Lähes yhtä suuri osa lainaneuvotteluistakin käydään etänä, puhelimen tai verkon välityksellä. Lainan hakeminen sähköisesti on helppoa ja nopeaa: hakemuksen voi täyttää missä ja milloin itse haluaa.

– Palvelutavoitteemme on, että viimeistään seuraavana päivänä hakemuksen jättämisestä asiakas saa meiltä kirjallisen lainatarjouksen. Ja edelleen viimeistään sitä seuraavana päivänä soitamme hänelle ja käymme lainaneuvottelun joko saman tien tai sovimme sille ajan, johtaja Saija Veenkivi OP Helsingistä tiivistää.

Allekirjoituksenkin voi hoitaa sähköisesti. Jos kyseessä on vanha asiakas, joka tarvitsee lisälainaa ja vakuus on valmiina, ei konttorissa tarvitse välttämättä käydä lainkaan.

Laina on käytettävissä parin päivän sisällä hakemuksen jättämisestä. Pian lainanhaku sujuu vieläkin vaivattomammin uudistetun ja asiakasystävällisemmän hakemuspolun kautta.

– Jatkossa hakemuksessa kysytään vain olennaisimmat asiat, jolloin asiakas pääsee vähemmällä kirjoitustyöllä. Lisäksi asiakas saa jo hakemusta täyttäessään tiedon siitä, kuinka paljon hän voi saada lainaa.

Viime syksynä lainojen käsittely ruuhkautui, mutta sittemmin henkilöstöä on rekrytoitu lisää ja toimintatapoja uudistettu.

– Haluamme muun muassa varmistaa, että asiakkaat, joilla on uusi koti jo valmiiksi katsottuna, pääsevät etenemään ripeästi asuntokaupoille.

Osa asiakkaista soveltaa lainanhaussa nykyaikaisten ja perinteisten menetelmien yhdistelmää. Moni nuori ensiasunnon ostaja, joka on tehnyt hakemuksen verkossa, haluaa neuvotella lainasta kasvotusten konttorissa – tai vähintään videon välityksellä.