Noin 70 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistaneensa heihin kohdistuneen maksuhuijauksen, kertoo OP Ryhmän Taloustutkimuksella teettämä kysely. Tyypillisimmin huijauksen tekovälineenä on sähköposti, jossa huijausyrityksen kohteeksi on joutunut lähes puolet suomalaisista. Tämän jälkeen yleisimpiä tapoja ovat lähestyminen tekstiviestillä tai sosiaalisessa mediassa ja soittaminen. Huijaussoiton kertoo saaneen neljännes suomalaisista.

Petosten torjunta on kaikkien toimijoiden yhteinen haaste. Esimerkiksi sähköpostipalveluita tarjoavat toimijat välittävät tietojenkalasteluviestejä, hakukoneet tarjoavat petollisia sivustoja tietoa etsivälle ja sosiaalisen median alustat mahdollistavat rikollisten olemattomien sijoitusmahdollisuuksien markkinoinnin palveluissaan.

Yleisemmin huijaus perustuu siihen, että rikollinen esiintyy viranomaisena tai luotettavan yrityksen edustajana. Tällaisia huijauksia on kohdannut 61 prosenttia huijausyrityksen kohteeksi joutuneista.

Huijauksissa pyritään yleensä suurella määrällä huijausviestejä saamaan uhriksi riittävä määrä ihmisiä. Nykyään esiintyy myös hienovaraisempia huijauksia, kuten uhrin läheisenä esiintymistä, mutta tällaisen huijaukseen on törmännyt vain 8 prosenttia huijausyrityksen kohteeksi joutuneista suomalaisista.

Suomessa huoli huijauksista painottuu vanhempiin ikäluokkiin. 56 prosenttia vastaajista on erittäin tai melko huolissaan joutumisesta maksuhuijauksen tai tietojen kalastelun kohteeksi, kun osuus yli 65-vuotiassa on 65 prosenttia. Ikääntyneemmät ovat myös ainoa ikäluokka, joka on enemmän huolissaan itsestään kuin läheisistään huijauksien uhriksi joutumisen suhteen.

Vinkit turvalliseen asiointiin:

  • Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy verkkopankkitunnuksia, korttien tietoja tai salasanoja.
  • Säilytä tunnukset ja salasanat huolella.
  • Älä luovuta tunnuksiasi toisen käyttöön, älä edes perheenjäsenille.
  • Älä vahvista maksuja tai tapahtumia, joita et ole itse valinnut vahvistettavaksi.
  • Kirjoita OP:n verkkopalvelun osoite (op.fi) selaimen osoiteriville. Älä kirjaudu verkkopalveluun linkistä tai hakukoneen kautta.
  • Varmista, että tietokoneesi ja mobiililaitteidesi ohjelmistot ja suojaus ovat ajan tasalla.
  • Laita maksukorteillesi ja tileillesi sopiva turvaraja eli käyttöraja.
  • Jos saat puhelun pankista, voit varmistaa soittajan henkilöllisyyden OP-mobiilin kirjautumattomasta näkymästä, kohdasta Ohjeet ja asetukset. Lue lisää täältä

OP Ryhmän teettämään tutkimukseen vastasi 1 100 henkilöä. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluivat yli 18-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti edustavasti. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 15.-17.4.2024. Aineistoa on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Miten toimia, jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi? Lue toimintaohjeet huijaustilanteeseen.