– Oli huikeaa nähdä läheltä, kuinka esimerkiksi Iivo Niskanen keskittyi suoritukseensa.

Vanhemmiltaan liikuntakipinän saanut Viitanen harrastaa itse aktiivisesti myös juoksua, suunnistusta ja penkkiurheilua.

– Tykkään haastaa itseäni!

Tuorein haaste on Helsingin OP:n toimitusjohtajan pesti. Sen myötä lapsuutensa ja nuoruutensa Tikkurilassa viettänyt Viitanen muutti Länsi-Uudeltamaalta takaisin pääkaupunkiseudulle, Pukinmäkeen. Työvuosia OP Ryhmässä on jo 33. Osuustoiminnallisuus motivoi miestä edelleen.

– OP Helsinki on olemassa omistaja-asiakkaitaan – meitä ihan tavallisia pääkaupunkiseudulla asuvia suomalaisia – varten. Mielestäni omistaja-asiakkaalle on arvo sinänsä, että omistaa palan omaa pankkiaan. Lisäksi hän hyötyy omistuksestaan rahallisesti asioinnin kokonaisvolyymin mukaan.

OP Helsingin palveluilla on pääkaupunkiseudulla paljon kysyntää, ja iloisen asian kääntöpuoli on, että hetkittäin on syntynyt jonoja pankissa tapahtuviin neuvotteluihin.

– Se ei ole hyväksyttävää. Jonot pitää purkaa, ja teemme sen eteen juuri paljon töitä. Lisähenkilökuntaa tarvitaan. OP:n erinomaiselle henkilökunnalle pitää antaa mahdollisuus tehdä työnsä mahdollisimman hyvin.

– Asiakkailla on erilaisia toiveita ja tarpeita. Meidän pitää osata tunnistaa ne ja puhua niin, että asiakkaat ymmärtävät meitä. Tärkeää on, että prosessit ovat yksinkertaiset ja että meiltä saa erinomaisia neuvoja ja ohjeita.

Yhden sellaisen Jarmo Viitanen haluaa antaa OP Lehden lukijoille.

– Edunvalvontavaltuutus! Kuka hoitaa sinun asiasi, kun et itse siihen enää pysty? Lähipiirissäni seurasin tapausta, jossa muistisairaan vanhemman edunvalvonta piti hoitaa viranomaisen kautta, ja se oli kyllä hankalaa.

Osakeyhtiö-pohjainen Helsingin OP Pankki Oy muuttui Helsingin Seudun Osuuspankiksi 1.4.2016. OP Helsingillä on jo yli 190.000 omistaja-asiakasta, ja uusia liittyy yhteisöön päivittäin.