneet Belhaj Amorin ja Valkeapään hyvin vastaan.
– Heidän mukaansa olen erittäin ystävällinen, avulias ja ammattimainen, ”Youssef aina varmistaa, että kaikki on kunnossa”, Belhaj Amor kertoo.
Valkeapää kertoo saavansa usein kiitosta henkilökohtaisesta palvelusta – ja kielitaidosta.
– Eräskin suomalainen rouva sanoi, että puhun erittäin hyvin suomea, mutta lausun euro-sanan eri tavalla kuin muut. Kiva, että asiakkaat antavat palautetta kielitaidosta, Valkeapää sanoo.
Hänen mukaansa suomen kieli sujuu parhaiten päivän alussa, mutta iltapäivällä voi olla välillä vähän vaikeampi löytää oikeita sanoja.
Valkeapää kiittää lämpimästi työpaikan positiivista ilmapiiriä sekä kollegoiden tukea. Oman hyvinvoinnin kannalta tärkeää ja oleellista on, että kiireessäkin pysyy asiakaspalvelutilanteessa itse rauhallisena. Jos pulmia päivän aikana tulee eteen, ne selvitetään yhdessä.
– Työ tuntuu hyvältä, kun on näin hyvä ”työperhe”, Valkeapää sanoo.
Suomessa 13 vuotta asuneella Venäjän tataarilla Albina Valkeapäällä on Venäjällä suoritettu ja Suomessa hyväksytty kauppatieteiden maisterin tutkinto ja työkokemusta projektijohtamisesta ja pankista Venäjältä sekä myyntityöstä Yhdysvalloissa ja Italiassa. Nykyisessä kotimaassaan Suomessa hän on työskennellyt lasten iltapäiväkerhoissa ja erilaisissa myyntitehtävissä.
Monikielisyys etu yrityksille
Pankinjohtaja Niina Oksanen kannustaa kaikenlaisia yrityksiä palkkaamaan ihmisiä, jotka vasta opettelevat suomen kieltä.
– Hakijoiden monikielisyys, motivaatio ja oppimishalu voivat olla suuria vahvuuksia yrityksille. Suomen kielen taito on vain yksi asia muiden joukossa.
Youssef Belhaj Amor kertoo, että hänen toimipisteessään Iso Omenassa käy paljon asiakkaita, jotka eivät puhu suomea. Itse hän puhuu suomen lisäksi englantia, arabiaa, italiaa ja ranskaa. Monipuolisesta kielitaidosta on hyötyä päivittäin.
– Minulla käy paljon asiakkaita, jotka puhuvat arabiaa. He haluavat aina asioida kanssani, Youssef Belhaj Amor kertoo.
Kaikki sopimukset tehdään kuitenkin joko suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, ja edellytys sopimuksen allekirjoittamiselle on, että sen ymmärtää jollakin noista kielistä.
– En siksi koskaan myy palveluita muilla kielillä, mutta neuvoja voin antaa.
Valkeapää puhuu asiakkailleen useimmiten suomea, mutta joka päivä käytössä on myös englanti ja venäjä.
– Yhtään tataarinkielistä asiakasta minulla ei vielä ole käynyt, hän naurahtaa.
– Mulla kävi, Belhaj Amor sanoo.
– Lähetä hänet tänne! Valkeapää huudahtaa.
Tärkeä askel oikeaan suuntaan
Youssef Belhaj Amorin turvallisuusalan opinnot Laureassa ovat loppusuoralla. Albina Valkeapää suoritti viime syksynä Career Boost -opintokokonaisuuden Metropoliassa
Youssef Belhaj Amorin ja Albina Valkeapään sekä kahden muun monikielisen asiakasneuvojan työsuhteet vakinaistettiin puolen vuoden määräaikaisuuden jälkeen.
OP Uusimaa on Valkeapään ja Belhaj Amorin unelmatyöpaikka nyt ja tulevaisuudessa.
Valkeapään haaveissa siintää työ kansainvälisiä asiakkaita palvelevassa tiimissä, Belhaj Amor taas haluaa tehdä asiakastyötä myynnissä ja sijoituspalveluissa.
– Haluan keskustella asiakkaiden kanssa, puhua ja löytää ratkaisuja ja saada palautetta. Olen tosi kiitollinen tästä työpaikasta, Youssef Belhaj Amor sanoo.
Myös työnantaja on tyytyväinen lopputulokseen:
– Kielitietoinen rekrytointi on kuljettanut koko työyhteisöämme eteenpäin kohti kansainvälistyvää maailmaa, Niina Oksanen sanoo.