Kaukana ovat ajat, jolloin lainaneuvottelut ja tiliasiat piti hoitaa pankissa virka-aikana. OP:n etäpalveluja voi hyödyntää lähes milloin ja missä hyvänsä. Etäneuvotteluista on hyötyä ympäristölle: viime vuonna OP Helsinki vähensi niiden avulla kasvihuonepäästöjään 38 tonnilla.

– Samoilla päästöillä voisi ajaa henkilöautolla kuusi kertaa maapallon ympäri. Vuonna 2017 OP Helsingin asiakkaat säästivät etäneuvotteluiden ansiosta yhteensä 10 000 matkustamiseen käytettyä tuntia, sanoo OP:n vastuullisuuspäällikkö Satu Kuoppamäki.

Tällä hetkellä lähes 40 prosenttia kaikista OP:n pääkaupunkiseudun neuvotteluista on etäneuvotteluja.

Luvut ovat merkityksellisiä, sillä liikkuminen muodostaa noin viidesosan kotitalouksien hiilijalanjäljestä. OP:n tavoite on olla vuoteen 2025 mennessä hiilipositiivinen eli paitsi kutistaa omat kasvihuonepäästönsä nollaan, myös auttaa asiakkaitaan pienentämään päästöjään.

Etäpalveluiden lisäksi OP pyrkii esimerkiksi vähentämään paperinkulutusta. Asiakas voi tilata vaikkapa vakuutuspostin sähköisenä sen sijaan, että se lähetetään paperinivaskana kotiin.

Tavoite on tehdä vihreämpiä valintoja myös sähkö- ja lämpöenergiassa. Kaikki OP Helsingin käyttämä sähköenergia tuotetaan uusiutuvilla energianlähteillä vuoteen 2020 mennessä.

– Täytyy muistaa, ettei nettiyhteyskään ole päästötön. Asiakas voi itse vaikuttaa siihen, minkälaista sähköä hän kuluttaa.

Pankkineuvottelut kotisohvalla

Vaikka etäneuvotteluilla karsitaan ennen kaikkea kasvihuonepäästöjä, niiden tarkoitus on myös helpottaa asiakkaiden arkea.

– Ihmiset ovat eri elämänvaiheissa, ja välillä konttorille tuleminen ei ole helppoa. Voi olla pieniä lapsia, liikuntarajoitteita tai muita esteitä. Etäpalveluitamme voi käyttää myös ulkomailta, sanoo rahoitusneuvoja Heidi Välikangas.

Kaikkialla maassa ei ole yhtä hyvät liikenneyhteydet kuin pääkaupunkiseudulla. Tämä kasvattaa etäneuvotteluiden merkitystä.

– Minusta omalla sohvalla on rennompaa käydä läpi pankkiasioita kuin konttorissa. Virallisemmassa tilanteessa voisin olla jännittyneempi, vaikkei siihen olekaan syytä, Välikangas sanoo.

Etäneuvottelut säästävät aikaa ja tuovat arkeen joustoa. Neuvottelun voi myös sopia virka-ajan ulkopuolelle.

Eikä tapaamisessa tarvita edes tietokonetta. Puhelimessa voidaan käyttää tunnistekysymyksiä, joiden avulla asiakkaan henkilöllisyys voidaan vahvistaa luotettavasti.

Hyvää palautetta varttuneilta asiakkailta

Moni Välikankaan asiakkaista on ollut yllättynyt siitä, että verkkoneuvottelussa pääsee näkemään pankkihenkilön kasvot. Se voi tuntua mukavalta: tietääpähän, kenen kanssa juttelee.

Yhteyden toimiminen saattaa jännittää etukäteen, mutta apua on aina tarjolla.

– Jos asiakas ei pääse linjoille, asiantuntijamme soittaa ja auttaa teknisissä asioissa. Kun yhteys toimii ja neuvottelu onnistuu, se voi tuoda asiakkaille onnistumisen elämyksiä. Etenkin vanhemmat asiakkaat ovat olleet tosi tyytyväisiä etäneuvotteluihin.

Jälkikäteen asiakas saa dokumentit läpi käydyistä asioista, joista hän voi varmistaa, mitä on sovittu. Tarvittaessa verkkopankin kautta voi lähettää virkailijalle viestiä tai jopa sopia tapaamisajan konttorille.

– Todella harvoin lisätapaamista tarvitaan, Välikangas sanoo.

Juttu on osa juttusarjaa, joka käsittelee OP Helsingin alueellista vaikuttavuutta. Yksi vaikuttamisen painopisteistä on etäneuvotteluiden edistäminen. OP:n tavoitteena on kehittää maailman parhaat etäpalvelut ja kulkea asiakkaidensa rinnalla digimurroksessa.